Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Kan detta vara klematis dr Ruppel eller är det ngt annat som har tagit över växtplatsen?
20240615_122411.jpg
 
Jag skulle vilja köpa ljus flis att täcka med mellan två pallkragar. Vart får man tag på det till ok pris när man inte ska ha några mängder?
Har tyvärr inte sågverk i närheten. Är ute efter den ljusare varianten och inte mörk täckbark eller så.

Det är ju en restprodukt, kan det finnas på andra ställen än sågverk?

Mvh nybörjare som nyss skaffat trädgård :D
 
Ursäkta en korkad en men är båda de här skotten stockrosor? Jag menar både de släta och de flikiga bladen?

IMG_2771.jpeg

Jag har mängder med små skott överallt i rabatten med stockrosor men jag vet ju inte vad det är så jag vågar inte rensa något :o
 
Ursäkta en korkad en men är båda de här skotten stockrosor? Jag menar både de släta och de flikiga bladen?

Visa bifogad fil 147470
Jag har mängder med små skott överallt i rabatten med stockrosor men jag vet ju inte vad det är så jag vågar inte rensa något :o

De som är centrerade i mitten med lite "buckliga" blad är stockros. De andra vet jag inte, vad finns det mer som kan ha frösått sig? Inget skriker "ogräs" i mina ögon men jag kan ha fel.

Edit: I ett sådant här läge brukar jag låta allt komma upp en bit till så jag kan identifiera dem. Är något ogräs får en helt enkelt rycka dem senare.
 
Åh! Jag ville ju ha blåklint i en äng och nu hittade jag blåklint i utkanten av en åker precis intill denna äng 😍 men det är en åker så det kommer att klippas ned, kan jag flytta på dessa blåklint till min äng redan i sommar? Bara att gräva upp och plantera med vatten? Något tillägg?
 
Åh! Jag ville ju ha blåklint i en äng och nu hittade jag blåklint i utkanten av en åker precis intill denna äng 😍 men det är en åker så det kommer att klippas ned, kan jag flytta på dessa blåklint till min äng redan i sommar? Bara att gräva upp och plantera med vatten? Något tillägg?
Torde vara olagligt att gräva upp plantor från en odlad åker som inte är din egen.

Hasde det varit min åker hade jag blivit bindgalen om nån klampade runt i min gröda.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 243

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp