Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det också riktigt blåsigt och kraftiga skurar emellanåt. En av mina bifftomater hade vikt sig i blåsten, den var lite slarvigt uppbunden på friland så där fick jag skylla mig själv. Den var inte knäckt så förhoppningsvis klarar den sig nu när jag bundit upp bättre. Två tomatplantor i plastkrukor, som står längs en vägg hade också vält inatt. De är ganska tunga av tomater, så alla lösa krukor flyttade jag in i orangeriet imorse tills vinden mojnat. En av pallkragarna, där jag har broccoliplantor, såg så rolig ut för alla plantor lutade åt samma håll av blåsten :D Hela lådan såg skev ut!
 
Spännande dag ute igår,, vi hade också skyfall men ser ut som det mesta klarade sig, hittade även ett getingbo i lekstugan 😬 så har haft en aktion ute i trädgården imorse,. ....var övertygad om att nån av grannarna skulle ringa polisen när mannen smög runt i sin utstyrsel för att ta bort boet 😆
 
Jo jag har läst det men hoppades ändå. Jag funderar på om jag ska försöka plantera om dom ännu ytligare till hösten eller låta dom vara ett år till? Jag tycker att jag satte dom rätt högt upp men svårt att veta om det var nog.
Om du vet med dig att du kanske planterade för djupt kan det vara en poäng att lyfta upp dom till hösten. Om man bara är där och rotar vid rätt tillfälle på året så brukar det inte vara ett problem.
 
Storm och spöregn till och från. Vågar knappt gå ut och titta på förödelsen 😔

Alltså, jag är helt för regn men det behöver väl inte komma med sådan kraft att det slår sönder allt i sin väg?

Typ så. :bag: Av rabarbern jag planterade i maj är det en stjälk som inte är knäckt, trots att den har en hel pallkrage i extra höjd omkring sig. Den jag satte förra året har ungefär hälften gått av.

20230703_164647.jpg


Salladen och mangolden är bara slamsor kvar efter vinden.

*Peppar, peppar*så verkar min (enda) jätteärt än så länge ha klarat sig. Är dock orolig för att den ska ruttna nu när det varit så vattensjukt i över en vecka och ska komma nya skyfall i veckan.

När jag var ute och sprang igår var det flera björkar som hade knäckts helt på de få kilometer jag tar mig runt. Gissar att det är torkan som gjort dem extra känsliga, för så illa brukar det inte bli av en vanlig sommarblåst annars? (Här har vi över 20 m/s ett par gånger varje sommar, så det är inte direkt någon sällanhändelse.)
 
Jag var förbi stugan en sväng för att kolla läget och enligt termometern var det 1,6 grader som lägst natten till idag, den låg uppe på altanen så förmodligen var det ännu kallare nere vid växterna. All plantor hade dock klart sig som tur var. Men nästan frost i juli???

En ros som håller på att slå ut.
Visa bifogad fil 122699
Om du vill ha lite fart på odlingen när det är kallt OCH skydda mot frost så är dom vita fiberdukarna riktigt bra, går att ha på dygnet runt hela odlingsperioden. Höjer temperaturen ca 5 grader och hindrar avdunstning varma dagar. Perfekt om en inte är hos sina växter varje dag. Det enda kan vara om den ligger tätt på något som behöver pollineras och insekterna inte kommer åt. Då kan en behöva ta till en pensel och hjälpa till.
 
Tänker att om du bara är lite enträgen med att rycka/kapa alla skott som kommer upp innan de hinner fixa näring till rötterna genom att växa så tröttas den definitivt ut med tiden. Det låter ändå som ett begränsat område/begränsad mängd hallonrötter som kommit med och får de inte näring genom att växa ovan jord så kommer de att dö. Men det kommer vara viktigt att kapa och kapa ofta; att inte tröttna innan den gör det.
 
Om du vill ha lite fart på odlingen när det är kallt OCH skydda mot frost så är dom vita fiberdukarna riktigt bra, går att ha på dygnet runt hela odlingsperioden. Höjer temperaturen ca 5 grader och hindrar avdunstning varma dagar. Perfekt om en inte är hos sina växter varje dag. Det enda kan vara om den ligger tätt på något som behöver pollineras och insekterna inte kommer åt. Då kan en behöva ta till en pensel och hjälpa till.

Tack för tipset! Jag använde fiberduk när jag nyss hade satt ut dahlior m.m. just för att behålla all eventuellt fukt så jag skulle ju kunna ta fram dom igen och täcka det känsligaste.
 
Min odling är omgiven av tät häck, som vi dessutom inte hann klippa i år, så den är över två meter hög. Det gör en stor skillnad! Det går mest en bris genom själva odlingen. :) Dessutom skuggar häcken växthuset väldigt bra, så vi kommer att behålla den ordentligt hög även framöver.
 
Liten poäng i att ha släpat med utplanteringen när varken majs, solrosor eller de flesta dahlior har hunnit växa sig så höga och tunga att de pinats allt för illa av blåsten. Idag hann jag få ner lite kompletterande rödbets-/gulbetsfröer också, och nästa omgång sallat.

Och så är det ett riktigt bra år för klarbär här! Tror jag kan börja skörda lite idag, och sedan ska det bunkras upp största möjliga förråd av min favoritsylt. :love: De där åren med mycket klarbär/körsbär infaller ju väldigt slumpmässigt så bäst att passa på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Tvättstugedrama
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp