Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag tog vi ytterligare ett steg mot att bli självförsörjande på de flesta fröerna vi kan tänkas behöva i och med inköp av ett (en?) frösåll. Nu återstår bara att se om det är värt pengarna. Och framförallt om jag kommer kunna motstå frestelsen att köpa fröer ändå, bortsett från de ev. hybrider som ändå kommer behöva köpas :angel:
 
Jag har inte sått några egna. :D Eller ja, i år har jag, men jag har sått svarta och vita - de små snyltgästerna kommer från någon annans fröhus. Hela kvarteret har små överraskningar som dyker upp i blomlådor och diverse, jag tycker att det är så roligt. :heart

Ha, ja sånt kan ju bjuda på diverse överraskningar! Kul! :D
 
Idag tog vi ytterligare ett steg mot att bli självförsörjande på de flesta fröerna vi kan tänkas behöva i och med inköp av ett (en?) frösåll. Nu återstår bara att se om det är värt pengarna. Och framförallt om jag kommer kunna motstå frestelsen att köpa fröer ändå, bortsett från de ev. hybrider som ändå kommer behöva köpas :angel:

Blargh, jag skulle hemskt gärna ha tiden till fröodling. Vad satsar ni på för frön?
 
Blargh, jag skulle hemskt gärna ha tiden till fröodling. Vad satsar ni på för frön?
I stort sett allt som inte är hybrider. Har hittills bara tagit från chili, tomat, dill och div. sommarblommor, men ska med tiden försöka utöka med morötter, röd/gulbetor, palsternackor, vitkål, ärter och persilja bland annat. Tänker anlägga ett eget hörn på gården där fröex får stå i fred och gullas lite extra med. Mest för skojs skull och se om det går.
Det som gjorde att vi tog steget till att införskaffa frösåll var mest för att sambon kommit på att han ska odla egen senap till julskinkan och vill skörda den på ett lite smidigare sätt :laugh:
 
Ser allas skördar på sociala medier och undrar vad jag gör för fel..
Hittills har jag skördat två krusbär och en jalapeno. Gurkor och tomater blommar men inte mycket mer än så.

Bör jag klippa ner lite av bladmassan kanske? Speciellt gurkorna har stuckit iväg och blivit stora.
 
Ser allas skördar på sociala medier och undrar vad jag gör för fel..
Hittills har jag skördat två krusbär och en jalapeno. Gurkor och tomater blommar men inte mycket mer än så.

Bör jag klippa ner lite av bladmassan kanske? Speciellt gurkorna har stuckit iväg och blivit stora.
Blir gurkan tillräckligt pollinerad? Förra året hade jag en sort som behövde pollineras, trots att jag gick där med pensel blev det inte gurkor på alla (men många ändå!). I år valde jag partenokarp gurka.

Klipp bort nedersta bladen fram till första blommorna på tomaterna. Och lite extra också om det är mycket blad?
 
Blir gurkan tillräckligt pollinerad? Förra året hade jag en sort som behövde pollineras, trots att jag gick där med pensel blev det inte gurkor på alla (men många ändå!). I år valde jag partenokarp gurka.

Klipp bort nedersta bladen fram till första blommorna på tomaterna. Och lite extra också om det är mycket blad?
Det tror jag den blir. Om jag inte minns fel är den partenokarp. Dalila har jag. Den här massor med blommor men inga gurkor.

Jag har tagit bort blad på tomaterna, men det samma sak där. "Massor" med blommor men inga tomater.

Det är rätt mycket insekter i växthuset. Mest blomflugor.
 
20230720_114522.jpg


Har blivit några växter rikare som får stå här på muren i brist på planerat ställe. Hyresgästerna var funktionärer på terrängtävlingar och dessa skulle sponsorerna inte ha tillbaka så de fick följa med hem till mig 😁 Har två till vid trappan till sadelkammaren också, gratis är bra i dessa tider!
 
Är det någon här som har vindruvor i växthus? Vi har två frilands, som jag funderar på att sätta in i växthuset. Tanken var att plantera rätt i jorden så dom kan leta sig ut och få vatten utanför växthuset. Men har efter lite googlande läst att har man ett litet växthus så är det dumt att ha vindruvor, för dom växer för kraftigt. Men det kan man väl bara klippa ner? Och kommer frilands att vantrivas i växthus? Känner mig förvirrad, hoppas nån här har nån ideer 😅
 
Är det någon här som har vindruvor i växthus? Vi har två frilands, som jag funderar på att sätta in i växthuset. Tanken var att plantera rätt i jorden så dom kan leta sig ut och få vatten utanför växthuset. Men har efter lite googlande läst att har man ett litet växthus så är det dumt att ha vindruvor, för dom växer för kraftigt. Men det kan man väl bara klippa ner? Och kommer frilands att vantrivas i växthus? Känner mig förvirrad, hoppas nån här har nån ideer 😅
Vi har en ranka i hotellets stora växthus och den är ENORM. 😅 Jag vet inte hur det funkar att klippa ned, men jag skulle personligen vara lite orolig för att den skulle ta över.
 
Är det någon här som har vindruvor i växthus? Vi har två frilands, som jag funderar på att sätta in i växthuset. Tanken var att plantera rätt i jorden så dom kan leta sig ut och få vatten utanför växthuset. Men har efter lite googlande läst att har man ett litet växthus så är det dumt att ha vindruvor, för dom växer för kraftigt. Men det kan man väl bara klippa ner? Och kommer frilands att vantrivas i växthus? Känner mig förvirrad, hoppas nån här har nån ideer 😅
Jag har en! Solaris. Sitter i upphöjd bädd utan botten så den har ”utanför”-jordkontakt. Har beskurit riktigt rejält och den tog sig jättefint, har absolut inte tagit över i orangeriet. Dock stort orangeri, ca 30-35 kvm.
 
Är det någon här som har vindruvor i växthus? Vi har två frilands, som jag funderar på att sätta in i växthuset. Tanken var att plantera rätt i jorden så dom kan leta sig ut och få vatten utanför växthuset. Men har efter lite googlande läst att har man ett litet växthus så är det dumt att ha vindruvor, för dom växer för kraftigt. Men det kan man väl bara klippa ner? Och kommer frilands att vantrivas i växthus? Känner mig förvirrad, hoppas nån här har nån ideer 😅
Öppna takfönstret så växer den ut genom det ;)
Alltså den brer ut sig nåt fruktansvärt i ett litet växthus
Nu fanns den här i gamla växthuset när jag flyttade hit så den är nu gigantisk och jag funderar med jämna mellanrum att ta död på den :cautious:
Man ska ett rejält växthus i såfall
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp