Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kvällens mördarrunda höll på att stanna vid futtiga nio stycken, trots noggrann avsökning med pannlampa. Men precis på vägen in låg denne dumdristige/dödslängtande individ och sträckte ut sig för att synas extra bra. Hur som helst ökar det också odlingsglädjen att inte behöva lägga timmavis av trädgårdstiden i år på dessa slemmiga typer.

9C22B820-79FA-4EE0-A742-B21E6ED46E25.jpeg
 
Första passionsblomman har slagit ut idag i regnet. ❤️
Visa bifogad fil 122753

Nar jag bodde i South Carolina hade jag vila passions blommor som vaxte och klattrade pa staketen till hagarna ... SA himla fina.

Jag kunde inte låta bli. Har beställt en "flower power" buddleia. :love:
Visa bifogad fil 123093

Den har ar super invasive ... (och ett stort problem i vissa omraden har och aven i England tror jag) ... har behandlar man dem som man behandlar lupiner i Sverige och klipper av blommorna 🥺 men de ar SA himla fina ...
 
Funderar på vad jag vill göra med mina krusbär. Hade nån äcklig larv invasion ifjor men googlade runt lite och tog aktion, busken ser så mkt friskare ut i år och har massor av bär 😍 tror det lutar åt att jag gör marmelad och har hittat två recept ett med kanel och ett med ingefära. Tror ingefära kan vara gott men jag vill ha marmeladen till ost och jag brukar inte tycka om ingefära med ost. Försöker smaka kombon kanel krusbär från "smakminnet" men det går dåligt, kanske får pröva strössla på ett bär ^^ men någon annan kanske har en kul ide på vad man borde göra av dom 😁👌
 
Nar jag bodde i South Carolina hade jag vila passions blommor som vaxte och klattrade pa staketen till hagarna ... SA himla fina.



Den har ar super invasive ... (och ett stort problem i vissa omraden har och aven i England tror jag) ... har behandlar man dem som man behandlar lupiner i Sverige och klipper av blommorna 🥺 men de ar SA himla fina ...
Det är tanken att den här ska göra också - klättra längsmed mitt staket. Jut nu har den tre öppna blommor och är helt Full av knoppar! Så jättefin, fast jag kommer få ett himla sjå med att lirka loss den och ta in den över vintern. 😅 Jag har misslyckats med att övervintra dem ute tre år i rad nu.

Nej men fy! Det hade jag ingen aning om. Häruppe har vi inga problem med buddleior... inte lupiner heller lustigt nog.
 
Det är tanken att den här ska göra också - klättra längsmed mitt staket. Jut nu har den tre öppna blommor och är helt Full av knoppar! Så jättefin, fast jag kommer få ett himla sjå med att lirka loss den och ta in den över vintern. 😅 Jag har misslyckats med att övervintra dem ute tre år i rad nu.

Nej men fy! Det hade jag ingen aning om. Häruppe har vi inga problem med buddleior... inte lupiner heller lustigt nog.

VI har inte nagra problem med lupiner har heller, men ibland ser man nagra valartade i en tradgard. (eller sa ar det buddleja :confused:) . Sa, nu var jag tvungen att kolla. Det ar bara "butterfly bush" (Buddleja davidii) som ar ett problem, inte annan Buddleja. Sa har sager Oregon State University:

"Butterfly bush is extremely invasive in natural areas. There are serious infestations on the North Fork of the Willamette River near Oakridge and along the Coquille River near the coast. It has spread to most of the counties in western Oregon and Washington. It has been a huge problem in England, where it is one of the top 20 weeds, having overtaken large tracts of disturbed land 50 years after it was introduced from China. It is a terrible problem in New Zealand as well, especially in areas prone to frequent flooding.

In reviewing the scientific literature about the invasiveness of butterfly bush in the United Kingdom, the OSU researchers found that seed there requires a long time to develop and release from the plant. British researchers have discovered that flower heads from a previous summer do not release seed until dry weather occurs the following spring, said Altland. Practically applied, this means that if nurseries and home gardeners prune all the spent blooms off their butterfly bushes in the fall, it is a way of controlling the release of seed from the plant."
 
VI har inte nagra problem med lupiner har heller, men ibland ser man nagra valartade i en tradgard. (eller sa ar det buddleja :confused:) . Sa, nu var jag tvungen att kolla. Det ar bara "butterfly bush" (Buddleja davidii) som ar ett problem, inte annan Buddleja. Sa har sager Oregon State University:

"Butterfly bush is extremely invasive in natural areas. There are serious infestations on the North Fork of the Willamette River near Oakridge and along the Coquille River near the coast. It has spread to most of the counties in western Oregon and Washington. It has been a huge problem in England, where it is one of the top 20 weeds, having overtaken large tracts of disturbed land 50 years after it was introduced from China. It is a terrible problem in New Zealand as well, especially in areas prone to frequent flooding.

In reviewing the scientific literature about the invasiveness of butterfly bush in the United Kingdom, the OSU researchers found that seed there requires a long time to develop and release from the plant. British researchers have discovered that flower heads from a previous summer do not release seed until dry weather occurs the following spring, said Altland. Practically applied, this means that if nurseries and home gardeners prune all the spent blooms off their butterfly bushes in the fall, it is a way of controlling the release of seed from the plant."
Sedär! Jag hade ingen aning, fast det där om att det behövs en torr period på våren skulle kunna förklara varför de inte sprids i Skottland. :D
I trädgården klipper alla jag sett av de vissna blomstänglarna oavsett, de ser ju anskrämliga ut om de får sitta kvar, men helt klart bra att veta och tänka på. Alla buddleior jag ser här är davidii, jag har själv haft tre tills jag förlorade två av dem den här senaste vintern. Nu har jag bara en lila kvar utöver den nya som bör anlända i veckan.
 
Blev lite sur över att det började regna redan på förmiddagen idag. Har skjutit upp saker och ting tills idag istället för att göra dem i helgen när det var fint väder och så kom regnet flera timmar tidigare än planerat! Har i alla fall äntligen kommit igång med planteringen i krukor på altanen. Och så passade jag på att ösa på hönsgödsel på alla dahliorna. Ska även vattna med det sinnessjukt vidriga nässelvattnet på dem sedan. De behöver få lite fart nu. Jag har inget tålamod!
 
Ibland är naturen till ens fördel :D Hade några buskkrasse kvar som jag inte planterat ut för jag har verkligen ingen plats. Igår hittade jag plantorna halvt uppätna med vad jag antar är grönssakfly ovanpå:rofl: Gömde hela tråget i en buske så de får snacksa sig mätta och inget annat i närheten var drabbat!
 
Fortsätter på min skuggsida i trädgården och har nu planterat en lagerhägg som jag hoppas ska trivas. Sen satte vi en thuja smaragd på ett ställe där vi har ett sovrumsfönster och hellre tittar ut på en thuja än på grannens altan 😅

Köpte också tre hosta men insåg sen att de inte var märkta med vilken sorts hosta de var. Någon här som vet? Jag bildgooglade men fick upp många olika sorter som i mina ögon såg precis likadana ut.

IMG_7142.jpeg
 
Hittade också den här i trädgården som jag misstänker har smugit sig in från grannen. Vad är det? Ogräs eller perenn?
 

Bifogade filer

  • IMG_7145.jpeg
    IMG_7145.jpeg
    462,6 KB · Visningar: 18
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp