Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte leverera resultatet i år men jag gräver upp skotten inklusive en bit av roten. Tänker att om rotsystemet blir tillräckligt sönderhackat så måste det väl dö av brist på energi om det aldrig får sticka upp sitt fula tryne.
Jag får alltså fortsätta med det också och hålla tummarna att det hjälper
 
Som vanligt blev det en del väldigt sent satt potatis (och som vanligt, en eventuellt onödigt stor mängd). Men det är ju en bra överlevnadsföda för vintern! Till min glädje hittade jag även ett antal små förskrämda men övervintrade Red Emmalieplantor där de sattes i fjol, trodde jag hade slarvat bort dem helt men nu ska jag försöka ta tillvara på dem också lite bättre.

I övrigt sysslas det här med perenn- och biennodling från frö, gyllenlack och fingerborgsblommor samt vallmo, studentnejlika och lite annat smått och gott. Samt skörd och omhändertagande av vinbär och klarbär - mina åtta svartvinbärsbuskar som jag satte som sticklingar för några år sedan börjar nu leverera på riktigt! Och snart är det dags för lite gräsklippning igen, men mycket hellre det än alternativet att se allt bara förtvina och torka ihjäl. Odlingsinspirationen är på starkt uppåtgående igen med detta just nu alldeles utmärkta sommarväder. Och fortfarande mycket få/inga sniglar?
 
Nu har min sallad blåst sönder, mangolden blommar istället för att växa, salladslöken hann först inte orka igång pga torkan och kvävas av salladen innan salladen dog. Den nysådda salladen tog sniglarna helt och hållet när regnet kom. Jag får väl äta rädisor? Ringblommorna verkar dock må okej? Och det är ju synd att inte aklejan är ätbar... :idea:

Vad kan jag så nu som kan hinna ge någon skörd innan hösten? Har blåst och skyfall att se fram emot i veckan som kommer också...
 
Rädisorna mår åtminstone helt okej. Ca tre veckor från sådd:

20230706_204017.jpg
 
Blomsterlandet sålde vindruvor för 90 kr styck. så givetvis följde en sån med hem. Jag har tänkt att ha den på den inglasade altanen. Hur gör man bäst. Har just nu ett blåregn i en stor kruka och tänkt att byta ut blåregnet. med vindruvan. Blåregnet har övervintrat i två år utan att jag har gjort något mer än att vattna. Är det bara att göra samma sak? Vad för jord kan jag tänka behöva? Det är en Vitis Dr Schmidtmanns sockerdruva (Précoce de Malingre) :D
 
Nu har min sallad blåst sönder, mangolden blommar istället för att växa, salladslöken hann först inte orka igång pga torkan och kvävas av salladen innan salladen dog. Den nysådda salladen tog sniglarna helt och hållet när regnet kom. Jag får väl äta rädisor? Ringblommorna verkar dock må okej? Och det är ju synd att inte aklejan är ätbar... :idea:

Vad kan jag så nu som kan hinna ge någon skörd innan hösten? Har blåst och skyfall att se fram emot i veckan som kommer också...

Instämmer med @Gnist ovan och lägger till ärtor :)
 
Nu har min sallad blåst sönder, mangolden blommar istället för att växa, salladslöken hann först inte orka igång pga torkan och kvävas av salladen innan salladen dog. Den nysådda salladen tog sniglarna helt och hållet när regnet kom. Jag får väl äta rädisor? Ringblommorna verkar dock må okej? Och det är ju synd att inte aklejan är ätbar... :idea:

Vad kan jag så nu som kan hinna ge någon skörd innan hösten? Har blåst och skyfall att se fram emot i veckan som kommer också...
Jag har tröttnat på tomma lådor och sådde ärtskott av gula ärtor. Växer så det knakar!
 

Bifogade filer

  • IMG_9907.jpeg
    IMG_9907.jpeg
    406,4 KB · Visningar: 26
20230707_211959.jpg


En till bild!
Jösses så litet det ser ut med vidvinkel. :D Men det är ca 80 kvm totalt. I år tog vi bort det extra tältväxthuset som jag har haft i ett par år, så då försvann 21,6 kvm odlingsyta. Kanske därför man ligger i fas? :angel:
 
Jag ligger verkligen inte i fas! :rofl:
Först blev jag knuffad av en häst så att jag flög och fick ont i sidan och en fotled. Sen blev jag super-yr och illamående en dryg vecka senare. Sen låg jag med magkramp för en vecka sen. Blev opererad i torsdags och är nu utan gallblåsa, fortfarande lite orörlig och öm.
Men det bryr sig trädgården inte alls om. Växer hej vilt!
DSC_5076.JPG
Varför sådde jag ens mangold?
Iofs glad över att det tog sig (tredje året gillt!), men hur tänkte jag sen?
 
Hjälp ^^ 😅 Jag vill komplettera med något mellan en lila syren och en stor brokig kornell. Satte rosor i fjor, men dom är det tyvärr inte något liv i 😑 funderar på vit bond syren eller beauty of Moscow ...eller vidjehortensia. Men kanske hortensian faller bort, vi kan ju inte alltid vara här och stödvattna, för dom vill väl ha det hyfsat fuktigt? Står på beskrivningen att dom vill stå i fuktighetshållande jord 🤔
 
Kom på att jag har 2 mini kiwi som jag misstänker står för soligt, så dom får nog flytta in till bredvid vår utedusch. Tror spetsmössa som @Luff tipsa om + kaprifol och kaaanske lite daggkåpa kan bli bra där. Borde man slänga in något som blommar lite större/mer också?
 
Kom på att jag har 2 mini kiwi som jag misstänker står för soligt, så dom får nog flytta in till bredvid vår utedusch. Tror spetsmössa som @Luff tipsa om + kaprifol och kaaanske lite daggkåpa kan bli bra där. Borde man slänga in något som blommar lite större/mer också?
Jag googlade på spetsmössa, jättefina!
Jag har satt några daggkåpa runt fötterna på mina kaprifol och vildvins-sticklingar, men det skulle bli väldigt fint med spetsmössa - så jag stjäl din idé helt fräckt :sneaky: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 889
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp