Aha. Får väl så nåt bivänligt intill nästa årDålig pollinering.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aha. Får väl så nåt bivänligt intill nästa årDålig pollinering.
Ser ut att vara planterad i en grop (damm...) . Och på väg att drunkna?
Fast att du lägger ny jord uppepå blötan gör ju inte att blötan försvinner? Den är kvar. Varför skulle det annars vara en damm runt stammen?HahaFörstår din tanke. Jag tog kortet precis när jag grävt bort gräset runtom och vattnat, nu har jag fyllt på jord
![]()
Fast att du lägger ny jord uppepå blötan gör ju inte att blötan försvinner? Den är kvar. Varför skulle det annars vara en damm runt stammen?
När man gräver en grop för nya träd så luckrar man jorden i gropen, medan den runtomkring är lika fast och orörd som tidigare. Det blir en liten bassäng.
Min gissning är att gropen är mättad av vatten. Ofta får man ju rådet att plantera på en liten kulle så att vattnet rinner av.
Så min gissning är fortfarande att trädet håller på att drunkna och rötterna ruttnar.
Jag tycker inte du behöver beskära trädet alls.Jag gjorde precis så som du beskriver, trädet är planterat i våras. Nu när det verkar må lite kasst så grävde jag bort gräset och kortet är taget precis när jag stängt av vattenslangen och vattnet håller på att sjunka ner. Efter det la jag på jord.
Jag tycker inte du behöver beskära trädet alls.
Jag gissar på en körsbärskornellTror du att det kommer återhämta sig? Och har du någon aning om vad det är för sort?
Jag gjorde precis så som du beskriver, trädet är planterat i våras. Nu när det verkar må lite kasst så grävde jag bort gräset och kortet är taget precis när jag stängt av vattenslangen och vattnet håller på att sjunka ner. Efter det la jag på jord.
Problemet är väl att det ser ut som att det är för djupt satt i gropen, så det hjälper inte om du lägger upp jord nu om rötterna (och ev ympställe?) redan sitter för djupt? Man ska ju först gräva ordentligt djupt, sen lägga tillbaka jorden, och sen sätta trädet ovanpå snarare än i gropen.
Jag skulle gissa att det är en kombo av att det fått för lite vatten i perioder, och sen för mycket? Ett år som detta har definitivt varit tufft för nyetablering, om man inte både grävt väldigt bra dränerat och samtidigt använt vattensäck. Åtminstone här där första halvan var torr och andra halvan massa regn.
Varför är min rabatt invaderad av dessa otäcka svampar? Plockar så mycket, dagligen! Men kommer upp 50 nya varje dag.. Visa bifogad fil 124978
Jag behöver jordförbättra stora landet och gärna även rabatter, jordgubbsland osv.
Kan jag lägga gödsel från gödselstacken över allting i höst? Alltså som ett tjockt lager. Kanske inte över jordgubbarna såklart, men runt om dem.
Varför är min rabatt invaderad av dessa otäcka svampar? Plockar så mycket, dagligen! Men kommer upp 50 nya varje dag.. Visa bifogad fil 124978
Jag har stinksvamp i en av mina rabatter. Jag låter dem hållas just nu, men de luktar verkligen äckligt.
Jag älskar när jag får svampar i mina terrarium, det bevisar bara att ekosystemet därinne fungerar. Ta hand om svamparna.![]()