Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vinterförrådet av körsbärssaft och körsbärsgelé är räddat :up:

20230805_112932.jpg
 
Kanske lägga till något i en kontrastfärg för att lyfta rabatten lite? Ljusgult eller lime kanske? Antingen med blomma (typ daggkåpa, fast den riskerar nog ta över för mycket när jag tänker efter) eller något prydnadsgräs med fina vippor.
Ett annat alternativ är kaukasisk förgätmigej "jack frost" som har snygga vitgröna blad och blommar i blått på våren.

Det var en klok tanke. Jag funderar på om jag ska flytta de tre vintergröna längst till höger i rabatten och plantera dem i närheten av de andra och istället sätta något mer framträdande där till höger. Funderar på astilbe men det blir ju samma nyans som de andra blommorna. Kanske skulle satsa på något gult eller orange.
 
Funderar förresten på om min bedömning av halvskugga kanske inte riktigt är korrekt. Sitter och tittar på rabatten nu och det är ju först nu skuggan börjar komma till den vänstra delen av rabatten. Så från soluppgång till nu är ju ändå ganska många timmar. Å andra sidan får den ju ingen mer sol sen pga vårt hus som är i vägen och jorden är som sagt rätt fuktig.
 
Har g i g a n t i s k a mängder skogshallon, så jag har plockat lite mer såna till frysen, innan morgondagens monsunregn slår ner alla mogna bär :meh:

Inget bra vinbärsår här dock, vilket inte gör mig så mycket faktiskt.
Har gott om saft och gelé kvar från ifjol när buskarna dignade av överflöd, men jag funderar ändå på om jag ska plocka de vinbär som finns 🤔
 
Funderar förresten på om min bedömning av halvskugga kanske inte riktigt är korrekt. Sitter och tittar på rabatten nu och det är ju först nu skuggan börjar komma till den vänstra delen av rabatten. Så från soluppgång till nu är ju ändå ganska många timmar. Å andra sidan får den ju ingen mer sol sen pga vårt hus som är i vägen och jorden är som sagt rätt fuktig.
Om hela eftermiddagen är skugga och det dessutom är åt det fuktigare hållet tycker iaf jag att det låter vettigt att satsa på växter för halvskugga snarare än tex klassiska solälskare.

Jag hade tex tänkt föreslå någon sorts solhatt som komplement (finns fina i grön/lime/gul utöver mer klassiska) men tror kanske inte de skulle gilla fukten. Iaf här i min trädgård har såna lägen misslyckats med solhatt.
 
Det var en klok tanke. Jag funderar på om jag ska flytta de tre vintergröna längst till höger i rabatten och plantera dem i närheten av de andra och istället sätta något mer framträdande där till höger. Funderar på astilbe men det blir ju samma nyans som de andra blommorna. Kanske skulle satsa på något gult eller orange.
Kanske kan det få plats utan att flytta vintergrönan? lite svårt att få ett hum om hur utbredda plantorna är från din skiss :p
Men vintergröna är ju en fin marktäckare som kan väva sig fram där annat inte fyller ut, du kanske vill satsa på något mer "solitärt" eller iaf med lite mer höjd än vintergrönan som komplement? :)
 
Kanske kan det få plats utan att flytta vintergrönan? lite svårt att få ett hum om hur utbredda plantorna är från din skiss :p
Men vintergröna är ju en fin marktäckare som kan väva sig fram där annat inte fyller ut, du kanske vill satsa på något mer "solitärt" eller iaf med lite mer höjd än vintergrönan som komplement? :)

Förstår det 😂 De är ju relativt nyplanterade så än har de inte vuxit så mycket. Ska se om det går att få ner nåt där emellan.
 
Kanske kan det få plats utan att flytta vintergrönan? lite svårt att få ett hum om hur utbredda plantorna är från din skiss :p
Men vintergröna är ju en fin marktäckare som kan väva sig fram där annat inte fyller ut, du kanske vill satsa på något mer "solitärt" eller iaf med lite mer höjd än vintergrönan som komplement? :)
Vintergröna är invasiv. Rekommenderar inte att ha den tillsammans med något annat.
Har den väl tagit sig finns den överallt och kan bara begränsas med round up :meh:
 
Vintergröna är invasiv. Rekommenderar inte att ha den tillsammans med något annat.
Har den väl tagit sig finns den överallt och kan bara begränsas med round up :meh:

Hmm, det lät ju sådär. Jag har ju planterat flera stycken i min rabatt som synes. Den infon framgick inte när jag läste på om den. Kanske skulle flytta den till ett ställe i trädgården där det kommer upp kirskål, kan den konkurrera ut det tro?
 
Funderar förresten på om min bedömning av halvskugga kanske inte riktigt är korrekt. Sitter och tittar på rabatten nu och det är ju först nu skuggan börjar komma till den vänstra delen av rabatten. Så från soluppgång till nu är ju ändå ganska många timmar. Å andra sidan får den ju ingen mer sol sen pga vårt hus som är i vägen och jorden är som sagt rätt fuktig.
Jag säger - fyll ut med olika funkior.
 
Sitter och spånar på vad jag ska lägga till i min rabatt, tycker den känns gles. Bor i zon 3 och det är halvskugga, österläge. Upplever att jorden är åt det fuktigare hållet snarare än torr. I bakkant är ett staket mot vår uppfart och åt höger där rabatten är som smalast är vår häck av måbär ut mot vägen.

Tar väldigt gärna emot tips och idéer utifrån min väldigt seriösa skiss 😁 Mina sparsamma kunskaper om perenner och trädgård i allmänhet tar tydligen slut här. Ska jag fortsätta med samma som redan finns? Ska jag flytta nåt eller ska jag lägga till nåt?Visa bifogad fil 125085
Jag skulle vilja ha något mer senblommande som höstanemon.
 
Hmm, det lät ju sådär. Jag har ju planterat flera stycken i min rabatt som synes. Den infon framgick inte när jag läste på om den. Kanske skulle flytta den till ett ställe i trädgården där det kommer upp kirskål, kan den konkurrera ut det tro?
Tro mig har den chansen att rymma ut i stenig mark eller skog dödar den allt i sin väg.
Det rekommenderas att man håller den under sträng uppsikt om man envisas plantera den.

Googla gärna :D
 
Det var en klok tanke. Jag funderar på om jag ska flytta de tre vintergröna längst till höger i rabatten och plantera dem i närheten av de andra och istället sätta något mer framträdande där till höger. Funderar på astilbe men det blir ju samma nyans som de andra blommorna. Kanske skulle satsa på något gult eller orange.
Inte för många färger på blommor tycker jag, det blir för rörigt. Variera då hellre form och växtsätt, så det blir varierande blad och blommor. Blir snyggast tycker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 299
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 506
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp