Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den dahlia jag sett fram emot mest var nummer två att blomma (den första skulle vara en orange jätte, blev en vit på typ tio cm 🤷😅)

Jowey Winnie. Fantastisk!
20230715_124935.jpg
 
Och typ alla typer av mynta.
Jag lägger till citronmeliss. När jag fortfarande bodde hemma planterade jag ut en o lät den va, den växte som tusan trots tuffa vintrar och minimal skötsel. Gigantiskt rotsystem var det efter 3-4 år när jag ville flytta den 😅 zon 5 var det där.

Den dahlia jag sett fram emot mest var nummer två att blomma (den första skulle vara en orange jätte, blev en vit på typ tio cm 🤷😅)

Jowey Winnie. Fantastisk! Visa bifogad fil 123539
Jisses så fin :love:
 
Jag lägger till citronmeliss. När jag fortfarande bodde hemma planterade jag ut en o lät den va, den växte som tusan trots tuffa vintrar och minimal skötsel. Gigantiskt rotsystem var det efter 3-4 år när jag ville flytta den 😅 zon 5 var det där.


Jisses så fin :love:
Jag har planterat mynta och citronmeliss tillsammans och de har alltid dött döden tidigt. I år har jag lyckats få båda att överleva men någon spridningsrisk bedöms icke föreligga. (Men jag har en nedgrävd kruka eftersom jag lyssnat på expertisen kring dess förmågor)
 
En kompis till pappa fyller år så han bad mig fixa en bukett. Mina dahlior har inte direkt börjat blomma än, men det här med LEJONGAP löser ju de flesta av mina problem! Jag känner mig lätt besatt och måste ha en massa olika sorter nästa år!
 

Bifogade filer

  • Kenthbukett.jpeg
    Kenthbukett.jpeg
    272,5 KB · Visningar: 53
Det går väldigt långsamt här, både för mig och för dahliorna, vilket eventuellt hänger ihop 😆 Jag löste till slut min dahliaproblematik med att rita ut hur jag vill att rabatterna ska se ut och sedan grävde jag bara ner dem (i mitten av juni, typ). Med planen att fixa själva täckningen senare... Idag tog jag mig samman och gjorde klart kantgrävningen på en av rabatterna så nu är det bara kvar att täcka med papp och bôs. Belönade mig i alla fall med en bukett med de enda två dahliorna som har slagit ut. Plus lite annat.
 

Bifogade filer

  • Golden Scepter.jpeg
    Golden Scepter.jpeg
    194 KB · Visningar: 46
Jättefint!
Är lejongap svårodlade?
Nu fick du mig att vilja ha blomsterrabatter ju :nailbiting:
Nja. Om man vill ha tidig blomning får man förodla rätt tidigt men de går också att plantera ut flera veckor före sista frosten, så de är rätt praktiska så sett! Jag borde absolut ha gett mina mer stöd dock, för de kapsejsade en aning när det blåste 25 m... Men jag kan ju göra det nu och få raka och snygga blommor framöver 😁 De är ju bra på det sättet att det går att plocka mycket och de fortsätter skicka sidoskott 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp