Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Min söta lilla tvååriga son har en ovana att titta på mig med busig blick, närma sig valfri blomma och sen rycka loss den och springa iväg. Funkar väl hyfsat med nån överblommad petunia men idag fick han tag i en knopp på en dahlia och kastade iväg 😱😭
 
Var till blomsterlandet och plantagen idag, tyvärr hade de varken vallmo eller blåklint färdiga att plantera. Bara frön. Står på dem att de sås i april-maj eller augusti-september. När jag tyvärr inte är här. Är det någon idé att strö ut lite frön nu eller är det bättre att strö ut dem i slutet av juli och hoppas på nästa år? 🤔
Står iofs att man ska plantera dem och inte bara strö ut dem, så räknar med bortfall 😬

Köpte två påsar av varje av två olika märken. Kan ju strö ut lite i år och sedan förodla dem nästa år och då plantera dem vid midsommar, eller någonstans däromkring 🤔
Om det krisar sig så kan jag be en annan som brukar vara här i slutet på maj och början på augusti, men då bör det vara något enkelt, som att bara kasta ut lite frön :p

Tänkte ha dem här:
20240617_185345.jpg

Det är sydväst och får mycket sol (eh, när det är sol iallafall :cautious:).
 
Var till blomsterlandet och plantagen idag, tyvärr hade de varken vallmo eller blåklint färdiga att plantera. Bara frön. Står på dem att de sås i april-maj eller augusti-september. När jag tyvärr inte är här. Är det någon idé att strö ut lite frön nu eller är det bättre att strö ut dem i slutet av juli och hoppas på nästa år? 🤔
Står iofs att man ska plantera dem och inte bara strö ut dem, så räknar med bortfall 😬

Köpte två påsar av varje av två olika märken. Kan ju strö ut lite i år och sedan förodla dem nästa år och då plantera dem vid midsommar, eller någonstans däromkring 🤔
Om det krisar sig så kan jag be en annan som brukar vara här i slutet på maj och början på augusti, men då bör det vara något enkelt, som att bara kasta ut lite frön :p

Tänkte ha dem här:
Visa bifogad fil 147570
Det är sydväst och får mycket sol (eh, när det är sol iallafall :cautious:).
Om du strör ut dom där kommer du inte få en blomma, de kommer konkurreras ut av övrig växtlighet. Du måste ge dom lite jord och mindre konkurrens.
 
Var till blomsterlandet och plantagen idag, tyvärr hade de varken vallmo eller blåklint färdiga att plantera. Bara frön. Står på dem att de sås i april-maj eller augusti-september. När jag tyvärr inte är här. Är det någon idé att strö ut lite frön nu eller är det bättre att strö ut dem i slutet av juli och hoppas på nästa år? 🤔
Står iofs att man ska plantera dem och inte bara strö ut dem, så räknar med bortfall 😬

Köpte två påsar av varje av två olika märken. Kan ju strö ut lite i år och sedan förodla dem nästa år och då plantera dem vid midsommar, eller någonstans däromkring 🤔
Om det krisar sig så kan jag be en annan som brukar vara här i slutet på maj och början på augusti, men då bör det vara något enkelt, som att bara kasta ut lite frön :p

Tänkte ha dem här:
Visa bifogad fil 147570
Det är sydväst och får mycket sol (eh, när det är sol iallafall :cautious:).

Du får nog rabba upp en del innan du strösslar ut frön, annars får du väldigt klent utbyte.
 
20240617_184914.jpg

Köpte iallafall en dahlia till större krukan som brukar stå på gamla brunnslocket :love:
Kände mig lite oinspirerad av blommor till de två hängkrukorna på verandan så det fick bli två petunior. De har fina färger iallafall.
 
Om du strör ut dom där kommer du inte få en blomma, de kommer konkurreras ut av övrig växtlighet. Du måste ge dom lite jord och mindre konkurrens.
Tänker du som i att först klippa ned allt gräs och sedan så dem på några ställen med lite jord?

Eller det kanske skulle funka med att förså dem nästa vår och då plantera ut dem? 🤔
 
Var till blomsterlandet och plantagen idag, tyvärr hade de varken vallmo eller blåklint färdiga att plantera. Bara frön. Står på dem att de sås i april-maj eller augusti-september. När jag tyvärr inte är här. Är det någon idé att strö ut lite frön nu eller är det bättre att strö ut dem i slutet av juli och hoppas på nästa år? 🤔
Står iofs att man ska plantera dem och inte bara strö ut dem, så räknar med bortfall 😬

Köpte två påsar av varje av två olika märken. Kan ju strö ut lite i år och sedan förodla dem nästa år och då plantera dem vid midsommar, eller någonstans däromkring 🤔
Om det krisar sig så kan jag be en annan som brukar vara här i slutet på maj och början på augusti, men då bör det vara något enkelt, som att bara kasta ut lite frön :p

Tänkte ha dem här:
Visa bifogad fil 147570
Det är sydväst och får mycket sol (eh, när det är sol iallafall :cautious:).
Är du där nån gång under vinterhalvåret? Strö ut dem då. Jag har aldrig lyckats med vallmosådd på friland på våren, däremot självsår de sig glatt. Jag tror att de lätt torkar ut och att det är därför det går bättre när de sås tidigare, mindre risk för torka. Förodla och sen plantera ut har jag lyckats med, om definitionen av att lyckas är att det överlever. De plantorna har alltid blivit småningom klena, vallmo verkar inte uppskatta omplantering, gissar att de är känsliga pga pålroten. Blåklint har jag aldrig odlat men hade hanterat dem som vallmon, dvs strösslat ut nån gång mellan sept-mars. På öppen jord.
 
Är du där nån gång under vinterhalvåret? Strö ut dem då. Jag har aldrig lyckats med vallmosådd på friland på våren, däremot självsår de sig glatt. Jag tror att de lätt torkar ut och att det är därför det går bättre när de sås tidigare, mindre risk för torka. Förodla och sen plantera ut har jag lyckats med, om definitionen av att lyckas är att det överlever. De plantorna har alltid blivit småningom klena, vallmo verkar inte uppskatta omplantering, gissar att de är känsliga pga pålroten. Blåklint har jag aldrig odlat men hade hanterat dem som vallmon, dvs strösslat ut nån gång mellan sept-mars. På öppen jord.
Äsch, nej jag är inte där någon gång då :(

Eller förresten, en annan delägare brukar åka ned till allhelgonahelgen :idea: men de är en äldre person som jag inte vill be att plantera frön så noga. Funkar det att bara strö ut dem uppepå jorden (med gräs) då?
 
Äsch, nej jag är inte där någon gång då :(

Eller förresten, en annan delägare brukar åka ned till allhelgonahelgen :idea: men de är en äldre person som jag inte vill be att plantera frön så noga. Funkar det att bara strö ut dem uppepå jorden (med gräs) då?
Jag har bara lyckats med direktsådd av tex vallmo i bra jord, som jag har varit duktig att vattna i två veckor och dessutom skyddat med kompostgaller mot fåglar. Så att bara hälla ut en fröpåsen tror jag att blir svårt.
 
Jag har bara lyckats med direktsådd av tex vallmo i bra jord, som jag har varit duktig att vattna i två veckor och dessutom skyddat med kompostgaller mot fåglar. Så att bara hälla ut en fröpåsen tror jag att blir svårt.
:cautious:
Hm. Får tänka lite till märker jag.
Har iallafall två fröpåsar att experimentera med :cool:😅
 
Äsch, nej jag är inte där någon gång då :(

Eller förresten, en annan delägare brukar åka ned till allhelgonahelgen :idea: men de är en äldre person som jag inte vill be att plantera frön så noga. Funkar det att bara strö ut dem uppepå jorden (med gräs) då?
Det fungerar säkert att bara strö dem på jorden, det är ju så det gör när de självsår sig. Vallmo är ljusgroende, ska alltså inte täckas, blåklint har jag inte koll på. Men de behöver jord, inte gräs.
 
Jag har bara lyckats med direktsådd av tex vallmo i bra jord, som jag har varit duktig att vattna i två veckor och dessutom skyddat med kompostgaller mot fåglar. Så att bara hälla ut en fröpåsen tror jag att blir svårt.
La du kompostgallret direkt på jorden?
Strödde ut lite vallmofrön på bar jord för ett tag sedan men se där hade tydligen Kalle Kanin bestämt sig för att leka eller så är det fru Skata som sprättat omkring :cautious:
 
Det fungerar säkert att bara strö dem på jorden, det är ju så det gör när de självsår sig. Vallmo är ljusgroende, ska alltså inte täckas, blåklint har jag inte koll på. Men de behöver jord, inte gräs.
Här växer blåklint som ogräs, det frösår sig helt på egen hand.

Sen om det är försent eller inte att så nu kan jag inte svara på. Har precis köpt lite backup-vallmo som jag tänkt strössla ut på lite kala fläckar i "självsåddsrabatten". Mest på vinst och förlust. Hinner de blomma, så hinner de
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp