Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina träd jag drivit upp från kärna/nöt bor i kruka för tillfället. Jag hade tänkt ha krukorna i farstun i vinter (inte frostfritt, men mildare än ute). Dock är de redan rätt stora. Borde jag plantera dem på friland redan i höst istället? Körsbärsplommon till vänster och svart valnöt till höger.
IMG_20230628_115235.jpg
 
Visa bifogad fil 122282
Min damm ser just nu ut såhär... Inte så snyggt. Det är slut på vattenväxtjord i min butik, så kan inte plantera något och vill inte fylla på med mer vatten förrän jag planterat (plus att jag vill ha mer regn). Tanken är att det ska vara vatten nästan upp till stenarna. Väven ska vikas upp och fästas så det blir planteringsfickor där växterna ska vara (förutom flyt- och bottenväxterna). Och det ska förstås vara väv och stenar runt hela kanten, men DHL slarvade bort kokosmattan jag skulle ha så får köpa mindre bitar av juteväv så länge. Dammens huvudsyfte är egentligen att samla regnvatten på vintern, därav storleken.
Wow! Jag är avis även om det inte är som snyggast i just det stadiet, snälla lägg ut bilder på hur detta spännande projekt fortsätter!
 
Visa bifogad fil 122282
Min damm ser just nu ut såhär... Inte så snyggt. Det är slut på vattenväxtjord i min butik, så kan inte plantera något och vill inte fylla på med mer vatten förrän jag planterat (plus att jag vill ha mer regn). Tanken är att det ska vara vatten nästan upp till stenarna. Väven ska vikas upp och fästas så det blir planteringsfickor där växterna ska vara (förutom flyt- och bottenväxterna). Och det ska förstås vara väv och stenar runt hela kanten, men DHL slarvade bort kokosmattan jag skulle ha så får köpa mindre bitar av juteväv så länge. Dammens huvudsyfte är egentligen att samla regnvatten på vintern, därav storleken.

Vilket jättejobb! :up: Jag ser också gärna bilder av work in progress :)
 
Wow! Jag är avis även om det inte är som snyggast i just det stadiet, snälla lägg ut bilder på hur detta spännande projekt fortsätter!

Vilket jättejobb! :up: Jag ser också gärna bilder av work in progress :)

Lovar att återkomma med mer bilder framöver 😊.

Jag har anlitat grävare för själva grävjobbet, hade nog tagit hela sommaren annars. Ett markrör är kopplat från min takavvattning och dränering till dammen också, så det var mer jobb än vad som syns.
 
Denna ros köpte jag förra hösten och nu när den börjat blomma så inser jag att jag fått en felmärkt ros. Någon som har något förslag på vad jag kan ha fått istället? Duchesse de Montebello?
1000001054.jpg
 
När en går i trädgården i bh och känner något på ryggen och hivar dit storspaden för att peta bort det. Lite svårt att pricka. 🤪 Jag använde handtagsdelen på spaden på ryggen så frågan är om jorden som ramlade ner från bladet var det som fick bort flygfät. Ja det var ett flygfä, jag är helt säker. Spindlar finns det inte i min trädgård. Iallafall inga som kryper på mig. 🫣
 
Detta kanske är nåt @athena_arabians kan hjälpa mig med?

Jag har letat efter ett litet fågelbad fast med rinnande vatten, jag har kommit fram till att det antagligen är det dom kallar "vattensten" jag är ute efter och jag vill ha en naturlig sten. Jag såg den här bilden och jag vill ha nåt liknande fast denna är en del av ett vattenfall.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230610_175957_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_20230610_175957_com.instagram.android.jpg
    215,6 KB · Visningar: 41
Detta kanske är nåt @athena_arabians kan hjälpa mig med?

Jag har letat efter ett litet fågelbad fast med rinnande vatten, jag har kommit fram till att det antagligen är det dom kallar "vattensten" jag är ute efter och jag vill ha en naturlig sten. Jag såg den här bilden och jag vill ha nåt liknande fast denna är en del av ett vattenfall.

Den på bilden är ju bearbetad även om de behållit mycket av den råa ytan. Googlar en "vattensten" får en upp ett företag som säljer sådana och hade erbjudande på många av dem nu. Alternativet är att ta ett eget block till en stenhuggare för bearbetning men det lär bli dyrare.

Block inom rimlig storleksgräns är tillåtet att ta i naturen även om jag hade kollat med markägaren först eftersom det här ändå är ett rätt stort block som behövs.
 
Så mesigt lite växter det ser ut att vara!
Visa bifogad fil 122352
Till mitt försvar visste jag inte när vi skulle få upp växthuset, så jag höll tillbaka lite i mitt odlande.

Nästa år, då jävlar!
Det ser fantastiskt ut!:love:

Att inte ha tomatdjungel i växthuset och slippa typ machete för att komma in är kanske inte bara fel heller, men det ser verkligen lockande ut att sätta dit en mitt-rad också kommande säsonger.

Hur ser planerna/drömmarna ut?🤓
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 895
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp