Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

jag tycker det här odlingsåret känns lite hopplöst än så länge. Här har det varit riktigt kallt och tråkigt ett bra tag nu, hela trädgården har stannat upp. Förra helgen blåste det storm och HAGLADE stora delar av av helgen så mycket av mina planteringar är sönderslagna och/eller har frostskador på bladen efter allt hagel :turd: Tror det mesta kommer repa sig, förutom några paprikaplantor som helt enkelt frös ihjäl. Men jag går inte direkt runt och njuter av ettåringarna som kämpar för sina liv, utan försöker fokusera på perennrabatterna som klarat sig bättre.

Men, rosorna blommor - både honungsrosen, en rose de recht, och den japanska klätterrosen som är helt gigantisk i år.
 
Jordrök är alltså namnet, där lärde jag mig något nytt! Den dyker upp här också ibland och eftersom jag tycker blomman är väldigt söt så brukar jag låta den vara. Åtminstone här så verkar den inte sprida sig något större.
 
Min tomatdjungel på balkongen är helt fantastisk! Förra året fick jag mest långa och rangliga plantor, men i år är dom betydligt buskigare, korta (har mest mikrodvärgar) och fylliga - och det är blommor och små frukter överallt. Det verkar ha funkat riktigt bra att driva fram tidigt under växtlampa och sen klippa av dom för att hålla nere höjden
 
Jag tänkte just också säga det @Glimra Jag gillar jordrök, den är inte jättevanlig (inte här iaf) så jag brukar låta den vara när den dyker upp. Det är en gammal medicinalväxt som bla ansågs skydda mot trolldom och onda makter. Den har även använts för färgning (den ger gul färg).
Här är den överallt så fort man "öppnar en yta" så dyker den upp. Den försöker alltid lura mig att den är en sömntuta eller något annat jag sått likartat jag sått. Men den är väldigt söt så jag har egentligen inget emot den. Någon risk för utdöende verkar det inte vara är i varje fall, det verkar finnas en fröbank i jorden som kommer att överleva mig.
 
Tror ni man kan klippa av alla Pionblommor i rabatten och göra bukett av och ta in? Eller finns en gräns där pionen surar ihop inför nästa år? Har en pion som står lite undanskymt och det är så väldigt fint att ta in blommorna och se dem hela tiden. Har klippt tre nu...
 
Tror ni man kan klippa av alla Pionblommor i rabatten och göra bukett av och ta in? Eller finns en gräns där pionen surar ihop inför nästa år? Har en pion som står lite undanskymt och det är så väldigt fint att ta in blommorna och se dem hela tiden. Har klippt tre nu...
Jag tar in massor av pionblommor, det är väl snarare bra för plantan att slippa sätta frö, det tar energi.

Tråkigast med pioner i vas är bara alla dessa små myror som följer med in.... De tycks älska pionernas nektar. Jag får utföra ständiga räddningsaktioner (så lämna kvar en blomma eller två därute, dit du kan sätta tillbaka myrorna!).
 
Jag tar in massor av pionblommor, det är väl snarare bra för plantan att slippa sätta frö, det tar energi.

Tråkigast med pioner i vas är bara alla dessa små myror som följer med in.... De tycks älska pionernas nektar. Jag får utföra ständiga räddningsaktioner (så lämna kvar en blomma eller två därute, dit du kan sätta tillbaka myrorna!).
Jo det var hemskans med myror. Man kanske kan klippa av dem och låta dem ligga i tio minuter och se om myrorna kliver av.

Tänkte att det åker en del blad med, men det kanske inte är så många.
 
Jo det var hemskans med myror. Man kanske kan klippa av dem och låta dem ligga i tio minuter och se om myrorna kliver av.

Tänkte att det åker en del blad med, men det kanske inte är så många.

Jag häller vatten på mina så ramlar myrorna av. Har faktiskt inte upplevt att blomman tar så mycket stryk av det men det beror säkert på hur utslagen den är
 
Jag tänkte just också säga det @Glimra Jag gillar jordrök, den är inte jättevanlig (inte här iaf) så jag brukar låta den vara när den dyker upp. Det är en gammal medicinalväxt som bla ansågs skydda mot trolldom och onda makter. Den har även använts för färgning (den ger gul färg).
Jag fick en ibland svartrötterna och planterade om :rofl: den var fin och jag trodde det var en gröngödslingsväxt som hade fått ett frö fel.
 
Tror ni att man vill ha en Husqvarna 54 eller en Stiga 240 handgräsklippare.
Är ganska säker på att jag vill ha en som slipar sig själv efter att ha haft en Freeclip (Stiga) i 10 år och inte heller lyckats hitta ngn som kan slipa den.
 
Tror ni att man vill ha en Husqvarna 54 eller en Stiga 240 handgräsklippare.
Är ganska säker på att jag vill ha en som slipar sig själv efter att ha haft en Freeclip (Stiga) i 10 år och inte heller lyckats hitta ngn som kan slipa den.
Jag har en Stiga 240 och är nöjd med den. Men å andra sidan har jag aldrig testat en Husqvarna så jag kan ju inte göra nån jämförelse direkt... :D
 
3 x Ildi. Undrar om jag råkade stoppa mer hästskit i den ena krukan. 😅
IMG_3451.jpeg
 
Rädda mitt körsbärsträd?
Köpte ett Sikkola när handelsträdgården stängde i höstas. Planterat i början av september, en månad senare var det skridskois på den lilla pölen utanför oss och snön kom för att stanna strax efteråt... Sen hade ivi -38 graders vintern som tagit kål på många träd och plantor här uppe...
Vissa grenar uppenbart torra och döda, andra ser friska ut men inga blad har kommit (bor i zon 6 kanske ska tilläggas).
Trodde trädet var helt kört men har ändå inte haft hjärta att gräva upp det. För någon vecka sen upptäckte jag att det genomskinliga "svettdroppar" på grenar som inte verkar döda, idag upptäckte jag små små blad som växer ut på nedre delen av stammen!
Har stödvattnat tidigare men inte varje dag. Nu har jag satt en bevattningssäck vid trädet. Är det vettigt? Finns det något jag kan göra för att öka överlevnadschanserna?
Till vänster suddig bild på små bladen, till höger dropparna av sav (?).
20240614_181804-COLLAGE.jpg
 
Mitt fikonträd dog i vintras så jag ska gräva upp och sätta ett nytt.
Bland allt ogräs verkar det dock ha hamnat ngn typ av barrväxt 🤔
Ngn som har koll på vad det kan vara för en filur?
20240614_184249.jpg
 
Rädda mitt körsbärsträd?
Köpte ett Sikkola när handelsträdgården stängde i höstas. Planterat i början av september, en månad senare var det skridskois på den lilla pölen utanför oss och snön kom för att stanna strax efteråt... Sen hade ivi -38 graders vintern som tagit kål på många träd och plantor här uppe...
Vissa grenar uppenbart torra och döda, andra ser friska ut men inga blad har kommit (bor i zon 6 kanske ska tilläggas).
Trodde trädet var helt kört men har ändå inte haft hjärta att gräva upp det. För någon vecka sen upptäckte jag att det genomskinliga "svettdroppar" på grenar som inte verkar döda, idag upptäckte jag små små blad som växer ut på nedre delen av stammen!
Har stödvattnat tidigare men inte varje dag. Nu har jag satt en bevattningssäck vid trädet. Är det vettigt? Finns det något jag kan göra för att öka överlevnadschanserna?
Till vänster suddig bild på små bladen, till höger dropparna av sav (?).Visa bifogad fil 147361

Mina körsbärsträd fick också dom där dropparna! Vi hade -42C som mest...

Dom verkar kämpa på men ser rätt risiga ut, skjuter nya friska skott från basen av stammen dock.

Dom är cirka 20 år gamla. Dom har blad och blommor men inte så många som vanligt. Beskärde dom hårt i höstas också, så vi får väl se om dom överlever eller om jag får såga ner till friska basen och börja om.
 
Mina körsbärsträd fick också dom där dropparna! Vi hade -42C som mest...

Dom verkar kämpa på men ser rätt risiga ut, skjuter nya friska skott från basen av stammen dock.

Dom är cirka 20 år gamla. Dom har blad och blommor men inte så många som vanligt. Beskärde dom hårt i höstas också, så vi får väl se om dom överlever eller om jag får såga ner till friska basen och börja om.
Ja man behövde inte åka mycket norrut för att tempen skulle droppa ytterligare då 🥶
Verkar vara något som kallas gummiflöde som beror på att trädet är stressat av någon anledning. Fortsätter stödvattna, och samtidigt försöka ha koll på att det inte blir för mycket eftersom det står i lerjord. Men med tanke på hur mossan i skogen frasar under fötterna och odlingsbäddarna känns snustorra varje dag känns inte "för mycket" som allt för överhängande risk just nu.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp