Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går räknade jag in 106 blomknoppar på mina afrikanska liljor! Jag ser fram mot när de slår ut!
DSC_1440.JPG
 
Igår råkade jag bli med en rabattros. Den körde den vanliga listiga stilen med att ligga i försåt och sedan gå till attack. Jag skulle titta på kålnät :cautious:
Har jag förstått rätt om att man ska plantera ner den en bra bit så ympen inte är i marknivå? Typ vid strecket?
DSC_0355~2.JPG
 
Jag har planterat mynta och citronmeliss tillsammans och de har alltid dött döden tidigt. I år har jag lyckats få båda att överleva men någon spridningsrisk bedöms icke föreligga. (Men jag har en nedgrävd kruka eftersom jag lyssnat på expertisen kring dess förmågor)
Oj :eek: jag satte den bara i en pallkrage, ingen täckning 😅

Igår råkade jag bli med en rabattros. Den körde den vanliga listiga stilen med att ligga i försåt och sedan gå till attack. Jag skulle titta på kålnät :cautious:
Har jag förstått rätt om att man ska plantera ner den en bra bit så ympen inte är i marknivå? Typ vid strecket?Visa bifogad fil 123642
Japp, helt rätt :)
 
På tal om övervintrade kryddor! Jag anlade en kryddträdgård för ett par år sedan och där är nu följande kryddor perenna:

Salvia
Rysk dragon
Persilja
Oregano
Timjan
Isop
Libbsticka
Citronmeliss
Mynta
Gräslök

Myntan gjorde jag misstaget att sätta direkt i prallkrage. Ryckte upp skiten det här året och har sått om i kruka.
 
Just det! Jag har ju en anisisop på framsidan. Kanske skulle flytta den till pallkragen med kryddor istället. Just nu är den begravd under rosor och prästkragar..
Det sticker upp några små tappra blommor.

Min lakritsrot har blivit enorm. Hur använder man den utan att råka ha ihjäl den?
 
Just det! Jag har ju en anisisop på framsidan. Kanske skulle flytta den till pallkragen med kryddor istället. Just nu är den begravd under rosor och prästkragar..
Det sticker upp några små tappra blommor.

Min lakritsrot har blivit enorm. Hur använder man den utan att råka ha ihjäl den?
Jag älskar anisisop! Te av den färsk är nästan mitt favoritte.

För lakritsroten gäller att skörda bara från delar av plantan så den hinner hämta sig (och ev växa mer om du vill). Jag skulle nog pga nyfikenhet också testa med en del att skörda som svartrot där en vill använda blasten även nästa år; ta upp (del av) plantan med rot, skär av roten knappt fem centimeter under bladrosetten, sätt tillbaka plantan med kort rot. Du har alltså skördat den yttre delen av roten. Det vore väldigt intressant att se om det funkar lika bra för den som det gör för svartrot!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp