Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bifogade filer

  • PXL_20230702_091546679.jpg
    PXL_20230702_091546679.jpg
    283,9 KB · Visningar: 87
Snyggt! Funderar på hur jag ska göra i mitt hus, det ser ut att vara toppigare än ditt.
Ja, det är rundare så gallret hamnar närmare taket. Min tanke är att leda rankorna längs med och i gallret så de skuggar södra sidan litegrann.
Det mest praktiska är att det bara var att lägga dit det på tvärbalkarna, stadigare än någon replösning jag sett hittills 🙂.
 
Ja, det är rundare så gallret hamnar närmare taket. Min tanke är att leda rankorna längs med och i gallret så de skuggar södra sidan litegrann.
Det mest praktiska är att det bara var att lägga dit det på tvärbalkarna, stadigare än någon replösning jag sett hittills 🙂.
Jaa jag tror jag får in ett litet nät i taket. Tror det kan bli snyggt! Tack för tipset
 
Kvällsplocket! Det blåser nästan storm här och mina odlingar är inte stormsäkrade så jag tänker att det är bäst att njuta innan allt har knäckts på mitten...
Lite samma här. Tur att inte dahliorna har blivit så stora än. 14m/s i byvind (bor så att det verkligen tar i också) och ösregn. Kunde vi inte fått något käckt mellanting mellan total torka och det här? 😆
 
Jag har dragits med de problemen flera år nu att jag haft för mycket gräsmatta och alldeles för mycket bla dahlior och rosor och annueller att försöka hitta plats till. Men i fjol tog jag äntligen tag i att börja gräva nya rejäla blomsterrabatter och nu är det snart klart med två till rymliga härliga sådana.

Och nu undrar jag bara varför jag inte gjorde detta tidigare, supernöjd med att trädgården får mer rymd och blir mer intressant. (Har dock inga fotbollsspelare att ta hänsyn till i planeringen.)

Planterade för övrigt ut mina solrosor för bara ett par dagar sedan så heja på!

Jag har grävde en ny rabatt för att rymma dahliorna men det är i kanten av tomten så det känns inte lika läskigt 😁

Men jag grävde faktiskt en ny liten rabatt för sommarblommorna idag men nu har jag lite Ågren för om den kanske är onödigt utsatt för vind med tanke på att rosenskärorna blir rätt höga… jag kanske får sätta dig ett växtstöd nästa gång jag är dit. Fick ner alla solrosor också, fick trycka in dom lite överallt för det tog aldrig slut - hur kunde jag tro att jag behövde så här många???

Bild på nya lilla rabatten. Det är rosenskära i mitten och Zinnia runt omkring, dom har stått alldeles för länge i sina förodlingskrukor men jag hoppas att dom kommer pigga på sig nu där dom får mer plats och mer näring. Hittade en hög med gamla tegelstenar (?) som jag tryckte ner innanför gräskanten för att få det att se mer ”riktig rabatt” ut. Och det är inte städat efter grävandet, får ta det i morgon.

9ACCB3F4-6364-4F0D-BCC7-1067FD998191.jpeg


Rabatten till vänster är skuggrabatten som jag anlade i höstas.
 
Jag har grävde en ny rabatt för att rymma dahliorna men det är i kanten av tomten så det känns inte lika läskigt 😁

Men jag grävde faktiskt en ny liten rabatt för sommarblommorna idag men nu har jag lite Ågren för om den kanske är onödigt utsatt för vind med tanke på att rosenskärorna blir rätt höga… jag kanske får sätta dig ett växtstöd nästa gång jag är dit. Fick ner alla solrosor också, fick trycka in dom lite överallt för det tog aldrig slut - hur kunde jag tro att jag behövde så här många???

Bild på nya lilla rabatten. Det är rosenskära i mitten och Zinnia runt omkring, dom har stått alldeles för länge i sina förodlingskrukor men jag hoppas att dom kommer pigga på sig nu där dom får mer plats och mer näring. Hittade en hög med gamla tegelstenar (?) som jag tryckte ner innanför gräskanten för att få det att se mer ”riktig rabatt” ut. Och det är inte städat efter grävandet, får ta det i morgon.

Visa bifogad fil 122625

Rabatten till vänster är skuggrabatten som jag anlade i höstas.

Vad är det för block kring skuggrabatten?
 
Precis när jag köpt bevattningssystem öser regnet ner halva helgen och prognosen för veckan är mer regn :laugh: Nåja, lite nytta kommer det nog att göra när vi är borta på semester ändå. Har också äntligen köpt en dränkbar tryckpump till bevattningsbrunnen så nu är det slutvattnat med dricksvatten :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp