Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Äntligen ett rejält regn! Min sandbacke har varit på väg att förvandlas till öken, till och med maskrosorna har slokat.

Och jag måste så om i mina pallkragar, jag trodde jag skulle komma undan med att vattna varannan dag men salladen torkade ut 😱. Så varmt och blåsigt det varit.

Men tomaterna mår fint, har planterat ut frilandstomaterna och dom i hinkar blommar, till och med några små tomater har kommit.
 
Åh, vad fin! :love1:

Jag vill ha en vallmo äng nedanför husen :love: men de andra i hushållet tycker att det ser oskött ut med äng och vill klippa ned det åtminstone någon gång innan vallmorna blommar så här års :cautious:

Och så ska de sås på våren ... när ingen är där :(
Den här fick jag genast villvillhöverbegär efter! :love1::love1::love1: https://shop.angsfron.se/products/vallmoang
Blåklint passar perfekt också då det är landskapsblomman :love:
 
Testar att odla en massa olika sorter ätbart i min nya trädgård. Vissa saker går lite bättre, vissa lite sämre, men kålroten får jag nog kryssa som totalt fiasko!! :crazy: Sådde 18 fröer på friland och täckte med fiberduk, 4 kom upp litegrann men försvann (?) sen, så nu står jag med ett tomt land! Inte en enda kålrot i sikte... :confused:
 
20240611_174048.jpg


Funkiadelen av skuggrabatten, de flesta börjar bli riktigt fina :up:
 
Haft en trädgårdsdag idag :up:
Jag blev ju "tvungen" att gräva upp och flytta en hel del av jordärtskockorna trots att dom är på väg upp nu. Men vad gör man när dom håller på att ta över landet i gamla sandlådan 🙈 Nu har dom flyttat till gamla potatislandet istället och där får dom fritt spelrum. Jag har slutat odla potatis for now, och ska jag börja igen så har jag gått om plats att göra ett nytt.

Nu måste jag vänta på maken som får bära jord till sandlådelandet så att jag kan plantera ut timjan och persiljan - sen är jag klar med alla utplanteringar :bag:
 
Du kan så dom nu. Vallmon står i frö om några veckor, de blommar nu sen fröar de hela sommaren och en bit in i på hösten.
Åh bra att veta! Då kan jag så frön närsomhelst under sommarsemestern medan jag är där och sedan invänta blommorna till nästa år 🤩

Går det att göra samma sak med blåklint tro? :o
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 299
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 518
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp