Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Under martonen gömmer sig ett par kvarglömda plantor mangold, lite bindsallat och rödbladig spenat. Jag hade tänkt resa den upp igen men den verkar vara en hyfsat skydd så jag väntar med det. :angel: Salladen slutskördades egentligen för en månad sen, sen tappade jag orken när allt blåste och regnade sönder så den har fått stå. Nu får den gå i stock, för om den har överlevt det här året så är den klart odlingsvärd!

20230801_200807.jpg
 
Jag "kaosodlar" rätt mycket. Här är morötter och persilja i rader, salladsplantorna är nertryckta där det blev luckor, och sen har jag sått bland annat strandkrassing och tagetes i kanterna. Ringblommorna och en del smultronplantor får stå där de självsått sig, och rensas bara om jag prompt vill ha något annat där. Den här kragen hade jag inget högt i, så den har fått kålnät och det mesta har överlevt skyfall.

20230803_143544.jpg
 
Blodklöver är hemskt vackert som gröngödsling, det ska jag så mer av nästa år! :love: Verkar funka bra mellan raderna även i mina tight planterade lådor.

(Spenaten 'Red kitten' i bakgrunden sådde jag förra året. Den tog sig aldrig vettigt, så det måste vara övervintrade fröer som växer i år. Min ogräsrensning går ut på att "är det tvåhjärtbladigt, vänta tills jag ser vad det är innan jag rycker upp det" . :rofl:Förra årets mest produktiva gröda var en Nya Zeeländsk spenat som frösått sig från grannen. :angel:

20230801_200334.jpg
 
Äntligen har chilipepparn börjat ge frukt, 2 stk som är cirka 3 cm :banana: är sorten Padron/Pedron o en kompis har höjt den till skyarna så längtar efter att smaka :d

Kan jag behålla plantorna över vintern om jag tar in dem och sätter dem i ett miniväxthus med en växtlampa? Känns som de ligger lite efter och vore lyxigt kunna odla dem under vintern.
 
Jag behöver jordförbättra stora landet och gärna även rabatter, jordgubbsland osv.
Kan jag lägga gödsel från gödselstacken över allting i höst? Alltså som ett tjockt lager. Kanske inte över jordgubbarna såklart, men runt om dem.
Vet inte om man bör...

Men så har jag gjort i många år när jag hade dyngstack. Funkade finfint. Myllade ner det på våren. Så hade näring sköljts ner i jorden och gödseln blev näringsrik jordförbättring. Förutsätter nog att man har brunnen stack att ta från dock?
 
Det där var jättefint! Jag kollade på plantskolan idag, men blev lite förvirrad när det stod på skylten att den skulle ha blåa blommor.
Jag tänkte försöka ta bort en liten remsa gräs framför ”Finlands vita ros” och istället sätta något lagom stort och lättskött och den här nävan tror jag skulle passa bra.
Blå är nog vad folk önskar sig. Den är definitivt lila! 😊
 
Det där var jättefint! Jag kollade på plantskolan idag, men blev lite förvirrad när det stod på skylten att den skulle ha blåa blommor.
Jag tänkte försöka ta bort en liten remsa gräs framför ”Finlands vita ros” och istället sätta något lagom stort och lättskött och den här nävan tror jag skulle passa bra.
Så är det generellt, blå = lila när det kommer till de flesta blommor. Det är få som verkligen är blå 😊.
Jag har Rozanne också. Den är fantastisk där den får skugga någon del av dagen. Den klättrar till och med upp i mina Louise Bugnet rosor en bit. Men har tyvärr tynat bort i fullt söderläge i min sandjord i zon 1.
 
Vet inte om man bör...

Men så har jag gjort i många år när jag hade dyngstack. Funkade finfint. Myllade ner det på våren. Så hade näring sköljts ner i jorden och gödseln blev näringsrik jordförbättring. Förutsätter nog att man har brunnen stack att ta från dock?

Nej stacken är inte brunnen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 530
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp