Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Åh! Jag ville ju ha blåklint i en äng och nu hittade jag blåklint i utkanten av en åker precis intill denna äng 😍 men det är en åker så det kommer att klippas ned, kan jag flytta på dessa blåklint till min äng redan i sommar? Bara att gräva upp och plantera med vatten? Något tillägg?
Fråga markägaren, det ingår som sagt inte i allemansrätten att gräva upp något.
 
Hjärtbladen är de släta och sedan kommer karaktärsbladen som är de buckliga. Så ja till stockros :).
Så allt är stockros? 😍 vad glad jag blir :banana: som jag har ruskat frön och hällt ut fröpåsar med champagnefärgade stockrosor eller det kanske heter aprikosfärgade 🤔

@athena_arabians det är åttonde sommaren nu med trädgården. Första året rensade jag ingenting. Andra och tredje året rensade jag nog bort massor med fingerborgsblomma eftersom jag inte förstod att det var så de såg ut som bebisar :o ibland sparar jag också på saker jag är osäker på vad det är och rensar sen när jag tydligen har sparat på ogräs igen 😅
 
Torde vara olagligt att gräva upp plantor från en odlad åker som inte är din egen.

Hasde det varit min åker hade jag blivit bindgalen om nån klampade runt i min gröda.
Nej nej, det är inte på åkern, det är på kanten mellan åkern och min tomt. Men jag vill flytta in dem på tomten utifall skördetröskan når dit ut.
 
Gick och tog ett foto så kan ni avgöra 🤔
20240616_131210.jpg

Blått är diket mellan tomten och åkern. Rött är där rapsen börjar. Blåklinten är mellan dessa två linjer, precis där i utkanten så jag når dem lätt från diket utan att trampa på eller gräva i odlingen, ingen raps där blåklinten växer.
Men kanske fråga ändå? 🤔
 
Gick och tog ett foto så kan ni avgöra 🤔
Visa bifogad fil 147479
Blått är diket mellan tomten och åkern. Rött är där rapsen börjar. Blåklinten är mellan dessa två linjer, precis där i utkanten så jag når dem lätt från diket utan att trampa på eller gräva i odlingen, ingen raps där blåklinten växer.
Men kanske fråga ändå? 🤔

Nej dessa strippar med blommor planteras av den som har åkern för att gynna pollinatörer, dom hör till åkern
 
Gick och tog ett foto så kan ni avgöra 🤔
Visa bifogad fil 147479
Blått är diket mellan tomten och åkern. Rött är där rapsen börjar. Blåklinten är mellan dessa två linjer, precis där i utkanten så jag når dem lätt från diket utan att trampa på eller gräva i odlingen, ingen raps där blåklinten växer.
Men kanske fråga ändå? 🤔

Men varför helt enkelt inte så frön själv? En trädgård är inget hastgöra, det tar tid.
 
Det som inte är din tomt är inte din tomt. Alltså någon annans mark
Enkelt.
Inte så enkelt när man nyligen läst uppmuntran när någon annan grävt upp en ormbunke från ett dike, jag tänkte att det var lite samma fall här.

Men nu, som sagt i tidigare inlägg, så förstår jag att det var odlade plantor och därmed låter de förstås vara.
 
Om det är någon som vill ha en höstanemon så är det bara att komma och gräva upp en del av en planta. Vår rymling i ena trädgårdslandet har växt sig enorm :meh::cautious:
Måste klippa ned den ordentligt! Men om någon vill ha så är det bara att komma och ta :angel::p
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp