Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maken säger att dom taggiga är mycket godare. Jag tycker dom taggfria är lite blaskiga när dom legat i frysen ett tag men som färska smakar dom ok. Har nog inte smakat på taggisarna. Jag är inte så förtjust i frukt o bär men maken älskar ju att gå omkring och småäta i trädgården sådär på kvällskvisten.
Ok, tack :) Då får jag satsa på taggiga nästa år.
 
Jag har något elände som äter upp mina plantor, inklusive mynta, basilika och ärtor. Trodde det skulle lugna sig så här sent på säsongen. :down: Det är i prydnadsodlingen, så jag kan inte gärna täcka blommorna. Finns det något annat man kan göra? Basilika, mynta, krasse och ärtor är hårt angripna. Myskmadra och jordreva står bredvid helt orörd. (Det som är helt oätet på bilden är blåbär.) Verkar vara värst i det lilla vindskyddade hörn jag har, men alternativet är ju att allt blåser sönder. :banghead:

Visa bifogad fil 124702

(Och tack till alla som föreslog kålnät istället för fiberduk mot vinden, tror det var @tanten mfl. Jag fick ett formsytt kålnät av bra kvalitet av pallkragegrannen, och det har faktiskt suttit kvar hittills. :idea:

Får fundera på en lite mer dekorativ lösning nästa år, men nu har jag åtminstone räddat min nyplanterade rabarber så att den sätter nya blad. :d)

Har du kollat efter tvestjärtar? Nyttodjur i små mängder, fruktansvärda skadedjur om beståndet blir för stort. Hade stora problem med just tvestjärtar i odlingen för ett par år sedan, de ger sig verkligen på allt.
 
Vad är det här för växt? Inte min…
 

Bifogade filer

  • IMG_7328.jpeg
    IMG_7328.jpeg
    330,5 KB · Visningar: 65
En till fråga från trädgårdsnewbien…. försöker rädda livet på den här. Vet någon vad det är och borde jag klippa ner den?
IMG_7354.jpeg
 
Planerar redan inför nästa års odling. Då blir det mer kål (under kåltunnel eller nät), mer purjo, mer potatis.

Har sett så himla fina tagetes med jag vill få tag i. Traditionella tagetes är kanske min värsta blomma, kyrkogårdsvibbar. Men Linnétagetes måste jag ha!

I år blev krukor och balkonglådor åtsidosatta. Glömdes bort. Tråkiga blev de helt enkelt. Har två stora tomatplantor inne i inglasningen som inte sätter en enda frukt (har öppna fönster), lite märkligt.
 
Det är inte en jättetrevlig växt att ha i trädgården va? Eller trevlig och trevlig, men den klassas väl nästan som invasiv?
Jodå. Trevlig trädgårdsväxt! Men får inte sprida sig i naturen.
Jag plockar till buketter, där är den superfin och blommorna i vasen kan inte fröa av sig ;)
 
Vet nån varför en del av mina squashar blir ruttna i toppen av frukten?
Odlar som jag alltid gjort och inte på samma ställe som förra året.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp