Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
88BCCD8F-05B2-4406-9AD4-745F5A58AD17.jpeg

Första zucchinin skördad 😍
 
Kvällens trädgårdskompis:

11C8E588-1394-400F-88A5-B1751A411938.jpeg


Nu har vi suttit här i mer än en halvtimme, amiralen och jag. Så fin kväll! Ibland sitter hen bara på bordet och fladdrar lite, ibland på en av blommorna (men bara de plockade på bordet!) och ibland kör hen några varv flygning runt runt lågt över bordet.

Det märkliga är att förra sommaren var här också en enda (extremt lokal) amiral, men då vistades den i embryot till rabatt precis bakom där vi sitter och umgås nu. Men även då långa stunder som att den njöt av trädgårdsfixandet och gärna som sällskap.
 
Idag har vi rensat massa och lagt ännu mer markduk... och vi behöver köpa en till förpackning. Det är definitivt bra jag tappat räkningen på hur många meter vi använt, det är bra många :rofl: men lätt värt det, så skönt slippa rensa så otroligt mycket ogräs!

Kaprifolen har äntligen kommit igång o börjat växa och rosorna börjar slå ut. Louise Bugnet är i full gång igen, älskar den rosen :love:
20230728_122105.jpg
 
Idag har vi rensat massa och lagt ännu mer markduk... och vi behöver köpa en till förpackning. Det är definitivt bra jag tappat räkningen på hur många meter vi använt, det är bra många :rofl: men lätt värt det, så skönt slippa rensa så otroligt mycket ogräs!

Kaprifolen har äntligen kommit igång o börjat växa och rosorna börjar slå ut. Louise Bugnet är i full gång igen, älskar den rosen :love: Visa bifogad fil 124573
Åh 😍, min Louise ska få ny boplats å lite tlc i höst, hoppas på lika fina blommor som på din nästa sommar ☀️🤞🥰
 
Idag har vi rensat massa och lagt ännu mer markduk... och vi behöver köpa en till förpackning. Det är definitivt bra jag tappat räkningen på hur många meter vi använt, det är bra många :rofl: men lätt värt det, så skönt slippa rensa så otroligt mycket ogräs!

Kaprifolen har äntligen kommit igång o börjat växa och rosorna börjar slå ut. Louise Bugnet är i full gång igen, älskar den rosen :love: Visa bifogad fil 124573

Vilken fin! Klarar den soligt läge?
 
Vi körde ett kvällsrejs. Makens älskade björnbär, MED taggar har växt till ett veritabelt monster runt en gammal brunn. En planta har blivit 4. Plus lite rotskott här o där. Säkert 20 kvm har inte gått att röra sig på. Jag lyckades övertala honom om att vi måste ta ner ALLT. Han tycker att det är svinjobbigt. Han vill inte ens se när jag klipper rosor och vindruvan. 🤣 Så nu, 4 skottkärror senare är den borta. Han har sagt att han bara tänker låta en planta gå upp igen...vi hittade ett vitt vinbär och en liiiten fin krusbärsbuske med jättefina bär. Dom ska få flytta. Humlestöten får vara kvar. Den sköter sig hyfsat.
 

Bifogade filer

  • 16905706403092042248547828537758.jpg
    16905706403092042248547828537758.jpg
    529,4 KB · Visningar: 69
Dom här har han också grävt fram i veckan. Hallonbjörnbär. Det finns mycket gömt i vår trädgård. Han planterade massor för mer än 20 år sedan och sen har det gradvis förfallit eller förväxt. Mycket för att han är rädd för att klippa ner.
 

Bifogade filer

  • 16905708027268294205774315229885.jpg
    16905708027268294205774315229885.jpg
    748,3 KB · Visningar: 36
Vi körde ett kvällsrejs. Makens älskade björnbär, MED taggar har växt till ett veritabelt monster runt en gammal brunn. En planta har blivit 4. Plus lite rotskott här o där. Säkert 20 kvm har inte gått att röra sig på. Jag lyckades övertala honom om att vi måste ta ner ALLT. Han tycker att det är svinjobbigt. Han vill inte ens se när jag klipper rosor och vindruvan. 🤣 Så nu, 4 skottkärror senare är den borta. Han har sagt att han bara tänker låta en planta gå upp igen...vi hittade ett vitt vinbär och en liiiten fin krusbärsbuske med jättefina bär. Dom ska få flytta. Humlestöten får vara kvar. Den sköter sig hyfsat.
Vi är nyss hemkomna från Moseldalen där vi cyklat utmed floden. Det växte gaaalet mycket björnbär typ överallt. Såpass så att jag började fundera på om den är invasiv. Mördarbjörnbären tar över….
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp