Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Jag har stamskydd på alla unga träd. Året runt. Av bitter erfarenhet. Jag har fått dyra träd uppätna av sork eller sönderskrubbade av rådjursbockar. :cry: :cry:
Jag har ju inte haft problem på framsidan av trädgården förut.
Men ska sätta skydd och hoppas att trädet överlever.

Buhu, inte roligt alls!
 
En vit och en vit/lila randig. Såg en vit med lite spetsigare blomblad i den första affären men valde att åka vidare till nästa. Där hade de tyvärr bara vanliga vita, men det fick duga 😅
Jag gillar de vita och lila/mörka i kombination hos dem :love:
Åh fina! :) Jag brukar ha nightsky men i år blev det en black satin istället och en blue vein som förra året :)
 
Jag har nån form för larv lr nått som har flyttat in på bladen på mina dahlior. Ser ut som gångar inne i bladen och kanske där är något i nån puppa under bladen men hann bara kolla snabbt igårkväll. Någon som vet vad det kan vara? Kan försöka ta bild i em ☺️
 
Köpte två lejongap (20 kr/st :up:), ett sommarljus och en svart vinbär på Granngården. Fascineras över hur dåligt den butiken tar hand om sina växter. Var massor som var dött eller döende på hyllorna.

Köpte en trädring till vinbäret. Ska bygga upp med bra jord och hålla tummarna att det överlever.
Hur kan jag skydda mot rådjur?
 
Puh! Har precis planterat om alla mina krukväxter! Fick stå i regnet och göra det ett tag också då den fick för sig att komma på besök under tiden 🙄
Men nu är alla omplanterade! Ett palettblad klippte jag av och satte rakt i jorden i krukan och en annan satte jag i ett glas med vatten. Jag hoppas att den i jorden tar sig för den var mycket snyggare :nailbiting:
Hibiskusen ville knappt ta sig ut ur krukan 😅 men kunde splitta den, hade räknat med två men det blev tre krukor :cautious:

Det är bara två olika sorters krukväxter men de förökar sig, slutade med 6 krukor - dubbelt så många som jag kom ned hit med! Nästan så att jag hoppas att någon inte återhämtar sig 😅
 
Ändå rätt coolt att ett par fröer blir värsta djungeln och nu börjar bära frukt.

IMG_7127.jpeg
 
Va på växtshopping idag och hade en helt oväntad grej hände 😂 igår sa jag till min mamma att jag ville ha fler av den här röllikan, jag köpte den på föreningena vår marknad för nån månad sen och gillade den jättemycket, det är en extra kort variant och blir bara 40 cm hög så jag har inte sett den i vanliga butikerna. När vi kom till sista butiken så står mannen som jag köpte röllikan av i kassan, han jobbar inte där i vanliga fall men han hade hoppat in idag, frågade om han hade fler och det hade han, han bodde 3 minuter från butiken. Så vi åkte och hämtade fler och råkade köpa en jättestor kruka med. Måste va ment to be röllika 😂
 

Bifogade filer

  • IMG_20240618_200948.jpg
    IMG_20240618_200948.jpg
    491,2 KB · Visningar: 41
Jag fick ta bort två dahlior pga virus, så nu har jag två gluggar i dahliarabatten. Det kommer inte bli fler dahlior där nu, men kanske kan jag tjoffa dit något annat? Vad hade ni satt? Gärna som matchar hyfsat storleksmässigt och inte är för dyrt. Den ena stod i änden så det kan få vara något mindre där men den andra gluggen är mer mitt i.

Rabatten består av murarbaljor så inget permanent och inget som ska ätas :p
 
Jag fick ta bort två dahlior pga virus, så nu har jag två gluggar i dahliarabatten. Det kommer inte bli fler dahlior där nu, men kanske kan jag tjoffa dit något annat? Vad hade ni satt? Gärna som matchar hyfsat storleksmässigt och inte är för dyrt. Den ena stod i änden så det kan få vara något mindre där men den andra gluggen är mer mitt i.

Rabatten består av murarbaljor så inget permanent och inget som ska ätas :p
Jätteverbena är så.fobg tillsammans med Dahlia!
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 519
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp