Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Kaosrabatten har börjat blomma så smått 🤗

1718220641640.jpg
 
Har en stenlagd miniträdgård så planterar mest i krukor. Har inte särskilt gröna fingrar eller tålamod när det gäller något annat än orkidéer, men tycker att det är kul att få det fint i trädgården också. Roligast i år är min passionsblomma som jag trodde att jag ev hade ihjäl efter att jag klippte ner den nästan helt och hållet i våras, men nu finns det hur mycket knoppar som helst på den! Köpte en Cypripedium Sabine Pastel härom dagen så att jag även har en orkidé i trädgården men får nog vänta till nästa år på blommor. (Har massvis med sniglar/snäckor så det mesta måste skyddas med koppartejp...)

20240612_173623.jpg
 
Här är det iskallt, 4 grader på morgonen en dag i denna veckan 🥴 nästan allt har stoppat upp i växten men ser ut som det mesta tål lite låg temperatur iaf. Myntan och min kaprifol som jag stressade för trivs iaf och skjuter fortfarande iväg på både höjden å bredden. Några jordgubbar och smultron är också röda å fina snart, till glädje för barnen,... Vår äldsta deklarerade på vägen till förskolan idag att hen flyttar jamenn mig till Australien nu,, för här är alltid kallt! 😅🙈 hoppas jordgubbarna kan bidra med lite sommarkänsla iaf 😄
 
Jag bor i södra England och har det också väldigt kallt för att vara Juni, är ofta bara 6 grader på natten och går sällan över 20 grader på dagen... Trodde jag skulle slippa kyla när jag flyttade hit :D Lyckligtvis verkar alla mina växter rätt glada ändå!

Förutom min fina löjtnantshjärta :cry: Planterade en knöl i våras och den verkade trivas bra och växte snabbt men nu ser den ut såhär... Antar att den har drabbats av någon sjukdom? Svårt att se på bilden kanske, men alla blad har gått från mörkgröna till gul/orange spräckliga.

20240613_094737.jpg
 
Förutom min fina löjtnantshjärta :cry: Planterade en knöl i våras och den verkade trivas bra och växte snabbt men nu ser den ut såhär... Antar att den har drabbats av någon sjukdom? Svårt att se på bilden kanske, men alla blad har gått från mörkgröna till gul/orange spräckliga.

Visa bifogad fil 147268

Har den blommat? behöver inte alls va nån sjukdom, löjtnantshjärta gör ofta så efter blomning, därför sätter många den längre in i rabatten eftersom den inte har ett speciellt fint bladverk efter blomning.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp