Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår gick gräsklipparen sönder så idag har den varit i "pappaverkstaden". Ska strax klippa det som inte blev klippt igår.

Jag har istället ägnat dagen åt att bli klar med de sista krukorna på trädäcket. Längtar tills det börjar blomma.

20230625_174449.jpg
 
Ni som odlar gurka vad har ni för stöd till era? Planerar inför nästa år då årets försök är tämligen vildvuxet. Här har jag alltså optimistiskt planterat en gurkplanta och två tomatplantor...
20230625_075745.jpg


Ska tillägga att det är första året med gurka för min del.
 
Ni som odlar gurka vad har ni för stöd till era? Planerar inför nästa år då årets försök är tämligen vildvuxet. Här har jag alltså optimistiskt planterat en gurkplanta och två tomatplantor...
Visa bifogad fil 122086

Ska tillägga att det är första året med gurka för min del.
Jag har köpt på byggmax! Ett "spiralformat" stöd i rostfritt som dessutom var ruskigt prisvärt 😁
 
Har missat att uppdatera om mitt tr.bl. i tråden. Visade sig att sjukan spridit sig ner i stammen = upptryckt och hystat på brännhögen.

Lär investera i ett nytt, men förmodligen inte i år. Nu fick doftpionen flytta in där det stod.
 
Ni som odlar gurka vad har ni för stöd till era? Planerar inför nästa år då årets försök är tämligen vildvuxet. Här har jag alltså optimistiskt planterat en gurkplanta och två tomatplantor...
Visa bifogad fil 122086

Ska tillägga att det är första året med gurka för min del.
Jag har snören (typ hampa eller liknande) som är fastknutna i växthustaket och når ner till marken med några decimeters marginal. När gurkorna planterades ut ringlade jag ner snöret i hålet för varje planta, så det sträcktes, och ställde sedan plantan ovanpå och fyllde igen med jord. Har egentligen samma princip för tomaterna också, men binder upp dem mot snöret där det behövs :)
 
Ni som odlar gurka vad har ni för stöd till era? Planerar inför nästa år då årets försök är tämligen vildvuxet. Här har jag alltså optimistiskt planterat en gurkplanta och två tomatplantor...
Visa bifogad fil 122086

Ska tillägga att det är första året med gurka för min del.
Snören från orangeriets tak. Men min sort är en växthusgurka, som ska ”tjuvas” tills den nått taket och först där uppe får två till slingor växa ut. Min är inte sådär yvig nedtill.
 
Jag planerar lite inför vilka perenner jag skulle vilja få ner i trädgården till hösten, men då jag vill ha en del funderar jag också på att gro från frön. Vilka perenner tar sig bra med kallsådd utomhus i plastbackar? Tycker det var ett otroligt smidigt sätt att så sommarblommorna till i år nämligen...
 
klippte ner min helv.. hagtornshäck i vårvintras, den har redan växt upp mellan 30 och 60 cm på sina ställen. Ska ju låta den växa typ 2 dm varje år tills den når sin önskade höjd. Men ingenstans står det när jag ska kapa grenarna varje år. Under Jas eller vårvintern? Någon som vet 😁
 
Har du några bra tips för att lyckas eller är set bara att köra på enligt instruktionerna på google?
Lider Red Stem heter den jag har köpt :)
Har redan en "vanlig" grön bonnrabarber som består av delade knölar från olika ställen, men vill komplettera den med en röd (och för att jag älskar rabarber, mina njurstenar till trots :love: )

Jag körde bara på enligt instruktionerna på fröpåsen, funkade finfint! :)
 
Men Cramers skickar :angel:

Inte alltid. Jag blev så sur på dem härom hösten när jag hade beställt lite lökar av dem. Påskliljor och tulpaner. I god tid. När paketet kom fram var det bara påskliljor i det och en lapp där de beklagade att just de tulpanerna jag valt var slut. Och vid det laget var det försent att beställa nya och det mesta var utsålt. Skitsur över att de inte meddelade mig i god tid så jag kunde valt en annan tulpansort! Det var ju inte så att det var de sorten eller ingen alls. Jag hade lätt kunnat välja en annan om jag bara hade vetat att det behövdes.
 
Här regnade det äntligen rejält igår! Skillnaden i luften är enorm, det känns att hela landet äntligen andas. Perfekt med svalare temp och växlande molnighet idag. :heart

Att cykla hem från jobbet i shorts och T-shirt genom skyfallet var helt underbart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp