Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpt en rönnsumak "Tiger Eyes" jag älskar rönnsumak och har tänkt på det länge men jag är samtidigt lite nojjig. Det står att just Tiger Eyes ska va betydligt mer beskedlig än vanlig men samtidigt vill man ju inte ha nåt som sprider sig hysteriskt, när jag tittar i trädgårdar här runtomkring som har vanlig rönnsumak så verkar dom inte direkt ta över trädgårdarna men jag vet ju klart inte hur mycket tid dom lägger ner på det..
 
Precis när jag köpt bevattningssystem öser regnet ner halva helgen och prognosen för veckan är mer regn :laugh: Nåja, lite nytta kommer det nog att göra när vi är borta på semester ändå. Har också äntligen köpt en dränkbar tryckpump till bevattningsbrunnen så nu är det slutvattnat med dricksvatten :up:
Jag med! Köpt och installerat bevattningssystem, och då kom äntligen regnet. Varför gjorde jag inte detta tidigare? :cautious::rofl:
 
Jag har köpt en rönnsumak "Tiger Eyes" jag älskar rönnsumak och har tänkt på det länge men jag är samtidigt lite nojjig. Det står att just Tiger Eyes ska va betydligt mer beskedlig än vanlig men samtidigt vill man ju inte ha nåt som sprider sig hysteriskt, när jag tittar i trädgårdar här runtomkring som har vanlig rönnsumak så verkar dom inte direkt ta över trädgårdarna men jag vet ju klart inte hur mycket tid dom lägger ner på det..
Vi hade en rönnsumak som var helt brutal 🙈själva stora trädet var döende så vi bestämde oss för att ta bort det för att ge plats till mer odling och fruktträd. Det tog 1 år innan vi fick bort stubben, den fortsatte kasta ut rotskott och jag tror det fortfarande kommer upp i grannens häck som dom försöker få bort fastän stubben är borta. Under tiden vi hade trädet fick vi bort det mesta av rotskott med gräsklipparen men dom vi missade växte sig snabbt större så vi fick klippa ner med vass sekatör. Jag är rätt glad för att den är borta 😅 men dom är fina och om den ska stå på ett ställe där det är enkelt att få bort rotstkotten samt om det är av en "lugnare" typ så hade jag kanske testat ändå ^^ ☺️
 
Äntligen kommer det lite regn

1688412779647.jpg


Helgens utlovade rotblöta uteblev, nen nu skvätter det på lite :up:
 
Jag var förbi stugan en sväng för att kolla läget och enligt termometern var det 1,6 grader som lägst natten till idag, den låg uppe på altanen så förmodligen var det ännu kallare nere vid växterna. All plantor hade dock klart sig som tur var. Men nästan frost i juli???

En ros som håller på att slå ut.
3BBEC3DB-E7E1-4F00-899F-8C3FD82D3852.jpeg
 
Storm och spöregn till och från. Vågar knappt gå ut och titta på förödelsen 😔

Alltså, jag är helt för regn men det behöver väl inte komma med sådan kraft att det slår sönder allt i sin väg?
Visst är det deppigt. Här har det stormat till och från i två dygn. Mycket av blomsterbäddarna ligger raklånga och tre dahlior har dukat under helt, har inget hopp om återhämtning. Meeen men sånt är livet, även om det är lite deppigt med tanke på hur mycket man slitit med det under våren...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp