Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är nyss hemkomna från Moseldalen där vi cyklat utmed floden. Det växte gaaalet mycket björnbär typ överallt. Såpass så att jag började fundera på om den är invasiv. Mördarbjörnbären tar över….
Det är definitivt en grej. Finns stora områden skog både i Storbritannien och Australien som är helt övertagna av björnbär vad jag fattat. Nytillväxten dödar den tidigare så det blir typ fyra metet höga "mattor" av lättantändliga bjärnbärssnår i vad som förut var skog. Har kollat på olika återställningsprojekt som använder getter för att få bort dem.
 
Om det inte regnar imorgon, så ska jag nog plocka hallon...

20230728_212128.jpg


Himla behändigt att ha vildhallonsnår på gården, plockar hela årsförrådet av hallon och lite till utan att åka hemifrån 😅
 
Vi körde ett kvällsrejs. Makens älskade björnbär, MED taggar har växt till ett veritabelt monster runt en gammal brunn. En planta har blivit 4. Plus lite rotskott här o där. Säkert 20 kvm har inte gått att röra sig på.
Åh nej, jag ser vartåt det barkar med min fina plan att plantera en liten björnbärsplanta som ett "litet trevligt" inslag mellan fruktträden, havtornen och mina odlingsbäddar. Den har nog fokuserat på att göra rötter de första åren men nu har den gjort en jättelik taggig aliententakel bara sedan i våras. Och de där havtornen är väl inte heller de enklaste att begränsa. Så förrädiskt att det ser så glest ut när man planterar, bara... och det är ju så goda och vackra bär!

Fast det taggfria björnbäret, som jag för säkerhets skull kompletterat med, verkar betydligt lugnare till sin person.
 
Åh nej, jag ser vartåt det barkar med min fina plan att plantera en liten björnbärsplanta som ett "litet trevligt" inslag mellan fruktträden, havtornen och mina odlingsbäddar. Den har nog fokuserat på att göra rötter de första åren men nu har den gjort en jättelik taggig aliententakel bara sedan i våras. Och de där havtornen är väl inte heller de enklaste att begränsa. Så förrädiskt att det ser så glest ut när man planterar, bara... och det är ju så goda och vackra bär!

Fast det taggfria björnbäret, som jag för säkerhets skull kompletterat med, verkar betydligt lugnare till sin person.
Dom taggfria är mycket trevliga, lite yviga så här års när dom skickar ut näst års skott men det är bara att binda upp.
 
Åh nej, jag ser vartåt det barkar med min fina plan att plantera en liten björnbärsplanta som ett "litet trevligt" inslag mellan fruktträden, havtornen och mina odlingsbäddar. Den har nog fokuserat på att göra rötter de första åren men nu har den gjort en jättelik taggig aliententakel bara sedan i våras. Och de där havtornen är väl inte heller de enklaste att begränsa. Så förrädiskt att det ser så glest ut när man planterar, bara... och det är ju så goda och vackra bär!

Fast det taggfria björnbäret, som jag för säkerhets skull kompletterat med, verkar betydligt lugnare till sin person.
Nä, havtorn blir gärna djungel. Vi ska faktiskt ge oss på vår imorgon. Pappa havtorn är grotesk, tar upp 30 kvm säkert, och försöker ta sig ut i hästhagen och mamma ger inte så mycket längre. Och barnen står så dumt. Så det blir inventering och borttagning.
 
Vi har havtorn (men bara hane så inga bär), och den är typ uppstammad som ett träd. Det är det finaste trädet vi har i trädgården, älskar det och kommer bli ledsen när vikten till slut bryter av det...
 

Bifogade filer

  • PXL_20220705_161740981.jpg
    PXL_20220705_161740981.jpg
    638,8 KB · Visningar: 108
Då så, pappa havtornsdjungel med avkommor. Det är nog mer än 30 kvm yta. Sen tillkommer mammis på vänster sida om fotot och några mindre plantor. Nu fram med röjsåg till undervegetationen, nässlor och sen motorsåg när vi ser hur dom hänger ihop. Stammarna går i vissa fall utmed marken och sen rakt upp så det är svårt att se vad som är vilket träd.
 

Bifogade filer

  • 20230729_132810.jpg
    20230729_132810.jpg
    774,5 KB · Visningar: 71
Jag spammar vidare med efterbild. Gamla pappan fick vara kvar. Och en stympad mamma. Alla bärbärande grenar var för högt upp. Vi får nog köpa ny mammis. Ardennern fick alla grenar och stambitar. Han får jobba på dom över vintern så får vi väl ta lite ved där sedan. Flera pappisar var över 30 cm vid marken. Som sagt. Vi har inte gjort så mycket i trädgården på några år.
 

Bifogade filer

  • 20230729_163326.jpg
    20230729_163326.jpg
    772,4 KB · Visningar: 81
Dom taggfria är mycket trevliga, lite yviga så här års när dom skickar ut näst års skott men det är bara att binda upp.
Är de lika goda som de taggiga? En granne har en taggfri men den växer inte så mycket och bären är lite smaklösa.

Angående dina bilder på havtorn... Just nu är jag löjligt glad jag inte satt havtorn, var inne på det men blev avrådd. De är ju goda men skulle ta över typ allt 😅
 
Jag har något elände som äter upp mina plantor, inklusive mynta, basilika och ärtor. Trodde det skulle lugna sig så här sent på säsongen. :down: Det är i prydnadsodlingen, så jag kan inte gärna täcka blommorna. Finns det något annat man kan göra? Basilika, mynta, krasse och ärtor är hårt angripna. Myskmadra och jordreva står bredvid helt orörd. (Det som är helt oätet på bilden är blåbär.) Verkar vara värst i det lilla vindskyddade hörn jag har, men alternativet är ju att allt blåser sönder. :banghead:

20230730_121023.jpg


(Och tack till alla som föreslog kålnät istället för fiberduk mot vinden, tror det var @tanten mfl. Jag fick ett formsytt kålnät av bra kvalitet av pallkragegrannen, och det har faktiskt suttit kvar hittills. :idea:

Får fundera på en lite mer dekorativ lösning nästa år, men nu har jag åtminstone räddat min nyplanterade rabarber så att den sätter nya blad. :d)
 
Senast ändrad:
Är de lika goda som de taggiga? En granne har en taggfri men den växer inte så mycket och bären är lite smaklösa.

Angående dina bilder på havtorn... Just nu är jag löjligt glad jag inte satt havtorn, var inne på det men blev avrådd. De är ju goda men skulle ta över typ allt 😅
Maken säger att dom taggiga är mycket godare. Jag tycker dom taggfria är lite blaskiga när dom legat i frysen ett tag men som färska smakar dom ok. Har nog inte smakat på taggisarna. Jag är inte så förtjust i frukt o bär men maken älskar ju att gå omkring och småäta i trädgården sådär på kvällskvisten.
 
Igår dök plötsligt grävmaskinisten (och själva grävmaskinen) upp och tog bort det enorma släntbuskaget av vresrosor och blandade (ogräs)träd. Och nån lagerhägg och lite grejer. Nu är frågan vad nästa steg är. Det är orimligt lerigt, precis som allt annat på den här fastigheten. Jag skulle gärna ha lite rosor. Kanske kalmia, för de gillar jag mycket. Gärna saker som luktar gott och är snyggt. Kanske en del stenar. Det är tyvärr i NO-läge, så det är huvudsakligen morgonsol, men bitvis är det sol ganska länge under dagen.
Efter grävning.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp