Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan blev det väl något av en brainfart - jag kan givetvis fröså perenner också så länge de är lite sköra. Potatisen lär kväva dem nästa år ändå, frågan är bara vilka som hinner växa upp och blomma. :)
 
Är det någon som har idé om vad jag kan sätta när jag dragit upp potatisarna? Microgreens kommer det att bli i den andra bänken när spenaten blommat färdigt så jag vet inte riktigt vad jag kan plutta ned såhär pass sent i säsongen. Hade jag haft huvudet på skaft hade jag förodlat melon eller något annat kul, men nu tänkte jag inte längre än BLÅ POTATIS! 😅

Inga perenner eftersom det blir potäter igen nästa år. :) Hinner rödbetor gro om jag frösår nu?
Osäker, men squash kanske? Där är ju blommorna goda med ☺️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tänkte på frö av vildblommor också bara, men hinner de verkligen komma i blom? Och blir man av med dem sedan? :D
Ja de brukar hinna blomma även om det blir sent. Visst kan de bli lite fröplantor nästa år men inte så det stör, de är lätta att identifiera och dra upp om man inte vill ha dem. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är det någon som har idé om vad jag kan sätta när jag dragit upp potatisarna? Microgreens kommer det att bli i den andra bänken när spenaten blommat färdigt så jag vet inte riktigt vad jag kan plutta ned såhär pass sent i säsongen. Hade jag haft huvudet på skaft hade jag förodlat melon eller något annat kul, men nu tänkte jag inte längre än BLÅ POTATIS! 😅

Inga perenner eftersom det blir potäter igen nästa år. :) Hinner rödbetor gro om jag frösår nu?
Jag tänkte majrova och rädisa, kanske en snabb sockerärt. Men de första skulle jag vänta några veckor med (om all potatis redan är uppe) så de inte går i stock.

Ringblomma som redan nämnts är också ett säkert kort, då har du blomster in i november.
 
Finns det någon här inne som drivit upp rabarber från frö? Jag har letat röd rabarber ett tag och hittade fröer nu som jag köpt hem. Tänkte så redan i sommar och övervintra i kruka, ev. låta den växa på sig i kruka även nästa år. Allt jag vet om att odla rabarber från frö är att det tar ett par, tre år innan första skörd och att de kan vara känsliga för starkt solljus när de är små (därav ev. låta den stå i kruka ytterligare en sommar)
 
Är det någon som har idé om vad jag kan sätta när jag dragit upp potatisarna? Microgreens kommer det att bli i den andra bänken när spenaten blommat färdigt så jag vet inte riktigt vad jag kan plutta ned såhär pass sent i säsongen. Hade jag haft huvudet på skaft hade jag förodlat melon eller något annat kul, men nu tänkte jag inte längre än BLÅ POTATIS! 😅

Inga perenner eftersom det blir potäter igen nästa år. :) Hinner rödbetor gro om jag frösår nu?
Sockerärtor, rädisor, asiatiska blad dvs diverse pakchoi etc, du kan fortfarande så tex grönkål eller svartkål, salladslök (spring onion).
 
Har ine klippt gräset sedan det blev varmt - dvs under i princip hela maj och juni.
Hitar oväntade saker gräsmattan (eller gräsmatta och gräsmatta. Det är väl bara en klippt tomt. Tror inte nån anlagt gräsmattan....)

Intill det döende äppelrädet finns nu ett gäng små nejlikor. Sannolikt en vild sort, vet inte vilken. Baftacknejlika ser för blek ut på bild. Den är är skarpare/mörkare rosa.
Under skogslinden, mot gama vägen fann jag en gräddvit astilbe.

Men det mests är döende, utom det jag vattnar. Måtte inte bäcken torka ut :nailbiting:
 
IMG_20230623_104148.jpg


Det blommar rejält på tomten. Det blir så fint när man inte klipper :love:
 
Är det någon som har idé om vad jag kan sätta när jag dragit upp potatisarna? Microgreens kommer det att bli i den andra bänken när spenaten blommat färdigt så jag vet inte riktigt vad jag kan plutta ned såhär pass sent i säsongen. Hade jag haft huvudet på skaft hade jag förodlat melon eller något annat kul, men nu tänkte jag inte längre än BLÅ POTATIS! 😅

Inga perenner eftersom det blir potäter igen nästa år. :) Hinner rödbetor gro om jag frösår nu?
Mangold, så tacksam att så sent och kan skördas lång in på hösten. I fjol sådde jag mangold i augusti och skördade det sista i slutet på november efter att första snön kommit (zon 2).
 
