Trädgårds- och odlingstråden 2025

Vad tror ni, är det för sent att så en till omgång chili nu?

De jag satte i januari mår skit och är fortfarande pyttesmå. Även den enda gurkplantan jag satte då och gyllenbären verkar stannat i växten och bladen torkar ihop så nånting har ju blivit helfel med jord eller ljus eller nånting annat… de fick ny jord och nytt lysrör i helgen plus lite extra värme men de ser verkligen inte pigga ut så jag behöver nog aktivera plan B.

Redan mitten av mars, så personligen hade jag hellre satsat på att köpa några sticklingar av chili. Gurka har jag inte ens sått än, så den är inga problem. Gyllenbär funkar garanterat att så nu.

Nu har jag blötlagt frön till de högväxande tomaterna, sätter dem i morgon. Åtta plantor får jag ha i år har jag bestämt (sätter förstås några extra och hoppas på antingen låg grobarhet eller att jag får ge bort dem - jag klarar inte av att slänga plantor). Det blir tre Karen Olivier-biffsorter + min favoritkörsbärstomat Gardener's Delight.

Busksorterna som jag satte i mitten av februari mår prima. Chilin lite klen men det gör mindre. Nu måste jag tyvärr snart ta fram dem ur skåpet med växtbelysning och ställa dem i fönstret, där valpar och katter bor :nailbiting:

Nu har jag blötlagt frön till de högväxande tomaterna, sätter dem i morgon. Åtta plantor får jag ha i år har jag bestämt (sätter förstås några extra och hoppas på antingen låg grobarhet eller att jag får ge bort dem - jag klarar inte av att slänga plantor). Det blir tre Karen Olivier-biffsorter + min favoritkörsbärstomat Gardener's Delight.

Busksorterna som jag satte i mitten av februari mår prima. Chilin lite klen men det gör mindre. Nu måste jag tyvärr snart ta fram dem ur skåpet med växtbelysning och ställa dem i fönstret, där valpar och katter bor :nailbiting:

Min katt hoppade upp och satte sig på mina planterade fröer inom 30 sekunder efter att jag ställde dem I fönstret, så jag gjorde en barriär med blompinnar 🙈

20250313_125637.webp

Min katt hoppade upp och satte sig på mina planterade fröer inom 30 sekunder efter att jag ställde dem I fönstret, så jag gjorde en barriär med blompinnar 🙈

Visa bifogad fil 163849

Snyggt! Jag trooooor inte att det hjälper mot den här katten 😬 (Men jag kanske är orättvis - än så länge har han inte dödat mina små fönstergurkor som nu stått i köksfönstret ett helt dygn.)

Idag gick den större tomatsådden av stapeln här hemma (tjuvstartade med busktomater tidigare i vinter). Egentligen ska vi ha tomater på ett mycket mindre utrymme i växthuset i år för att få till någon slags odlingsrotation, typ max fyra-fem plantor. På något konstigt sätt hamnade ändå elva sorters frön i jorden O_o Hilfe! Hur gick det till? Hur ska jag få ihop den ekvationen? Måste börja bearbeta sambon till att vi måste investera i ett till växthus

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
602
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
610
Senast: tanten
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång... 98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
73 629
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
1 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka