Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Två veckor efter den blommat färdigtFinns det något bra sätt att avgöra när potatis är redo att skördas?
Finns det något bra sätt att avgöra när potatis är redo att skördas?
Ah okej, så om man inte ska lagra kan man plocka upp dem ”när som helst” bara de har ätbar storlek? Eller kan de vara omogna på nåt annat sätt än storleksmässigt? Noll koll och vet inte ens vad det är för sort eftersom det inte är jag som satt den.På den tidiga sorten tjuvkikar jag.
I år är de avsevärt mindre pga sämre med sol och värme = påbörjandet av skörd blir senarelagt.
Visa bifogad fil 147807
Finns ingen anledning att låta den gå i blom och avvakta skörd eftersom den inte ska lagras.
Att man väntar så med höstpotatisen är för att skalet då blir tjockare och håller för lagring bättre.
Ah okej, så om man inte ska lagra kan man plocka upp dem ”när som helst” bara de har ätbar storlek? Eller kan de vara omogna på nåt annat sätt än storleksmässigt? Noll koll och vet inte ens vad det är för sort eftersom det inte är jag som satt den.
Ah okej, så om man inte ska lagra kan man plocka upp dem ”när som helst” bara de har ätbar storlek?
Man skördar en hobbe i taget typ tills det blir tal om frostAh okej, så om man inte ska lagra kan man plocka upp dem ”när som helst” bara de har ätbar storlek? Eller kan de vara omogna på nåt annat sätt än storleksmässigt? Noll koll och vet inte ens vad det är för sort eftersom det inte är jag som satt den.
Man skördar en hobbe i taget typ tills det blir tal om frost
Omogna är de inte men de kan ju vara gröna
Precis.Och är de gröna beror det på att de legat för grunt, så att solljus nått dem.
Följdfråga: hur djupt ned hittar man dem? Är det på änden av roten? Grävde nästan 10 cm, kom inte dit men hittade en ”potatis” på en cm på vägen. Kan det finnas större om man gräver hela vägen ned/tar upp plantan?Och är de gröna beror det på att de legat för grunt, så att solljus nått dem.
Följdfråga: hur djupt ned hittar man dem? Är det på änden av roten? Grävde nästan 10 cm, kom inte dit men hittade en ”potatis” på en cm på vägen. Kan det finnas större om man gräver hela vägen ned/tar upp plantan?
Krusbär är tåligare för torka och dåliga förhållanden. Vinbär vill gärna ha både vatten och näring för att växa. Visst var det så att din baksida bestod till stor del av sten och ganska lite matjord?Funderar på det.
En av mina närmsta kollegor jobbar med förorenad mark, hon blev ju alldeles förskräckt när jag nämnde att saker dog på baksidan.
Krusbär trivs ypperligt dock. Mycket märkligt.
Väldigt mycket sten. Dålig kvalitet på jordenKrusbär är tåligare för torka och dåliga förhållanden. Vinbär vill gärna ha både vatten och näring för att växa. Visst var det så att din baksida bestod till stor del av sten och ganska lite matjord?
Jag upptäckte i år att svinmålla är jättegott!Allt är torrt men ogräset växer friskt i mitt trädgårdsland
Har jag nämnt att jag hatar nate?