Finns det någon här inne som drivit upp rabarber från frö? Jag har letat röd rabarber ett tag och hittade fröer nu som jag köpt hem. Tänkte så redan i sommar och övervintra i kruka, ev. låta den växa på sig i kruka även nästa år. Allt jag vet om att odla rabarber från frö är att det tar ett par, tre år innan första skörd och att de kan vara känsliga för starkt solljus när de är små (därav ev. låta den stå i kruka ytterligare en sommar)

Jag har drivit upp sorten 'Victoria' från frö, flera plantor som tagit sig jättefint, kunde till och med ta lite första året. :) Den är dock inte särskilt röd.
 
Jag har drivit upp sorten 'Victoria' från frö, flera plantor som tagit sig jättefint, kunde till och med ta lite första året. :) Den är dock inte särskilt röd.
Har du några bra tips för att lyckas eller är set bara att köra på enligt instruktionerna på google?
Lider Red Stem heter den jag har köpt :)
Har redan en "vanlig" grön bonnrabarber som består av delade knölar från olika ställen, men vill komplettera den med en röd (och för att jag älskar rabarber, mina njurstenar till trots :love: )
 
Årets skratt. Jag är inte så förtjust i jordgubbar. Min man älskar dom. Han gör jordgubbsland men sköter dom inte. Rensa är för honom ett ickejobb. Det SKA funka utan och han blir lika besviken varje gång. Så förra året gjorde jag iordning 2 pallkrageodlingar och köpte 8 rejält dyra plantor av sort som skulle leverera, röda och vita. Bara för att visa att det blir mer jordgubbar om en tar hand om dom. Det var lite problem med mögel på dom vita men dom gav ok för att vara nyplanterade. I våras så såg jag att den ena pallkragen var det skit med. Dom vita var döda. Men i den andra var det grönt på g i alla plantor. Sen har jag inte varit i den ändan av trädgården. Ja, vi har stor trädgård. Frågade maken om det blivit några gubbar. Han säger att allt är borta. -Borta!?! Ja, något har grävt upp alltihop. Hoppsan. Nåja, jag gillar ju inte jotdgubbar.
 

Bifogade filer

  • 20230625_154638.jpg
    20230625_154638.jpg
    825,8 KB · Visningar: 55
Årets skratt. Jag är inte så förtjust i jordgubbar. Min man älskar dom. Han gör jordgubbsland men sköter dom inte. Rensa är för honom ett ickejobb. Det SKA funka utan och han blir lika besviken varje gång. Så förra året gjorde jag iordning 2 pallkrageodlingar och köpte 8 rejält dyra plantor av sort som skulle leverera, röda och vita. Bara för att visa att det blir mer jordgubbar om en tar hand om dom. Det var lite problem med mögel på dom vita men dom gav ok för att vara nyplanterade. I våras så såg jag att den ena pallkragen var det skit med. Dom vita var döda. Men i den andra var det grönt på g i alla plantor. Sen har jag inte varit i den ändan av trädgården. Ja, vi har stor trädgård. Frågade maken om det blivit några gubbar. Han säger att allt är borta. -Borta!?! Ja, något har grävt upp alltihop. Hoppsan. Nåja, jag gillar ju inte jotdgubbar.
Grävling hos er med?
 
Efter helgens regn har gräsmattan exploderat, så nu har jag klippt den och lagt gräs i ett antal pallkragar. Tyvärr fungerar uppsamlaren inte riktigt som den ska, så det tar onödigt lång tid att samla ihop tillräckligt mycket gräsklipp. Men tillväxten i trädgården har verkligen tagit fart efter allt regn! 🌱
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 893
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp