Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funkia? Ormbunke? Hortensia? Mer pioner?

Ja, jag tänkte också funkia och strutbräken men också svartvinbär (som såklart kommer ge mindre skörd än i soligt läge, men ändå), en steril vallört, myskmadra, kanske lungört

Funkia har jag läst om tidigare, då känns det som ett bra val! Hortensia har jag kikat på också, klarar de ständig skugga? De är ju väldigt fina så vore kul om det funkade. Finns det någon sort som är extra härdig? Pioner tycker jag om, kanske ska satsa på nån mer sån i en ljusare färg. Vinbär har faktiskt slagit mig men vi har redan en buske och ingen av oss gillar egentligen svarta vinbär 😅

Har också funderat på om jag ska ha nån vintergrön buske, kollat på lagerhägg, vad tror ni om det?

Jag tycker, som alltid, att det svåraste är placeringen av rabatten och hur växterna ska stå för att det ska se bra ut 🙈 Och när på säsongen är det smartast att anlägga en ny rabatt?
 
Funkia har jag läst om tidigare, då känns det som ett bra val! Hortensia har jag kikat på också, klarar de ständig skugga? De är ju väldigt fina så vore kul om det funkade. Finns det någon sort som är extra härdig? Pioner tycker jag om, kanske ska satsa på nån mer sån i en ljusare färg. Vinbär har faktiskt slagit mig men vi har redan en buske och ingen av oss gillar egentligen svarta vinbär 😅

Har också funderat på om jag ska ha nån vintergrön buske, kollat på lagerhägg, vad tror ni om det?

Jag tycker, som alltid, att det svåraste är placeringen av rabatten och hur växterna ska stå för att det ska se bra ut 🙈 Och när på säsongen är det smartast att anlägga en ny rabatt?
Placering är svårt! Men längs med hela staketet? Du ska helst undvika växter mot fasaden. Hösten är suveränt att plantera, men jag planterar vår-höst och det fungerar, du måste bara komma ihåg att vattna om du planterar nu.
 
Placering är svårt! Men längs med hela staketet? Du ska helst undvika växter mot fasaden. Hösten är suveränt att plantera, men jag planterar vår-höst och det fungerar, du måste bara komma ihåg att vattna om du planterar nu.

Det kanske är smartast att plantera längs staketet. Jag tänkte om jag skulle flyttat ut rabatten från fasaden 30-40 cm men det kanske bara blir knepigt för då hamnar den väl mitt i gräsmattan istället 😄 Kanske borde skippa gräsmattan helt och hållet och köra grus/plattor/rabatt. Men då blev det genast ett större projekt! Men staketet är nog bäst ja 👍
 
Det kanske är smartast att plantera längs staketet. Jag tänkte om jag skulle flyttat ut rabatten från fasaden 30-40 cm men det kanske bara blir knepigt för då hamnar den väl mitt i gräsmattan istället 😄 Kanske borde skippa gräsmattan helt och hållet och köra grus/plattor/rabatt. Men då blev det genast ett större projekt! Men staketet är nog bäst ja 👍
Ja, och vill du kan du ju göra kanten lite böljande; bredare ”öar” runt något vintergrönt/annan buske och smalare utmed staketet som bara ”håller ihop” hela rabatten emellan.

Smart att INTE odla svartvinbär om ni inte gillar det! :angel:

Tillägg: någon klematis som får klättra på staketet?

Tillägg 2: mahonia både tål skugga och är vintergrön, om det kan vara något?
 
Visa bifogad fil 122414

Vad skulle ni planterat här? Gräsplätten som gud glömde ligger på norrsidan och får ingen med sol pga hus och träd som skuggar. Vi använder inte den här sidan av gräsmattan men vore ändå kul om det var lite mer än bara gräs (och ogräs). Det står en pion längst bort.

Ignorera luftvärmepumpen, den ska bort.
Jag hade kanske gjort en grusgång nära huset, en rabatt med en kurva/ö lite längre ner och försökt gömma en liten sittgrupp på grus i slutet. Sedan jag är värdelös på att förklara så skickar jag med 2 bilder också :) behöver ju inte vara som stort som på bilden nedan, men en kaffe grupp/bänk och nån lykta kunde bli en mysig "hemlig" plats

Screenshot_20230630-122150~2.png
 
Funkia har jag läst om tidigare, då känns det som ett bra val! Hortensia har jag kikat på också, klarar de ständig skugga? De är ju väldigt fina så vore kul om det funkade. Finns det någon sort som är extra härdig? Pioner tycker jag om, kanske ska satsa på nån mer sån i en ljusare färg. Vinbär har faktiskt slagit mig men vi har redan en buske och ingen av oss gillar egentligen svarta vinbär 😅

Har också funderat på om jag ska ha nån vintergrön buske, kollat på lagerhägg, vad tror ni om det?

Jag tycker, som alltid, att det svåraste är placeringen av rabatten och hur växterna ska stå för att det ska se bra ut 🙈 Och när på säsongen är det smartast att anlägga en ny rabatt?
Jag skulle skippa gräsmattan helt och lägga rabatt på båda sidor. (Dra ut rabatten från fasaden) Kanske göra några bågar där något får slingra sig upp och en sittplats någonstans på ”mitten”. Skönt att vila i en grön oas när värmen är tryckande.

Ser att @Tilly_85 är inne på samma spår :)
 
Det kanske är smartast att plantera längs staketet. Jag tänkte om jag skulle flyttat ut rabatten från fasaden 30-40 cm men det kanske bara blir knepigt för då hamnar den väl mitt i gräsmattan istället 😄 Kanske borde skippa gräsmattan helt och hållet och köra grus/plattor/rabatt. Men då blev det genast ett större projekt! Men staketet är nog bäst ja 👍
Du kan även grusa upp och lägga en spång ifall du vill kunna gå bekvämt och sedan sätta funkia och ormbunke i kruka bredvid i gruset. Finns en trädgårdsinstagrammare (Torpfors) som gjort en sådan lösning på en liknande plats som din.
 
Visa bifogad fil 122414

Vad skulle ni planterat här? Gräsplätten som gud glömde ligger på norrsidan och får ingen med sol pga hus och träd som skuggar. Vi använder inte den här sidan av gräsmattan men vore ändå kul om det var lite mer än bara gräs (och ogräs). Det står en pion längst bort.

Ignorera luftvärmepumpen, den ska bort.

Varfor inte lagga flera "öar" med vaxter i mitten och efter staketet med en gang som snirklar sig mellan?
 
Ja, och vill du kan du ju göra kanten lite böljande; bredare ”öar” runt något vintergrönt/annan buske och smalare utmed staketet som bara ”håller ihop” hela rabatten emellan.

Smart att INTE odla svartvinbär om ni inte gillar det! :angel:

Tillägg: någon klematis som får klättra på staketet?

Tillägg 2: mahonia både tål skugga och är vintergrön, om det kan vara något?

Jag hade kanske gjort en grusgång nära huset, en rabatt med en kurva/ö lite längre ner och försökt gömma en liten sittgrupp på grus i slutet. Sedan jag är värdelös på att förklara så skickar jag med 2 bilder också :) behöver ju inte vara som stort som på bilden nedan, men en kaffe grupp/bänk och nån lykta kunde bli en mysig "hemlig" plats

Visa bifogad fil 122421

Jag skulle skippa gräsmattan helt och lägga rabatt på båda sidor. (Dra ut rabatten från fasaden) Kanske göra några bågar där något får slingra sig upp och en sittplats någonstans på ”mitten”. Skönt att vila i en grön oas när värmen är tryckande.

Ser att @Tilly_85 är inne på samma spår :)

Du kan även grusa upp och lägga en spång ifall du vill kunna gå bekvämt och sedan sätta funkia och ormbunke i kruka bredvid i gruset. Finns en trädgårdsinstagrammare (Torpfors) som gjort en sådan lösning på en liknande plats som din.

Varfor inte lagga flera "öar" med vaxter i mitten och efter staketet med en gang som snirklar sig mellan?

Så otroligt bra idéer ni har! 😍 Tack @Tilly_85 för bilder, gillar verkligen tanken på en lite snirklig gång där i mitten och kanske även en liten sittplats. Vi uttrycker varje sommar att vi saknar skugga i resten av trädgården då den blir så varm och solig, känns som vi nu har en ganska enkel lösning på det 👍

@glittra Tack för tips på instagramkonto, tror jag hittade rabatten du syftade på! Gillade hennes övriga konto också så nu följer jag henne.

@manda Gillar klematis skugga alltså? De är ju så fina! Ska kolla in mahonia också.
 
Instämmer med ovanstående och lägger till storrams @Guldaskig

Den var ju jättefin! Skriver upp på listan.

Lägger till rodgersia som har superfina blad och är frodigt pampiga. @Guldaskig

Vilken häftig färg! Kul med lite annat än bara grönt.

@Guldaskig Tror ingen nämnt rhododendron, det borde trivas utmärkt i skuggan. Fin blomning och vintergrön, så en bra stomme :)

Just det, det kanske vore nåt såklart. Och de finns i olika färger också va?

Så himla kul med detta gensvar, känner mig väldigt inspirerad! Är så tacksam för all hjälp då jag verkligen inte är någon expert på det här med trädgård och växter. Kommer garanterat ha en massa fler frågor framöver 😄
 
Känner att det måste anläggas en liten köksträdgård till nästa år! Ha plats för lite potatis, zucchini, jordärtskockor, vitlök, kanske nån vitkål och annat kul. Just nu har jag bara pallkragar jag odlar i och jag gillar upphöjda bäddar rent estetiskt. Men torkan har fått mig att fundera på om man ändå vinner på att gräva? 🤔 Är det värt att gräva ur bevattningssynpunkt, eller räcker det med täckodling i upphöjda bäddar?
Om jag skulle gräva tänker jag mig att det blir en liten upphöjd ram i kombination med grävt. Men att inte gräva sparar helt klart en del jobb i anläggningfasen, om man ändå inte vinner något på det i långa loppet.
Jag valde att odla i marken just ur bevattningssynpunkt. Stor sammanhållen nedsänkt yta borde hålla fukten bättre än flera små upphöjda tänkte jag. Men jag har inget mer stöd för det än så. Iaf, du behöver inte gräva! På med kartong/tidningar och sen organiskt material (jag körde helt och hållet på hästskit när jag började). Gräset under dör och vips har man ett jättefint trädgårdsland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp