Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ser ut som bilderna på magnesiumbrist. Jag får ge mig av till en affär imorgon och köpa gödsel. Tips på bra, gärna flytande, gödning?

(Inte guldvatten pga mediciner)
 
Tro det eller ej, det finns inte en nässla i min trädgård. Ingen kirskål att tala om heller.

Ogräsvatten står på att göra listan, men för nu vill jag ha ett färdigt gödsel.
Lyckans ost! Här finns det både nässlor och kirskål så att det räcker och blir över. Och då har jag ändå kallblod som gladeligen mumsar i sig av båda sorter. :eek:
 
Min första tomat är skördad. Extra kul eftersom det är första gången jag odlar från frö. :)
IMG_9981.jpeg
 
Jag: planterar (äntligen!) ut de sista grönkålsplantorna från växthuset och konstaterar sorgset att det blir minst 12 plantor över, som inte får plats hur jag än fixar och trixar.
Också jag: men ok, samtidigt fanns där visst redan 70 kålplantor av olika sorter varav femton grönkål. Alldeles för trångt planterade trots två evighetslånga odlingsbäddar. Detta kan eventuellt vara lite i överkant. (Om inte kållarverna gör kaos med alltihop.)
Också jag: å nej å nej! Jag har ju inga brysselkål eller savojkål. KÅLKRIS ALERT. :nailbiting:
 
Sedär! Jag hade ingen aning, fast det där om att det behövs en torr period på våren skulle kunna förklara varför de inte sprids i Skottland. :D
I trädgården klipper alla jag sett av de vissna blomstänglarna oavsett, de ser ju anskrämliga ut om de får sitta kvar, men helt klart bra att veta och tänka på. Alla buddleior jag ser här är davidii, jag har själv haft tre tills jag förlorade två av dem den här senaste vintern. Nu har jag bara en lila kvar utöver den nya som bör anlända i veckan.

Torr period pa varen? :rofl: jag undrar hur de har kunnat bli invasiva har i Oregon

Har kallas de for "butterfly bush" och jag har ocksa funderat pa en da aven colibrina gillar den ... (och jag gillar att titta pa mina collibrin :D) men sag att de var invasiva. Nu nar jag sag OSU's forklaring sa ar det ju ingen fara om man skoter om den.

Visst ar det en "tri-color" du bestallt? Jag ar ganska sugen pa en, men recommendationen har ar att ha den i kruka och flytta in den i skydd pa vintern och jag vet inte om jag ar tillrackligt sugen pa en for att klara av det ... i synnerhet som de sager att den behover "moist" jord. Ar det aven pa vintern nar den star i garaget eller shedden?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag: planterar (äntligen!) ut de sista grönkålsplantorna från växthuset och konstaterar sorgset att det blir minst 12 plantor över, som inte får plats hur jag än fixar och trixar.
Också jag: men ok, samtidigt fanns där visst redan 70 kålplantor av olika sorter varav femton grönkål. Alldeles för trångt planterade trots två evighetslånga odlingsbäddar. Detta kan eventuellt vara lite i överkant. (Om inte kållarverna gör kaos med alltihop.)
Också jag: å nej å nej! Jag har ju inga brysselkål eller savojkål. KÅLKRIS ALERT. :nailbiting:
Jag kan lösa plats. På nåt sätt. :D


:rofl:

(Skulle inte vara värt transporten!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp