Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här, minst sagt, ösregnade det igår. Alltså ett sådant där riktigt "vindrutetorkarnaräckerintetillregn" först 1 timme vid 15.30 och sedan 1 timme till vid 19.30. Däremellan regnade det också fast mer normalt.

I morse fick jag gå ut och göra första hjälpen på de växter jag inte lyckats få i jorden än. De låg och flöt. Vissa hade t om flutit ur sin kruka 🙈

Idag blir det till att kruka om dem alla till större krukor då jag fortfarande inte har tid att ta tag med platsen där de ska stå. Hoppas kunna göra rabatten där resten av dahliorna ska stå senare i veckan. Men det kräver att 2 träd tas ner så vi får se..
 
En av dahliorna jag köpte sent på säsongen verkar ta sig trots allt. Men är det det här som är knippe? Ser ingen blomkåls-liknande utväxt (har grävt lite runt) och dom sitter definitivt fast hårt. Däremot är bladen tjockare än vad jag sett på dahlior tidigare? Tjocka och glansiga.
 

Bifogade filer

  • PXL_20230627_140859460.jpg
    PXL_20230627_140859460.jpg
    552,3 KB · Visningar: 79
Fixade iordning en av gångarna i det nya hallonlandet med wellpapp och halm. Jag är trött på tistelodling och nej wellpappen lär inte lösa problemet men kanske minska det en aning. Det hade kommit upp två plantor mitt i gången som behövde flyttas , inte så lämpligt just nu nej jag vet. Flyttade dem, vattnade och gick in och nu kom världen åskskur. Snacka om att ha vädergudarna på min sida med tanke på att det skulle regnat i förmiddags. Nu har åskan kommit också så lär stänga ner internetet så inte grejerna brinner upp.
 
En av dahliorna jag köpte sent på säsongen verkar ta sig trots allt. Men är det det här som är knippe? Ser ingen blomkåls-liknande utväxt (har grävt lite runt) och dom sitter definitivt fast hårt. Däremot är bladen tjockare än vad jag sett på dahlior tidigare? Tjocka och glansiga.
Den verkar bara ha fått något tillväxtknas då kan det bli sådär.
 
Det blev en avstickare till Flora Linnea vid dagens hantering av andra punkter på todo-listan. Jag sökte egentligen efter rosen Alain till min franskättade svåger med samma namn eftersom han snart fyller år. Men den sorten verkar inte vara populär längre för jag hittar den inte någonstans. Så det fick bli en i alla fall franskinspirerad ersättning med Souvenir de Malmaison (som jag nog egentligen tycker var en finare ros), och nu blev jag såklart själv också sugen på den...

Men jag unnade mig själv en Mme Hardy i stället, den har jag ju också kikat på ett antal gånger förut. (Mme Hardy råkar också svågerns syster heta som gift.) :)
 
Tips på perenner att sätta i rabatt i söderläge? Kommer vara ca 1,5x2-3 m. Har redan röd klätterros och nåt prydnadsgräs som får blålila blommor i anslutning till rabatten.
 
Jag funderar själv över samma sak. Jag funderar på stäppsalvia eller kärleksört då jag vill ha nåt som är hyfsat torktåligt.

Stäppsalvia har jag också kikat på, tycker de är fina. Kikade på kärleksört nu också, gillade de också!

Jag tycker det är så himla svårt att få ihop en fin helhet som passar tillsammans. Tjuvkikar en del på redan färdiga rabattförslag som finns på lite olika ställen för inspiration.
 
Det blev en avstickare till Flora Linnea vid dagens hantering av andra punkter på todo-listan. Jag sökte egentligen efter rosen Alain till min franskättade svåger med samma namn eftersom han snart fyller år. Men den sorten verkar inte vara populär längre för jag hittar den inte någonstans. Så det fick bli en i alla fall franskinspirerad ersättning med Souvenir de Malmaison (som jag nog egentligen tycker var en finare ros), och nu blev jag såklart själv också sugen på den...

Men jag unnade mig själv en Mme Hardy i stället, den har jag ju också kikat på ett antal gånger förut. (Mme Hardy råkar också svågerns syster heta som gift.) :)

Fattar du hur avundsjuk jag är på att du har så nära till FL?! Däremot är min plånbok ytterst glad för avståndet :angel:

"Din" albaros är på gång att börja blomma här snart och den är STOR :love:
 
Fattar du hur avundsjuk jag är på att du har så nära till FL?! Däremot är min plånbok ytterst glad för avståndet :angel:

"Din" albaros är på gång att börja blomma här snart och den är STOR :love:

Haha, om det känns lite bättre så tycker jag att de faktiskt hade flera rosor som såg lite sjaviga ut igår, inte riktigt fräscha blad. Men det hindrade ju inte från att handla... de repar sig säkert när de kommer i jorden.

Vad roligt att rosen lever och frodas! Visserligen en gammal tålig sort men det är ju ändå några zoners skillnad.
 
Haha, om det känns lite bättre så tycker jag att de faktiskt hade flera rosor som såg lite sjaviga ut igår, inte riktigt fräscha blad. Men det hindrade ju inte från att handla... de repar sig säkert när de kommer i jorden.

Vad roligt att rosen lever och frodas! Visserligen en gammal tålig sort men det är ju ändå några zoners skillnad.

Ja, albarosorna är så tacksamma :heart De behöver inte daltas med och de ger en fantastiskt överdådig blomning. Och doften! :love:

Själv är jag väldigt sugen på en Christine Helene men hann inte med innan hon såldes slut. Kommer hon inte i lager hos FL mot hösten tar jag nog henne från Tyskland, likaså Ghislaine Feuerwerk.
 
Fungerar blänkande CD-skivor för att skrämma bort fåglar från körsbär? Jag vill gärna ha min skörd ifred i år.
Andra tips? Trädet är för stort för att täckas med fiberduk eller bärnät.
 
IMG_20230628_114525.jpg

Min damm ser just nu ut såhär... Inte så snyggt. Det är slut på vattenväxtjord i min butik, så kan inte plantera något och vill inte fylla på med mer vatten förrän jag planterat (plus att jag vill ha mer regn). Tanken är att det ska vara vatten nästan upp till stenarna. Väven ska vikas upp och fästas så det blir planteringsfickor där växterna ska vara (förutom flyt- och bottenväxterna). Och det ska förstås vara väv och stenar runt hela kanten, men DHL slarvade bort kokosmattan jag skulle ha så får köpa mindre bitar av juteväv så länge. Dammens huvudsyfte är egentligen att samla regnvatten på vintern, därav storleken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 894
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp