Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det för block kring skuggrabatten?


Jag hittade dom på marketplace, bortsänkes, men dom ser precis ut som de @Shaggy länkade till.

Dom är väldigt smidiga att använda eftersom dom går att sätta i böjar och dessutom har en liten ”klack” som håller dom på plats när man har flera varv.
 
Äntligen på plats i sommarhuset. Mamma har varit snäll å vattnat så här är iaf liv i rabatterna 🥰 har åkt iväg till plantskola för å "bara se lite",.. blev en del fattigare på den turen men en del örter och sommarblommor rikare 👌😁 hoppas nått trivs i en av pallkragarna så vi har lite örter nästa år med. Nu fika, sen hem å plantera, hurra för semester 🥳🌿
 
Jag har fått 3 små plantor av stockrosor 😍

Var ska jag plantera dem så de blir som finast?

Funderar på kortsidan av huset. (torpargrund) mot väggen. Skulle det kunna fungera tro?
Dom trivs torrt o gärna mellan trånga stenar. Så mot en husgrund tror jag blir bra. Jag sprider ut frön överallt och dom tar sig bäst på eländiga ställen.
 
Ojoj jag upptäckte nyss att det bara var 2,6 grader i stugans grannbyn i natt. Jag hoppas verkligen att det har hållit sig över nollan i stugan. Tänkte inte åka dit idag men nu kanske måste köra en svängde att jag inte behöver oroa mig. Å andra sidan får det ju inte att göra något åt det nu.
 
20 i byarna ikväll, ska bli mer i natt, och jag har ingen möjlighet att säkra odlingarna (som ligger väldigt vindutsatt). Rabarbern har knäckts vid roten redan under dagen... :meh:

Det blev inte riktigt så farligt, så det mesta verkar ha klarat sig för nu åtminstone. Krukrabarbern får jag ordna bättre vindskydd till nästa år, den jag nyss planterade i pallkragen är en lite mer robust modell (och tur det, för där går det inte att få upp något som faktiskt sitter kvar i vinden, möjligen spika fast väv så att det tar lite av det värsta...).

Det är verkligen inte schysst odlingsväder först ska det klara torka och sen skyfall och storm. Ska man prioritera dränerande jord och vattna som en galning, eller finns det växter som klarar båda delar?
 
FB_IMG_1688397401539.jpg


Två av tre trogna trädgårdsföljeslagare som tar sig en middagslur i en av de svala gångarna. Vaken tid i trädgården ägnas mestadels åt att gräva gropar i redan nämnda gångar, jaga strålen från vattenslangen och "ta genvägar" vid bus rakt över pallkragarna, till mattes förtret och ilskna hojtande. :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp