Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt rätt, det kan aldrig bli för mycket rosor :love:

Edit: Min åsikt är helt opartisk :angel:
Sommarens resa blir tillsammans med grannen (som bygger en glasveranda och därför har vissa rosbehov) till Flora Linnéa för att "bara titta" lite. Just nu är det ju mycket annat som växer där rosorna ska vara och det är ju ändå bättre att plantera på hösten, så jag hoppas kunna behärska mig och inte handla för mycket direkt 😆
 
Jag har ju precis köpt ett hus (😍) och flyttar förhoppningsvis in om några veckor!

På tomten har det varit ett skjul med gjuten platta. Själva skjulet är rivet och vi kommer inte bygga ett nytt där, eftersom det förstör utsikten. Men jag överväger om man, istället för att lägga ett hästjobb på att ta bort plattan, kan anlägga köksträdgården ”på” den? Med odlingslådor och sådant. Det blir nog svårt att göra en enda stor låda av den dock, för jag tror inte man riktigt kan nå in i mitten om man står på sidan.

Har ni några goda idéer på hur det kan lösas 😊? Ska man borra hål i botten för dränering? Täcka in sidorna? Göra en gång i mitten? Vad hade ni gjort 😊? Jag glömde såklart att mäta hur stort det är sist vi var där, men tänk typ friggebodsstorlek.

Visa bifogad fil 122510
Jag har anlagt ett upphöjt trädgårdsland som är större än man når in till mitten i. Det löste jag med att göra en gång i mitten. jag kliver alltså upp i landet för att komma till gången.
 
Jag har anlagt ett upphöjt trädgårdsland som är större än man når in till mitten i. Det löste jag med att göra en gång i mitten. jag kliver alltså upp i landet för att komma till gången.
Menar du en gång i mitten (genom hela landet) eller som en ”ö” i mitten som man kan stå i 😊? Men det är något sådan som du beskriver som jag ser framför mig 😊👍.
 
Idag har jag äntligen tagit tag i mitt riktigt dåliga trädgårdssamvete, kålodlingen. Kålnätet är för kort för landet så stöden räcker inte till. Jag har därmed skjutit på att rensa eftersom jag då rimligen även bör förlänga nätet. Nu har jag äntligen fixat till skarvbiten så nu är det rensat och nätet ligger i hallen, ska bara mäta vilken sida som är vilken så kan jag sy ihop delarna och lägga ut det igen. Ska bli skönt att äntligen ha tillräckligt långt nät. Har haft samma problem tidigare men då inte haft något nät att skarva i med.
Det är helt otroligt vad ogräs det blir. Jag har slängt ner en 20 liters hink överfull i komposten och det är minst det dubbla kvar... minst. Mängden kål i landet är långtifrån de volymerna men de flesta plantorna ser kraftiga ut så med dagens gödselgiva så lär de skjuta fart.
Hoppas nu på att de jag planterade om klarar sig. Hade ett par plantor som dött så där fick ett par av de som stod för tätt flytta in.
Supernöjd med dagen och i morgon har de lovat regn 🤞
 
Menar du en gång i mitten (genom hela landet) eller som en ”ö” i mitten som man kan stå i 😊? Men det är något sådan som du beskriver som jag ser framför mig 😊👍.
en gång från ena ändan till den andra, eller jag har egentligen fler gångar. På ena sidan odlar jag lök morötter och sallad/gurka. De delarna är avdelade av smala trampade jordgångar
Edit alltså så här
1688225831478.png

och på högra sidan växer alltså kålen som jag nämnde i inlägget ovan
 
Senast ändrad:
Sommarens resa blir tillsammans med grannen (som bygger en glasveranda och därför har vissa rosbehov) till Flora Linnéa för att "bara titta" lite. Just nu är det ju mycket annat som växer där rosorna ska vara och det är ju ändå bättre att plantera på hösten, så jag hoppas kunna behärska mig och inte handla för mycket direkt 😆
Haha önskar dig lycka till med att behärska dig😂
 
Jag har äntligt trimmat alla kanter i trädgården så nu syns rabatterna igen. Vattnar lite i pallkragarna och ”skuggrabatten” som har växter som vill stå fuktigt och jag tror att det blir väl torrt där nu när vi har haft så varmt, trots att det är skugga.

Jag har fortfarande inte fått ner allt jag har förodlat, har kvar några krukor rosenskära, blomstermorot och solrosor, och jag rymmer dom inte i någon befintlig rabatt så jag funderar om jag ska måsta anlägga en ny men jag vet inte vart jag ska lägga den. Kanske kan jag trycka ner dom bland dahliorna, just nu ser det luftigt ut hos dom men det lär ändra sig när dom har växt till sig lite mer.

Jag har mycket gräsmatta och det är svårt att kasta ut en ny rabatt utan att det känns malplacerat. Å andra sidan kanske det känns mer naturligt när rabatten väl är på plats. Sen har jag syskonbarn som är här och spelar fotboll ibland och jag vill inte att rabatten hamnat mitt i vägen för dom. Om jag nu inte lägger stenar runtom så att det blir mer av en riktigt rabatt.
 
Nog för att jag ville ha regn... Men den här prognosen känns nästan läskig...
SMHI säger något liknande här på tisdag, vi har inte ens saknat regn sista tiden:eek: Yr är mer återhållsam så håller på den just nu:p Men är skeptisk mot väderleksaksrapporter för tillfället, det stora skyfallet vi hade nyligen var inte ett med på någon av dom hehe
 
Jag har äntligt trimmat alla kanter i trädgården så nu syns rabatterna igen. Vattnar lite i pallkragarna och ”skuggrabatten” som har växter som vill stå fuktigt och jag tror att det blir väl torrt där nu när vi har haft så varmt, trots att det är skugga.

Jag har fortfarande inte fått ner allt jag har förodlat, har kvar några krukor rosenskära, blomstermorot och solrosor, och jag rymmer dom inte i någon befintlig rabatt så jag funderar om jag ska måsta anlägga en ny men jag vet inte vart jag ska lägga den. Kanske kan jag trycka ner dom bland dahliorna, just nu ser det luftigt ut hos dom men det lär ändra sig när dom har växt till sig lite mer.

Jag har mycket gräsmatta och det är svårt att kasta ut en ny rabatt utan att det känns malplacerat. Å andra sidan kanske det känns mer naturligt när rabatten väl är på plats. Sen har jag syskonbarn som är här och spelar fotboll ibland och jag vill inte att rabatten hamnat mitt i vägen för dom. Om jag nu inte lägger stenar runtom så att det blir mer av en riktigt rabatt.

Jag har dragits med de problemen flera år nu att jag haft för mycket gräsmatta och alldeles för mycket bla dahlior och rosor och annueller att försöka hitta plats till. Men i fjol tog jag äntligen tag i att börja gräva nya rejäla blomsterrabatter och nu är det snart klart med två till rymliga härliga sådana.

Och nu undrar jag bara varför jag inte gjorde detta tidigare, supernöjd med att trädgården får mer rymd och blir mer intressant. (Har dock inga fotbollsspelare att ta hänsyn till i planeringen.)

Planterade för övrigt ut mina solrosor för bara ett par dagar sedan så heja på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp