Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha 😂 Förstår din tanke. Jag tog kortet precis när jag grävt bort gräset runtom och vattnat, nu har jag fyllt på jord 👍
Fast att du lägger ny jord uppepå blötan gör ju inte att blötan försvinner? Den är kvar. Varför skulle det annars vara en damm runt stammen?

När man gräver en grop för nya träd så luckrar man jorden i gropen, medan den runtomkring är lika fast och orörd som tidigare. Det blir en liten bassäng.

Min gissning är att gropen är mättad av vatten. Ofta får man ju rådet att plantera på en liten kulle så att vattnet rinner av.

Så min gissning är fortfarande att trädet håller på att drunkna och rötterna ruttnar.
 
Fast att du lägger ny jord uppepå blötan gör ju inte att blötan försvinner? Den är kvar. Varför skulle det annars vara en damm runt stammen?

När man gräver en grop för nya träd så luckrar man jorden i gropen, medan den runtomkring är lika fast och orörd som tidigare. Det blir en liten bassäng.

Min gissning är att gropen är mättad av vatten. Ofta får man ju rådet att plantera på en liten kulle så att vattnet rinner av.

Så min gissning är fortfarande att trädet håller på att drunkna och rötterna ruttnar.

Jag gjorde precis så som du beskriver, trädet är planterat i våras. Nu när det verkar må lite kasst så grävde jag bort gräset och kortet är taget precis när jag stängt av vattenslangen och vattnet håller på att sjunka ner. Efter det la jag på jord.
 
Jag gjorde precis så som du beskriver, trädet är planterat i våras. Nu när det verkar må lite kasst så grävde jag bort gräset och kortet är taget precis när jag stängt av vattenslangen och vattnet håller på att sjunka ner. Efter det la jag på jord.
Jag tycker inte du behöver beskära trädet alls.
 
Jag gjorde precis så som du beskriver, trädet är planterat i våras. Nu när det verkar må lite kasst så grävde jag bort gräset och kortet är taget precis när jag stängt av vattenslangen och vattnet håller på att sjunka ner. Efter det la jag på jord.

Problemet är väl att det ser ut som att det är för djupt satt i gropen, så det hjälper inte om du lägger upp jord nu om rötterna (och ev ympställe?) redan sitter för djupt? Man ska ju först gräva ordentligt djupt, sen lägga tillbaka jorden, och sen sätta trädet ovanpå snarare än i gropen.

Jag skulle gissa att det är en kombo av att det fått för lite vatten i perioder, och sen för mycket? Ett år som detta har definitivt varit tufft för nyetablering, om man inte både grävt väldigt bra dränerat och samtidigt använt vattensäck. Åtminstone här där första halvan var torr och andra halvan massa regn.
 
Problemet är väl att det ser ut som att det är för djupt satt i gropen, så det hjälper inte om du lägger upp jord nu om rötterna (och ev ympställe?) redan sitter för djupt? Man ska ju först gräva ordentligt djupt, sen lägga tillbaka jorden, och sen sätta trädet ovanpå snarare än i gropen.

Jag skulle gissa att det är en kombo av att det fått för lite vatten i perioder, och sen för mycket? Ett år som detta har definitivt varit tufft för nyetablering, om man inte både grävt väldigt bra dränerat och samtidigt använt vattensäck. Åtminstone här där första halvan var torr och andra halvan massa regn.

Det låter ju rimligt! Tack för svar.
 
Jag fick upp den här på Fb, är det inte härligt? :love: De har vänt ett träd uppochned och gjort roten till en gigantisk kruka.

1691049417314.png
 
Varför är min rabatt invaderad av dessa otäcka svampar? Plockar så mycket, dagligen! Men kommer upp 50 nya varje dag..
IMG_4295.jpeg
 
Har lagt på gräsklipp runt om i mina pallkragar. En av mina favorit sysslor i trädgården är att gå å bädda fint, känns mysigt 😄

Sen har jag fixat lite olika småplock och fått jordgubbar av en granne. Vi har en liten rabatt vid uteplatsen där barnen går hela tiden, så där fick dom hamna, så dom förhoppningsvis kan gå och plocka sen. Är lite roligt ändå, med barn och hur dom fungerar, dom skulle tvunget gå i den rabatten innan och jag stoppade dom heeela tiden pga ville inte mina solrosor ( i fjor) skulle mosas. I år har jag ist lagt en stor sten till dom att gå på precis där dom aaalltid ska gå och planterat lågt runt. Tror ni barnen tycker det är lika kul att gå där nu....nääää 😆😛
 
Vi har ett ställe vid komposten som består av en gammal betonggrund efter en bod, där det har blivit en naturlig plats att fortsätta bygga på med betong och cement om det blir över efter andra projekt på gården. Som vanligt fick vi en liten slatt över efter senaste gjutningen, vilket resulterade i att jag fick ett litet kreativt infall :angel:
1000006432.jpg

Om någon mot förmodan varit tveksam innan är de det definitivt inte i fortsättningen
 
Jag har stinksvamp i en av mina rabatter 🤢. Jag låter dem hållas just nu, men de luktar verkligen äckligt.

Jag hade jättestora bläcksvampar i en av pallkragarna för två år sedan. Det blev lite sunkigt när fruktkropparna sjönk ihop, men jag hade inget ätbart där just då så jag lät det stå. :angel:

Jag älskar när jag får svampar i mina terrarium, det bevisar bara att ekosystemet därinne fungerar. Ta hand om svamparna. :heart

Oh, just det! Jag har små toppskivlingar i en av inomhuskrukorna då och då. :rofl:Väldigt sött, och jag har bra luftcirkulation runt bladen så jag är inte orolig att det ska bli något problem av mindre trevlig sort. Det är ju liksom en kamp att hålla regnskogsväxterna välmående vintertid, så jag tar det som ett bra tecken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 530
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp