Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har regnet fyllt min damm med så mycket vatten den kan rymma, så nu ser det lite bättre ut här hemma. Dock saknas det fortfarande planteringar runt den p g a tidsbrist. Mer växter ska ner i den också, men man börjar i alla fall få en känsla av slutresultatet. Några grodor eller salamandrar har inte dykt upp, men har i alla fall fått sländlarver som käkat upp alla mygglarver jag hade innan 👍.
IMG_20230804_112840.jpg
 
Man vill inte ge för mycket kväve på hösten/sensommar. Då kan växterna dra igång och börja tillväxa när de egentligen ska gå ned i viloläge. Färsgödsel är oftast kväverik så jag hade avvaktat med den bland fleråriga växter. I trädgårdslandet går det däremot bra att gräva ned inför nästa år.

Men hur ska jag gödsla jordgubbarna? De ska väl inte ha extra näring på våren då plantan växer på sig i stället för att producera jordgubbar?
 
Sitter och spånar på vad jag ska lägga till i min rabatt, tycker den känns gles. Bor i zon 3 och det är halvskugga, österläge. Upplever att jorden är åt det fuktigare hållet snarare än torr. I bakkant är ett staket mot vår uppfart och åt höger där rabatten är som smalast är vår häck av måbär ut mot vägen.

Tar väldigt gärna emot tips och idéer utifrån min väldigt seriösa skiss 😁 Mina sparsamma kunskaper om perenner och trädgård i allmänhet tar tydligen slut här. Ska jag fortsätta med samma som redan finns? Ska jag flytta nåt eller ska jag lägga till nåt?
IMG_7368.jpeg
 
Sitter och spånar på vad jag ska lägga till i min rabatt, tycker den känns gles. Bor i zon 3 och det är halvskugga, österläge. Upplever att jorden är åt det fuktigare hållet snarare än torr. I bakkant är ett staket mot vår uppfart och åt höger där rabatten är som smalast är vår häck av måbär ut mot vägen.

Tar väldigt gärna emot tips och idéer utifrån min väldigt seriösa skiss 😁 Mina sparsamma kunskaper om perenner och trädgård i allmänhet tar tydligen slut här. Ska jag fortsätta med samma som redan finns? Ska jag flytta nåt eller ska jag lägga till nåt?Visa bifogad fil 125085
Jag har svårt att se storleken framför mig, men spontant tänker jag fler av höstflox och stjärnflocka? Eller fler av flocknäva också? Jag gillar att plantera lite tätt så rabatten fyller ut snabbt 😅
 
Jag har svårt att se storleken framför mig, men spontant tänker jag fler av höstflox och stjärnflocka? Eller fler av flocknäva också? Jag gillar att plantera lite tätt så rabatten fyller ut snabbt 😅

Ja den känns lite gles just nu som sagt men är så svårt att veta hur många en ska plantera av varje utan att det blir för mycket. Kanske är snyggast att köra fler av allt helt enkelt och fylla ut med redan befintliga sorter. Jag tänkte om jag skulle få in något högre i rabatten för att få lite höjd? Och så klurar jag på om jag ska peta in nåt bakom pionen, mot staketet till. Men det kanske bara känns trångt…? Där är kanske 20 cm brett. Skulle ju funka att ha nåt i bakkant på hela rabatten iofs 🤔 Men då behöver det ju vara något som är högre än pionen för att det ska synas.
 
Ja den känns lite gles just nu som sagt men är så svårt att veta hur många en ska plantera av varje utan att det blir för mycket. Kanske är snyggast att köra fler av allt helt enkelt och fylla ut med redan befintliga sorter. Jag tänkte om jag skulle få in något högre i rabatten för att få lite höjd? Och så klurar jag på om jag ska peta in nåt bakom pionen, mot staketet till. Men det kanske bara känns trångt…? Där är kanske 20 cm brett. Skulle ju funka att ha nåt i bakkant på hela rabatten iofs 🤔 Men då behöver det ju vara något som är högre än pionen för att det ska synas.
Det är svårt att planera rabatter! Jag tycker dock att bara en av en perenn ofta blir lite tunt. Undantag på pioner och liknande. Jag tycker att till exempel en stjärnflocka blir stor, men det tar några år. Då sätter jag hellre en för mycket och plockar bort den efter 2-3 år. 😊
 
Ja den känns lite gles just nu som sagt men är så svårt att veta hur många en ska plantera av varje utan att det blir för mycket. Kanske är snyggast att köra fler av allt helt enkelt och fylla ut med redan befintliga sorter. Jag tänkte om jag skulle få in något högre i rabatten för att få lite höjd? Och så klurar jag på om jag ska peta in nåt bakom pionen, mot staketet till. Men det kanske bara känns trångt…? Där är kanske 20 cm brett. Skulle ju funka att ha nåt i bakkant på hela rabatten iofs 🤔 Men då behöver det ju vara något som är högre än pionen för att det ska synas.
Något snyggt gräs bakom pionen? Tänker att det är trångt och behöver vara högre.
 
Sitter och spånar på vad jag ska lägga till i min rabatt, tycker den känns gles. Bor i zon 3 och det är halvskugga, österläge. Upplever att jorden är åt det fuktigare hållet snarare än torr. I bakkant är ett staket mot vår uppfart och åt höger där rabatten är som smalast är vår häck av måbär ut mot vägen.

Tar väldigt gärna emot tips och idéer utifrån min väldigt seriösa skiss 😁 Mina sparsamma kunskaper om perenner och trädgård i allmänhet tar tydligen slut här. Ska jag fortsätta med samma som redan finns? Ska jag flytta nåt eller ska jag lägga till nåt?Visa bifogad fil 125085
Kanske lägga till något i en kontrastfärg för att lyfta rabatten lite? Ljusgult eller lime kanske? Antingen med blomma (typ daggkåpa, fast den riskerar nog ta över för mycket när jag tänker efter) eller något prydnadsgräs med fina vippor.
Ett annat alternativ är kaukasisk förgätmigej "jack frost" som har snygga vitgröna blad och blommar i blått på våren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 875
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 299
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 503
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp