Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så otroligt bra idéer ni har! 😍 Tack @Tilly_85 för bilder, gillar verkligen tanken på en lite snirklig gång där i mitten och kanske även en liten sittplats. Vi uttrycker varje sommar att vi saknar skugga i resten av trädgården då den blir så varm och solig, känns som vi nu har en ganska enkel lösning på det 👍

@glittra Tack för tips på instagramkonto, tror jag hittade rabatten du syftade på! Gillade hennes övriga konto också så nu följer jag henne.

@manda Gillar klematis skugga alltså? De är ju så fina! Ska kolla in mahonia också.
De trivs väl i halvskugga (4 h sol/dag) och skuggade rötter, så det beror på hur kompakt skuggan är.
 
De trivs väl i halvskugga (4 h sol/dag) och skuggade rötter, så det beror på hur kompakt skuggan är.

Det är väldigt mycket skugga. Sen kan jag väl tänka mig att skugga från ett lövträd kanske inte är lika kompakt som skugga från ett hus men några fyra timmars sol är det dessvärre inte.
 
Rädisor tittar redan upp. 😲 Vad har det tagit? Tre dagar?
20230630_220032.jpg
 
Funkia har jag läst om tidigare, då känns det som ett bra val! Hortensia har jag kikat på också, klarar de ständig skugga? De är ju väldigt fina så vore kul om det funkade. Finns det någon sort som är extra härdig? Pioner tycker jag om, kanske ska satsa på nån mer sån i en ljusare färg. Vinbär har faktiskt slagit mig men vi har redan en buske och ingen av oss gillar egentligen svarta vinbär 😅

Har också funderat på om jag ska ha nån vintergrön buske, kollat på lagerhägg, vad tror ni om det?

Jag tycker, som alltid, att det svåraste är placeringen av rabatten och hur växterna ska stå för att det ska se bra ut 🙈 Och när på säsongen är det smartast att anlägga en ny rabatt?
Höst är smartast att anlägga rabatt. Det är den fuktigaste perioden och den perioden då vegetationen lägger tid på sitt rotsystem. Dessutom finns det ofta gott om reor på plantskolorna då de vill tömma sitt lager inför vintern och man kommer ihåg att sätta lök i rabatten inför våren med. Så höst mycket bra tillfälle. Men våren är också bra, tyvärr lite torrare nuförtiden men då finns det många växtloppisar och folk ordnar i sina trädgårdar gräver upp och delar växter så man kan få eller köpa billigt tåliga saker som inte alltid finns i handeln. Desstom är man själv oftast som mest entusiastisk på våren :D.
 
Det här med att leva i nuet när man odlar är ju lättare sagt än gjort. Tror jag började tänka på vad jag ska göra annorlunda nästa år redan i mars 😆 Nästa år ska jag i alla fall göra växtstöd tidigare! Det blåser väldigt här nu och lejongapen välter till höger och vänster. Fick upp ett temporärt stöd igår i alla fall, men det är ju svårt att trycka ner pinnar i marken när det är så torrt. Finns en klar förbättringspotential!

Jag har också ännu mer insett hur mycket mer rosor jag behöver (?) ha. Tanken är ju att omvandla min rondellrabatt till en rosenrondell. Eventuellt med lavendelhäck runt. Kanske inte riktigt har råd att göra hela på en gång, men några rosor ska det bli i år i alla fall! Har råkat bli lite besatt av Austin-rosor också... Klippte ett par av de stackarna jag har och piffade upp fredagsbuketten med. Doftade fantastiskt!
1688212075304.png
 
Jag har ju precis köpt ett hus (😍) och flyttar förhoppningsvis in om några veckor!

På tomten har det varit ett skjul med gjuten platta. Själva skjulet är rivet och vi kommer inte bygga ett nytt där, eftersom det förstör utsikten. Men jag överväger om man, istället för att lägga ett hästjobb på att ta bort plattan, kan anlägga köksträdgården ”på” den? Med odlingslådor och sådant. Det blir nog svårt att göra en enda stor låda av den dock, för jag tror inte man riktigt kan nå in i mitten om man står på sidan.

Har ni några goda idéer på hur det kan lösas 😊? Ska man borra hål i botten för dränering? Täcka in sidorna? Göra en gång i mitten? Vad hade ni gjort 😊? Jag glömde såklart att mäta hur stort det är sist vi var där, men tänk typ friggebodsstorlek.

IMG_4611.jpeg
 
Jag har ju precis köpt ett hus (😍) och flyttar förhoppningsvis in om några veckor!

På tomten har det varit ett skjul med gjuten platta. Själva skjulet är rivet och vi kommer inte bygga ett nytt där, eftersom det förstör utsikten. Men jag överväger om man, istället för att lägga ett hästjobb på att ta bort plattan, kan anlägga köksträdgården ”på” den? Med odlingslådor och sådant. Det blir nog svårt att göra en enda stor låda av den dock, för jag tror inte man riktigt kan nå in i mitten om man står på sidan.

Har ni några goda idéer på hur det kan lösas 😊? Ska man borra hål i botten för dränering? Täcka in sidorna? Göra en gång i mitten? Vad hade ni gjort 😊? Jag glömde såklart att mäta hur stort det är sist vi var där, men tänk typ friggebodsstorlek.

Visa bifogad fil 122510

Jag hade byggt ett växthus/orangeri :up:
 
Jag hade byggt ett växthus/orangeri :up:

Great minds think alike. :D En gratis grund ju, den ser ut som att den bara längtar efter att få ett växthus på sig! Och ett växthus blockerar ju inte utsikten som en annan byggnad. Enda minusposten är om det blir lite litet, svårt att riktigt bedöma måtten, men det verkar finnas naturlig skuggning så det minskar lite risken för överhettning.
 
Det hade jag också, om inte mannen hade lagt veto mot ett växthus precis där 😭. Men jag håller med honom om att det kommer i vägen för utsikten mot åkrarna från terrass och sovrummet 😢. Hade annars varit perfekt med en färdiggjuten platta, om den bara inte låg precis där.

Men nej :cry:

Edit: Jag blir verkligen deppig, det är ju en perfekt grund. Jag är så vansinnigt sugen på ett växthus så jag anser "Mer växthus åt folket" :D
 
Great minds think alike. :D En gratis grund ju, den ser ut som att den bara längtar efter att få ett växthus på sig! Och ett växthus blockerar ju inte utsikten som en annan byggnad. Enda minusposten är om det blir lite litet, svårt att riktigt bedöma måtten, men det verkar finnas naturlig skuggning så det minskar lite risken för överhettning.
Jag har försökt argumentera för precis detta, men jag tror att jag har förlorat den kampen 😢. Däremot har jag vunnit valet som trädgårdsgeneral, så allt annat får jag (nästan 😂) styra och ställa med utomhus. Han inreder inne och jag ute, men placeringen av växthuset blir tyvärr någon annanstans 😅.
 
Det här med att leva i nuet när man odlar är ju lättare sagt än gjort. Tror jag började tänka på vad jag ska göra annorlunda nästa år redan i mars 😆 Nästa år ska jag i alla fall göra växtstöd tidigare! Det blåser väldigt här nu och lejongapen välter till höger och vänster. Fick upp ett temporärt stöd igår i alla fall, men det är ju svårt att trycka ner pinnar i marken när det är så torrt. Finns en klar förbättringspotential!

Jag har också ännu mer insett hur mycket mer rosor jag behöver (?) ha. Tanken är ju att omvandla min rondellrabatt till en rosenrondell. Eventuellt med lavendelhäck runt. Kanske inte riktigt har råd att göra hela på en gång, men några rosor ska det bli i år i alla fall! Har råkat bli lite besatt av Austin-rosor också... Klippte ett par av de stackarna jag har och piffade upp fredagsbuketten med. Doftade fantastiskt!
Visa bifogad fil 122502

Helt rätt, det kan aldrig bli för mycket rosor :love:

Edit: Min åsikt är helt opartisk :angel:
 
Jag har ju precis köpt ett hus (😍) och flyttar förhoppningsvis in om några veckor!

På tomten har det varit ett skjul med gjuten platta. Själva skjulet är rivet och vi kommer inte bygga ett nytt där, eftersom det förstör utsikten. Men jag överväger om man, istället för att lägga ett hästjobb på att ta bort plattan, kan anlägga köksträdgården ”på” den? Med odlingslådor och sådant. Det blir nog svårt att göra en enda stor låda av den dock, för jag tror inte man riktigt kan nå in i mitten om man står på sidan.

Har ni några goda idéer på hur det kan lösas 😊? Ska man borra hål i botten för dränering? Täcka in sidorna? Göra en gång i mitten? Vad hade ni gjort 😊? Jag glömde såklart att mäta hur stort det är sist vi var där, men tänk typ friggebodsstorlek.

Visa bifogad fil 122510
Göra en uteplats av den? Angående lådor så är det egentligen bättre att det är jord under för fuktens och microlivets skull. Men visst kan man ställa lite lådor på den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp