Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ogräs är ogräs oavsett färg och andra färger sprider sig säkerligen på samma ogräslika vis.
Nja andra sorter sprider sig inte våldsamt
Och den här gillar jag tex
1689878109444.png
 
Öppna takfönstret så växer den ut genom det ;)
Alltså den brer ut sig nåt fruktansvärt i ett litet växthus
Nu fanns den här i gamla växthuset när jag flyttade hit så den är nu gigantisk och jag funderar med jämna mellanrum att ta död på den :cautious:
Man ska ett rejält växthus i såfall
Hehe, vi har inte ens nån taklucka, är hemmabygge deluxe och verkligen litet. Så tror vi får köra på krukor därinne ☺️👌 tack för svar 🙏
 
Är det någon här som har vindruvor i växthus? Vi har två frilands, som jag funderar på att sätta in i växthuset. Tanken var att plantera rätt i jorden så dom kan leta sig ut och få vatten utanför växthuset. Men har efter lite googlande läst att har man ett litet växthus så är det dumt att ha vindruvor, för dom växer för kraftigt. Men det kan man väl bara klippa ner? Och kommer frilands att vantrivas i växthus? Känner mig förvirrad, hoppas nån här har nån ideer 😅

Jag har! Och mitt växthus är 17,8 kvm, kan säga att en vinranka lätt tar över. Förra året var den lätt hopplös! Ska aldrig sätta en vinranka i växthus igen om växthuset inte är helt enormt. :cautious:
 
Sedan ni kom med så bra information sist, vad tror ni om minikiwi i mitt lilla växthus? Har ju två som står dumt till som det är nu, dom kanske skulle kunna flyttas in där 🫣🤔 eller kan något annat bli fint, funderar på akebia, deras blad är så fina 😍 vill gärna ha något som klättrar uppåt och blir grönt å fint längst in, kanske höga tomater till nästa år? Måste bestämma mig snart, för vi ska lägga in stenarna till helgen, om jag vill lämna öppet för en bit jord därinne lr bara ha krukor på stenar ☺️ vad hade ni gjort när det är så litet, egentligen vill jag mest sitta där med en bok och ett glas vin :angel:
 
Går denna att föröka på nåt sätt? Älskar hur den växer i lite vilt i slänten men sprider sig inget...
 

Bifogade filer

  • 20230721_124346.jpg
    20230721_124346.jpg
    725,7 KB · Visningar: 54
Sedan ni kom med så bra information sist, vad tror ni om minikiwi i mitt lilla växthus? Har ju två som står dumt till som det är nu, dom kanske skulle kunna flyttas in där 🫣🤔 eller kan något annat bli fint, funderar på akebia, deras blad är så fina 😍 vill gärna ha något som klättrar uppåt och blir grönt å fint längst in, kanske höga tomater till nästa år? Måste bestämma mig snart, för vi ska lägga in stenarna till helgen, om jag vill lämna öppet för en bit jord därinne lr bara ha krukor på stenar ☺️ vad hade ni gjort när det är så litet, egentligen vill jag mest sitta där med en bok och ett glas vin :angel:

Vad är syftet med växthuset från början? Vad vill du odla däri, och hur stort blir det?
 
Sedan ni kom med så bra information sist, vad tror ni om minikiwi i mitt lilla växthus? Har ju två som står dumt till som det är nu, dom kanske skulle kunna flyttas in där 🫣🤔 eller kan något annat bli fint, funderar på akebia, deras blad är så fina 😍 vill gärna ha något som klättrar uppåt och blir grönt å fint längst in, kanske höga tomater till nästa år? Måste bestämma mig snart, för vi ska lägga in stenarna till helgen, om jag vill lämna öppet för en bit jord därinne lr bara ha krukor på stenar ☺️ vad hade ni gjort när det är så litet, egentligen vill jag mest sitta där med en bok och ett glas vin :angel:
Minikiwi är väldigt härdigt och hinner ge frukt i vårt klimat på friland bara de har ett hyfsat varmt läge. Är det på allvar 3 kvadrat (eller kommer jag ihåg fel kanske)? Då skulle jag inte ödsla plats på en växt som klarar sig utan.

Om du både vill kunna sitta där och odla, samt ha mysig täckande grönska så skulle jag nog sätta minikiwi eller det du nu vill ska klättra på utsidan av växthuset, om det inte blir alltför skuggigt. För att både kunna sitta och odla kanske något fint hyllsystem med krukor i (om jag fattat storleken rätt). Den storleken och sittplats låter som att odla en tomat/gurka, några småväxta paprika eller aubergine och någon chili. Men jag kanske fattade fel.

Det jag gjort skulle vara att odla direkt i jorden. Mycket mindre skötselkrävande (vattning). Jag trivdes bra med en väggfast bänk som fanns i ett växthus jag använt. Norrgaveln var i tegel med en smal murad bänk. Den gick att både sitta och ligga på och tog minimal plats.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 876
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp