Just aklejor har jag lite överallt. Blir glad när det plötsligt blommar vid postlådan eller invid vedskjulet.
För min del får de gärna vara lite invasiva
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just aklejor har jag lite överallt. Blir glad när det plötsligt blommar vid postlådan eller invid vedskjulet.
För min del får de gärna vara lite invasiva
Om det var här i tråden så var det någon som ville gräva upp en kulturväxt (alltså något människan odlat fram) ur ett dike dit den rymt. Det var fel växt på fel plats, egentligen måste man alltid fråga markägaren om lov för att gräva upp växter men möjligen kan man göra undantag för uppenbart förymda trädgårdsväxter på olämpligaplatser. Vilda växter som växer i naturen får du inte gräva upp, vissa aldrig (rödlistning/fridlysning) andra får du gräva upp om du får lov av markägaren.Inte så enkelt när man nyligen läst uppmuntran när någon annan grävt upp en ormbunke från ett dike, jag tänkte att det var lite samma fall här.
Men nu, som sagt i tidigare inlägg, så förstår jag att det var odlade plantor och därmed låter de förstås vara.
Är en ormbunke en kulturväxt? Är det inte sådana som växer vilt i skogen?Om det var här i tråden så var det någon som ville gräva upp en kulturväxt (alltså något människan odlat fram) ur ett dike dit den rymt. Det var fel växt på fel plats, egentligen måste man alltid fråga markägaren om lov för att gräva upp växter men möjligen kan man göra undantag för uppenbart förymda trädgårdsväxter på olämpligaplatser. Vilda växter som växer i naturen får du inte gräva upp, vissa aldrig (rödlistning/fridlysning) andra får du gräva upp om du får lov av markägaren.
Om det var här i tråden så var det någon som ville gräva upp en kulturväxt (alltså något människan odlat fram) ur ett dike dit den rymt. Det var fel växt på fel plats, egentligen måste man alltid fråga markägaren om lov för att gräva upp växter men möjligen kan man göra undantag för uppenbart förymda trädgårdsväxter på olämpligaplatser. Vilda växter som växer i naturen får du inte gräva upp, vissa aldrig (rödlistning/fridlysning) andra får du gräva upp om du får lov av markägaren.
Ja och nej.Är en ormbunke en kulturväxt? Är det inte sådana som växer vilt i skogen?
Oops! Det är möjligt! Vet inte varför jag fick för mig att det var en ormbunke Ja en löjtnanthjärta förstår jag att det är en kulturväxtTror @Asko kanske tänker på löjtnanthjärtat (om jag inte minns fel) som plockades med hem..
Får googla på skillnaderna mellan dessa! De är så fina tycker jagJa och nej.
Ormbunke är inte en växt, utan flera.
Bara i Sverige finns 35 arter i 16 släkten.
Ja och nej.
Ormbunke är inte en växt, utan flera.
Bara i Sverige finns 35 arter i 16 släkten.
Har du något exempel på en "äkta" vildväxande art? Eller kan alla växter man råkar på ute i det vilda vara rester från gamla trädgårdar?Exakt. Plus att många av växterna vi har som vilda även säljs i trädgårdshandeln som tex ormbunkar, liljekonvaljer och backsippor.
Sedan är det ju svårt med gränsen vad som är en "äkta" vildväxande art på våra breddgrader och vad som är flyktingar från gamla trädgårdar.
Edit: Och med gamla menar jag flera hundra år.
Oops! Det är möjligt! Vet inte varför jag fick för mig att det var en ormbunke Ja en löjtnanthjärta förstår jag att det är en kulturväxt
@Sel ? Men hon bor inte i Sverige om jag inte har helt snurrat till detJag minns också en ormbunke som någon plockade med hem så tror inte du tänker fel
Alla växter??Har du något exempel på en "äkta" vildväxande art? Eller kan alla växter man råkar på ute i det vilda vara rester från gamla trädgårdar?
Slipar den sig själv? Som sagt inte nöjd med min Stiga Freeclip (som iofs är 12 år gammal)Jag har en Stiga 240 och är nöjd med den. Men å andra sidan har jag aldrig testat en Husqvarna så jag kan ju inte göra nån jämförelse direkt...
Jag tog hem en ormbunke från botaniskas sophög häromåret.Jag minns också en ormbunke som någon plockade med hem så tror inte du tänker fel