Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på att gräva upp snöbär :crazy: Så. Mycket. Rötter.

Någon som har lyckats bli av med dem och har några tips?
 

Bifogade filer

  • 20230705_113344.jpg
    20230705_113344.jpg
    407,5 KB · Visningar: 26
Vi ska förhoppningsvis få på plats en utedusch som legat på hyllan länge ^^ funderar på, ska ha en rabatt på ena sidan, med "armeringsjärns vägg", vad kan vara bra i den? Funderar på klematis Paul farges/nån form för kaprifol som luktar gott och näva lr nåt annat lättskött under. Men är osäker på näva, vill egentligen ha nått roligare med lite annorlunda bladform, men vad skulle det kunna vara 🤔 någon med bra tips? Hur mkt sol tål hosta? För jag skulle kunna flytta/dela på en del jag har från ett annat ställe och addera nått annat fint. Känner jag svamlar lite 😅🙈

Annars flyter det på bra med härlig början på semestern, vi har smultron, smulgubbar, 3 sorters vinbär och hallon att smaska på. Fick ännu mer smultron av en granne som jag tänkte sätta under ett plommonträd samt hittade en liten självsådd vinbärsbuske jag tänkte pyssla om. Har en stackars rabarber som verkligen vantrivs och som jag tror jag ska flytta på, borde jag vänta till i höst med det kanske?
 
Jag behöver tips på trevliga plantskolor och andra butiker som säljer växter i Skåne. Jag skulle vilja åka på en utflykt med mamma och titta på trädgårdsväxter och sen äta lunch någonstans som är trevligt i närheten. Vi bor i NV Skåne så inom rimlig sträcka med bil. Det ideala hade varit en trevlig plantshop/plantskola med ett mysigt lantligt café i närheten där man kan äta en god lunch och fika.
 
Tirups örtagård har väldigt god mat och trevlig trädgård. Vill man ha ännu mer växter kan man ju åka till flyinge plantskola efter. Nu är det ju inte direkt NV skåne men skåne spottar man ju över så litet det är 😅
 
Jag behöver tips på trevliga plantskolor och andra butiker som säljer växter i Skåne. Jag skulle vilja åka på en utflykt med mamma och titta på trädgårdsväxter och sen äta lunch någonstans som är trevligt i närheten. Vi bor i NV Skåne så inom rimlig sträcka med bil. Det ideala hade varit en trevlig plantshop/plantskola med ett mysigt lantligt café i närheten där man kan äta en god lunch och fika.
Flyinge plantshop är riktigt bra! Eller, jag har inte varit där på flera år (sen jag flyttade från Skåne) men hoppas det håller måttet + tror att de startade upp cafe också.
 
Jag håller på att gräva upp snöbär :crazy: Så. Mycket. Rötter.

Någon som har lyckats bli av med dem och har några tips?
Jag grävde upp en i våras. Det kommer rotskott överallt. Den var ett helvete att få upp och nu är den fortfarande ett sådant. Det hemska är att jag har en buske till som också ska bort.
Den andra får vänta just nu slåss jag mot körsbär, snöbär och vresros på den första ytan, syrenen tror jag är borta
 
Börjat lite smått på min skuggiga del av trädgården. Har först och främst grävt ur så gruskanten till huset är rakare, känns som en bra start. Sen har jag grävt ett hål där jag tänkte sätta måbärshäck. Vi planterade det på annat ställe för två år sedan och har sedan dess några plantor över som vi lite hastigt grävde ner hos en släkting tills vi visste var vi skulle ha dem 😄 Tänker att de kan få agera just häck ut mot vägen så har jag i alla fall något grönt.

Funderade också på om jag skulle dela en pion som har blivit lite väl stor och buskig. Går det att göra nu eller bör jag vänta? Den har blommat klart.
 
Jag behöver tips på trevliga plantskolor och andra butiker som säljer växter i Skåne. Jag skulle vilja åka på en utflykt med mamma och titta på trädgårdsväxter och sen äta lunch någonstans som är trevligt i närheten. Vi bor i NV Skåne så inom rimlig sträcka med bil. Det ideala hade varit en trevlig plantshop/plantskola med ett mysigt lantligt café i närheten där man kan äta en god lunch och fika.
Tomatens hus 🤩
Lödde plantskola
 
Jag grävde upp en i våras. Det kommer rotskott överallt. Den var ett helvete att få upp och nu är den fortfarande ett sådant. Det hemska är att jag har en buske till som också ska bort.
Den andra får vänta just nu slåss jag mot körsbär, snöbär och vresros på den första ytan, syrenen tror jag är borta
Vi har också problem med rotskott från snöbär. Gjorde en rabatt just intill en buske i fjol och kämpar just nu i motvind med dessa förb...rotskott som kommer upp överallt :rage: Tidigare var det bara gräsmatta där och den klipptes ju, så ägnade inte de där rotskotten en tanke förrän i år... Går det att göra nåt åt dem eller är det bara att ge upp? Täckte med kartong i botten i fjol för att kväva gräset under och har täckt upp med mer material i år, men snöbusken och nåt annat skit som jag inte vet vad det är rår det inte på utan det kommer bara mer och mer trots att vi rycker.
 
Vi ska förhoppningsvis få på plats en utedusch som legat på hyllan länge ^^ funderar på, ska ha en rabatt på ena sidan, med "armeringsjärns vägg", vad kan vara bra i den? Funderar på klematis Paul farges/nån form för kaprifol som luktar gott och näva lr nåt annat lättskött under. Men är osäker på näva, vill egentligen ha nått roligare med lite annorlunda bladform, men vad skulle det kunna vara 🤔 någon med bra tips? Hur mkt sol tål hosta? För jag skulle kunna flytta/dela på en del jag har från ett annat ställe och addera nått annat fint. Känner jag svamlar lite 😅🙈

Annars flyter det på bra med härlig början på semestern, vi har smultron, smulgubbar, 3 sorters vinbär och hallon att smaska på. Fick ännu mer smultron av en granne som jag tänkte sätta under ett plommonträd samt hittade en liten självsådd vinbärsbuske jag tänkte pyssla om. Har en stackars rabarber som verkligen vantrivs och som jag tror jag ska flytta på, borde jag vänta till i höst med det kanske?
Jag köpte mig precis en Spetsmössa, Sugar and Spice. Superfräcka blad och spunkiga blomstänglar. Kolla in den.
 
Jag grävde upp en i våras. Det kommer rotskott överallt. Den var ett helvete att få upp och nu är den fortfarande ett sådant. Det hemska är att jag har en buske till som också ska bort.
Den andra får vänta just nu slåss jag mot körsbär, snöbär och vresros på den första ytan, syrenen tror jag är borta
Jag klippte ner ett gäng förra året för att kunna sätta staket, det syns inte ens vilka som klipptes och vilka som lämnades orörda ... Vilken växtkraft! Det här kommer bli ett evighetsprojekt :banghead:
 
Vi har också problem med rotskott från snöbär. Gjorde en rabatt just intill en buske i fjol och kämpar just nu i motvind med dessa förb...rotskott som kommer upp överallt :rage: Tidigare var det bara gräsmatta där och den klipptes ju, så ägnade inte de där rotskotten en tanke förrän i år... Går det att göra nåt åt dem eller är det bara att ge upp? Täckte med kartong i botten i fjol för att kväva gräset under och har täckt upp med mer material i år, men snöbusken och nåt annat skit som jag inte vet vad det är rår det inte på utan det kommer bara mer och mer trots att vi rycker.
Jag kan inte leverera resultatet i år men jag gräver upp skotten inklusive en bit av roten. Tänker att om rotsystemet blir tillräckligt sönderhackat så måste det väl dö av brist på energi om det aldrig får sticka upp sitt fula tryne.
 
Jag behöver tips på trevliga plantskolor och andra butiker som säljer växter i Skåne. Jag skulle vilja åka på en utflykt med mamma och titta på trädgårdsväxter och sen äta lunch någonstans som är trevligt i närheten. Vi bor i NV Skåne så inom rimlig sträcka med bil. Det ideala hade varit en trevlig plantshop/plantskola med ett mysigt lantligt café i närheten där man kan äta en god lunch och fika.
Flyinge är redan nämnt, plantskolan är bra, caféet är okej (möjligt att det är bättre om man är köttätare). Åbergs i Ystad, plantskola med café som serverar lättare mat och fika från egna odlingar. Gick i konkurs för nåt år sen och har nu nya ägare, mindre växtutbud sen dess men jag åker fortfarande en timme enkel väg varje vår för att komma dit.
Plantskolan i Löddeköpinge ska vara bra, jag har ännu inte tagit mig dit.
Tirups örtagård, Staffanstorp, trevligt café, bra lekmöjligheter om man har barn, men växterna tycker jag brukar vara i sådär skick.
Vellingeblomman, fast lite för mycket stordrift och massor med annat än växter för min smak.
Är man i närheten av mittskåne så är både Ekeboda i Hörby och Västernäs i Höör välsorterade och trevliga, men inte så pass att man åker ens ärende från NV Skåne, det är de lite för små för.
I Höör finns också Skogsträdgårdens växter samt Holma skogsträdgård om man är intresserad av sånt och i Hörby finns en nördplantskola som drivs på hobbybasis: Linders plantskola (tror inte att dessa är vad du söker för denna utflykt dock)
I Våxtorp finns Horsabäck perenner, många år sen jag var där men minns det som roligt utbud med sånt man inte hittar överallt.

Inte Skåne, men Träslövs trädgård i Varberg skulle jag väldigt gärna åka till, gärna kombinerat med ett besök på Vargaslätten. Ändå inte toklångt om man bor i NV Skåne 😅
 
Flyinge är redan nämnt, plantskolan är bra, caféet är okej (möjligt att det är bättre om man är köttätare). Åbergs i Ystad, plantskola med café som serverar lättare mat och fika från egna odlingar. Gick i konkurs för nåt år sen och har nu nya ägare, mindre växtutbud sen dess men jag åker fortfarande en timme enkel väg varje vår för att komma dit.
Plantskolan i Löddeköpinge ska vara bra, jag har ännu inte tagit mig dit.
Tirups örtagård, Staffanstorp, trevligt café, bra lekmöjligheter om man har barn, men växterna tycker jag brukar vara i sådär skick.
Vellingeblomman, fast lite för mycket stordrift och massor med annat än växter för min smak.
Är man i närheten av mittskåne så är både Ekeboda i Hörby och Västernäs i Höör välsorterade och trevliga, men inte så pass att man åker ens ärende från NV Skåne, det är de lite för små för.
I Höör finns också Skogsträdgårdens växter samt Holma skogsträdgård om man är intresserad av sånt och i Hörby finns en nördplantskola som drivs på hobbybasis: Linders plantskola (tror inte att dessa är vad du söker för denna utflykt dock)
I Våxtorp finns Horsabäck perenner, många år sen jag var där men minns det som roligt utbud med sånt man inte hittar överallt.

Inte Skåne, men Träslövs trädgård i Varberg skulle jag väldigt gärna åka till, gärna kombinerat med ett besök på Vargaslätten. Ändå inte toklångt om man bor i NV Skåne 😅
Jag var till Horsabäcks perenner i fjol och det var mycket riktigt ett stort och intressant utbud, men läste att hon som driver stället skulle gå i pension så att det var sista säsongen 2022. Hemsidan verkar dock finnas kvar men nog bäst att kolla i förväg om det planeras in som utflykt. Annars finns där ju många andra trevliga fikaställen och Skottorps slott/mejeri i närheten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 889
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp