Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20230721_165037.jpg


Allium är rätt fina även som överblommade.
 
Minikiwi är väldigt härdigt och hinner ge frukt i vårt klimat på friland bara de har ett hyfsat varmt läge. Är det på allvar 3 kvadrat (eller kommer jag ihåg fel kanske)? Då skulle jag inte ödsla plats på en växt som klarar sig utan.

Om du både vill kunna sitta där och odla, samt ha mysig täckande grönska så skulle jag nog sätta minikiwi eller det du nu vill ska klättra på utsidan av växthuset, om det inte blir alltför skuggigt. För att både kunna sitta och odla kanske något fint hyllsystem med krukor i (om jag fattat storleken rätt). Den storleken och sittplats låter som att odla en tomat/gurka, några småväxta paprika eller aubergine och någon chili. Men jag kanske fattade fel.

Det jag gjort skulle vara att odla direkt i jorden. Mycket mindre skötselkrävande (vattning). Jag trivdes bra med en väggfast bänk som fanns i ett växthus jag använt. Norrgaveln var i tegel med en smal murad bänk. Den gick att både sitta och ligga på och tog minimal plats.
Ja, det är verkligen litet men så sött, svårt att motstå när det var gratis 😅 kanske får bygga ut, lr köpa större på sikt men duger för mig just nu ☺️ och så många bra ideer du har 👌😍 ska absolut se om jag kan ha mini kiwin på utsidan, det har jag inte tänkt på men genialt ^^ har en del armeringsjärn, så kanske dom kan få växa upp på vardera hörn av långsidan också får antingen mina nya åkerbär lr smultron emellan sig. På sikt vill jag ha ett grusat område vid sidan av för nån loungeaktig sittgrupp, så kan bli fint av använda kiwin som en liten vägg mot resten av trädgården också. Har tänkt lite på nån form för bänk och hylla, kanske får snickra lite extra när man ändå är igång.
 
Ja, det är verkligen litet men så sött, svårt att motstå när det var gratis 😅 kanske får bygga ut, lr köpa större på sikt men duger för mig just nu ☺️ och så många bra ideer du har 👌😍 ska absolut se om jag kan ha mini kiwin på utsidan, det har jag inte tänkt på men genialt ^^ har en del armeringsjärn, så kanske dom kan få växa upp på vardera hörn av långsidan också får antingen mina nya åkerbär lr smultron emellan sig. På sikt vill jag ha ett grusat område vid sidan av för nån loungeaktig sittgrupp, så kan bli fint av använda kiwin som en liten vägg mot resten av trädgården också. Har tänkt lite på nån form för bänk och hylla, kanske får snickra lite extra när man ändå är igång.
Låter ljuvligt! Klart du ska slå till även om det är litet.
 
Jag älskar pioner!
Har fyra stycken, varav en fanns när vi flyttade in. Den var tvungen att omlokalisera pga fiberdragning och har inte riktigt hittat sin plats i trädgården än. Den ska få en egen rabatt är tanken.

Jag vill ha fler! Stora små dubbla enkla gula vita rosa, allt! Men var ska de bo?
 
En del av rabarberfröskörden

20230722_090527.jpg


Färsksådde en del, torkar en del, ska stoppa en del av dessa i frysen och förodla inne under senvintern och en del enbart torkade, ska jag så direkt på växtplats till våren och det som blir över får jag se vad jag hittar på med 😅

Anledningen till de olika "metoderna" är att jag vill se vad som funkar bäst och ger finast resultat :up:
 
Jag älskar också pioner, har köpt och skall sätta dessa:
M0PYLMu.jpg

6QdEqJ4.jpg

SBE6dds.jpg

+ Garden Treasure som jag inte har någon egen bild på, men det är en gul Itoh hybrid.

Sen ska vi stanna på Cramers och boka (om det går) några knölar av Raspberry Sundae, Honey Gold, Souvenir de Maxime Cornu, och Sorbet eller kanske Miss America... eller kanske Jazz, den sista är lite osäker. Skulle jag hitta denna nedan någonstans hade det blivit den, mycket finare in person än på bild.
r3uq7qI.jpg

Bonusbild på fantastiska Souvenir de Maxime Cornu :love:
y2SmOHt.jpg
 
Jag älskar också pioner, har köpt och skall sätta dessa:
M0PYLMu.jpg

6QdEqJ4.jpg

SBE6dds.jpg

+ Garden Treasure som jag inte har någon egen bild på, men det är en gul Itoh hybrid.

Sen ska vi stanna på Cramers och boka (om det går) några knölar av Raspberry Sundae, Honey Gold, Souvenir de Maxime Cornu, och Sorbet eller kanske Miss America... eller kanske Jazz, den sista är lite osäker. Skulle jag hitta denna nedan någonstans hade det blivit den, mycket finare in person än på bild.
r3uq7qI.jpg

Bonusbild på fantastiska Souvenir de Maxime Cornu :love:
y2SmOHt.jpg

Det ar nog en (kanske tva?) sadana som den sista jag har under ett stort trad pa framsidan. Man ser dem egentligen inte alls dar, ibland mot gatan, men jag skulle garna ha fler.

Den stora fragan ar vilken typ av sol/skugga och vattning de vill ha?
 
IMG20230723173356.jpg

Omgivningen runt rabatten är inte klar än, men jag har planterat 31 perenner och buskar idag. 😎 Har tänkt så massor av nepeta nästa år och sätta som kantväxt. Imorgon sätter vi upp ett staket som håller hönsen borta. :)

Den ledsna ölandstoken mådde inte jättebra när växtvakten glömde vattna den när vi var på semester, jag hoppas den hämtar sig!
 
Visa bifogad fil 124231
Omgivningen runt rabatten är inte klar än, men jag har planterat 31 perenner och buskar idag. 😎 Har tänkt så massor av nepeta nästa år och sätta som kantväxt. Imorgon sätter vi upp ett staket som håller hönsen borta. :)

Den ledsna ölandstoken mådde inte jättebra när växtvakten glömde vattna den när vi var på semester, jag hoppas den hämtar sig!
Tillägg, det här planterade jag utan att åka och köpa en enda ny växt! 🤪 Jag har köpt en del under sommaren, men har både plockat ur befintliga rabatter och ur min "växtbank", dvs fyra pallkragar som står i skogskanten med överblivna perenner. :angel:
 
Finns det något problem med att fylla upp med lite jord så det ligger intill muren? Nu är det fyllt det grus där och marken liksom går neråt mot muren, så det är ojämnt. Skulle vilja jämnq ut och få allt i samma nivå och ordna lite planteringar här. Men vet inte om det finns ett syfte att man inte lagt jord i samma nivå mot muren? 🤔
 

Bifogade filer

  • 20230724_131613.jpg
    20230724_131613.jpg
    707,9 KB · Visningar: 50
Vi hittade gamla plattor i berget, övervuxna, som förmodligen fungerat lite som trappa/fotsteg upp till berget. Fint och trist när man ser hur saker och ting försummats under åren och inte hållts efter! Skulle vilja se hur trädgården såg ut från början, sen som designade den 😁
 

Bifogade filer

  • 20230724_141259.jpg
    20230724_141259.jpg
    849,4 KB · Visningar: 43
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp