Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Uppenbarligen har jag också hystat ut diverse nejlikfrön i kaosrabatten 🤷‍♀️

1718551498278.jpg


Just nu är den mer kaotisk än normalt, eftersom jag sanerat den på vädden som ville ta över helt och petat ner diverse sommarblommor och några pluttiga stockrosor 😅
 
Inte så enkelt när man nyligen läst uppmuntran när någon annan grävt upp en ormbunke från ett dike, jag tänkte att det var lite samma fall här.

Men nu, som sagt i tidigare inlägg, så förstår jag att det var odlade plantor och därmed låter de förstås vara.
Om det var här i tråden så var det någon som ville gräva upp en kulturväxt (alltså något människan odlat fram) ur ett dike dit den rymt. Det var fel växt på fel plats, egentligen måste man alltid fråga markägaren om lov för att gräva upp växter men möjligen kan man göra undantag för uppenbart förymda trädgårdsväxter på olämpligaplatser. Vilda växter som växer i naturen får du inte gräva upp, vissa aldrig (rödlistning/fridlysning) andra får du gräva upp om du får lov av markägaren.
 
Om det var här i tråden så var det någon som ville gräva upp en kulturväxt (alltså något människan odlat fram) ur ett dike dit den rymt. Det var fel växt på fel plats, egentligen måste man alltid fråga markägaren om lov för att gräva upp växter men möjligen kan man göra undantag för uppenbart förymda trädgårdsväxter på olämpligaplatser. Vilda växter som växer i naturen får du inte gräva upp, vissa aldrig (rödlistning/fridlysning) andra får du gräva upp om du får lov av markägaren.
Är en ormbunke en kulturväxt? Är det inte sådana som växer vilt i skogen? :o
 
Om det var här i tråden så var det någon som ville gräva upp en kulturväxt (alltså något människan odlat fram) ur ett dike dit den rymt. Det var fel växt på fel plats, egentligen måste man alltid fråga markägaren om lov för att gräva upp växter men möjligen kan man göra undantag för uppenbart förymda trädgårdsväxter på olämpligaplatser. Vilda växter som växer i naturen får du inte gräva upp, vissa aldrig (rödlistning/fridlysning) andra får du gräva upp om du får lov av markägaren.

Tror @Asko kanske tänker på löjtnanthjärtat (om jag inte minns fel) som plockades med hem..
 
20240616_194244.jpg

Det är inte vallmor eller blåklint men prästkragarna trivs iallafall utmärkt här :love:
Men jag funderar på hur fint det skulle bli med röda och blåa färgklickar i det vita 😍 denna gräsplätt brukar dock klippas ned egentligen av en annan delägare men denna plätt av blommor har tydligen lämnats i fred i år, kan dock inte vara säker på att det blir samma sak nästa år så denna plätt känns inte hundra att plantera/så på.
Men till vänster om fotot finns en bit äng som saknar blommor och som jag vet inte blir nedklippt, tänker att jag kan börja med vallmor och blåklint där. Om jag råkar gå hit bort och tappa lite frön också, ingen skada skedd :angel:
 
Ja och nej.

Ormbunke är inte en växt, utan flera.
Bara i Sverige finns 35 arter i 16 släkten.

Exakt. Plus att många av växterna vi har som vilda även säljs i trädgårdshandeln som tex ormbunkar, liljekonvaljer och backsippor.

Sedan är det ju svårt med gränsen vad som är en "äkta" vildväxande art på våra breddgrader och vad som är flyktingar från gamla trädgårdar.

Edit: Och med gamla menar jag flera hundra år.
 
Exakt. Plus att många av växterna vi har som vilda även säljs i trädgårdshandeln som tex ormbunkar, liljekonvaljer och backsippor.

Sedan är det ju svårt med gränsen vad som är en "äkta" vildväxande art på våra breddgrader och vad som är flyktingar från gamla trädgårdar.

Edit: Och med gamla menar jag flera hundra år.
Har du något exempel på en "äkta" vildväxande art? Eller kan alla växter man råkar på ute i det vilda vara rester från gamla trädgårdar?
 
Jag har en Stiga 240 och är nöjd med den. Men å andra sidan har jag aldrig testat en Husqvarna så jag kan ju inte göra nån jämförelse direkt... :D
Slipar den sig själv? Som sagt inte nöjd med min Stiga Freeclip (som iofs är 12 år gammal)
Kan man lämna in på slipning? ngn som slipat?
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp