Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen blommar mina liljor för första gången :heart
AMy3OXX.jpg

8ZXH7JD.jpg
 
Revbenet knäpper inte lika mycket och div muskelinflammationer och stelhet i den sidan har börjat ge med sig skapligt = tänker sitta på rumpan och börja rensa ogräs ur häcken inför kommande klippning på semestern :up:

Börjar med den del av häcken som är ut mot vägen och har i våras shoppat 30 fina utfyllnadsplantor som väntar på plantering, om det behövs nånstans.

Om de inte behöver fylla ut i den delen, så får de förlänga häcken mot grannen, som jag förlänger lite pö om pö.

Häckplantor blir dyra när man har många meter att sätta dem på 😅 men jag planerar för att nästa sommar (förhoppningsvis) blir den sista sommaren som jag investerar i häckplant och sen kan jag börja titta mer på prydnadsperenner och diverse träd.
 
Ogräsrensandet avbröts av regn, sen blev det gassande sol och då fick faderskapet komma hit och rycka upp några gigantaroniaplantorna jag fick tag på för 2 år sen och som inte överlevde flytten.

De allra flesta gigantplantor klarade sig faktiskt och de som såg döda ut i fjol fick ett år till på sig
De av dessa som fram tills nu fortfarande inte visat minsta livstecken är nu borta och en del av de 30 nya kommer sättas ner där :up:

Blir nog bra om 100 år, när allt är klart 😅
 
Det blir rätt varmt i mitt växthus
Framför har jag pallkragar och tanken var att odla någon klängväxt som växer upp och skuggar
Men då behöver det ju vara något som växer upp tidigt och tål lite frost
I år var det ju helt hopplöst rejält kallt långt in i maj och sen värmebölja
Så det kanske skulle kunna vara någon perenn istället?
Tips på klängväxter som växer upp fort på våren ettåriga som perenna?
 
Senast ändrad:
Det hann alltså bli juli innan jag behövde klippa gräset, men just nu växer åtminstone allt som sjutton!

Visa bifogad fil 123089

Det ser frodigt och härligt ut! Så mycket jag numera lärt mig uppskatta och värdesätta den underbara friska gröna färgen på gräset och allt annat som växer. Efter att ha mått dåligt av det gulnande torra förtvinade alternativet och löv som rasar ner i förtid. Det får vara värt en del gräsklippande.
 
Visa bifogad fil 123071

Missias ros blommar på... det är fortfarande rätt mycket knopp kvar :heart Och ja, jag sparar ogräs som gulmåra och kråkvicker ;)
Så fint :heart

Både gulmåra och kråkvicker har ju sådan där skir härlig ”brudslöjseffekt” så det tycker jag du gör rätt i!

Dessutom har gulmåra väldigt mycket vildjästkulturer, har jag lärt mig, så den kan ge extra fart åt bröddegar eller syrade drycker, vilket jag tycker är kul.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 883
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp