Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har också grupperna med liljor kommit igång! Bara ett gäng jag väntar på och som jag inte vet vilken färg de är. Jag hoppas lite på vita! :D
Även buddlejan börjar redan ha knoppar, och passiofloran är täckt med dem... jag måste bara komma på vad jag ska plantera efter potatisen när jag har skördat. Det blir ju en stor tom fläck där och mer än halva sommaren är kvar.
20230623_144904.jpg
 
Lupin(erna, hittade 2 pyttisar också 🤯) är utrotade från den lilla blomsterängen. Fick upp hela pålroten oskadd på alla 3 😈 och istället petade jag ner några sommarblommor som borde kommit ur tråg och i jord för länge sen och som jag glömt vad det är 🙄 tror dock ena sorten är ringblomma 😅

Har fått hyfsat med såna här i ängen, ffa den övre sorten, men vad är det??

1687534518240.jpg
 
Lupin(erna, hittade 2 pyttisar också 🤯) är utrotade från den lilla blomsterängen. Fick upp hela pålroten oskadd på alla 3 😈 och istället petade jag ner några sommarblommor som borde kommit ur tråg och i jord för länge sen och som jag glömt vad det är 🙄 tror dock ena sorten är ringblomma 😅

Har fått hyfsat med såna här i ängen, ffa den övre sorten, men vad är det??

Visa bifogad fil 121933

Den nedre är käringtand och jag känner igen den övre men får inte upp något namn.

Edit: Kan det vara getväppling?
 
Hörrni, rosor, ska/kan man klippa bort överblommade sådana? Stimulerar man blomningen, eller något sånt, om man klipper bort eller är det bara för att det ska se finare ut? (Som man ser att dom gör på film)
 
Hörrni, rosor, ska/kan man klippa bort överblommade sådana? Stimulerar man blomningen, eller något sånt, om man klipper bort eller är det bara för att det ska se finare ut? (Som man ser att dom gör på film)

För återblommande rosor bör en verkligen göra det, för att de inte ska slösa energi på att sätta frö. Jag gör det på engångsblommande också (om jag orkar... jag har ganska många rosor) men då mest för att det blir snyggare.
 
Skulle klippa sly till hästen. Fick syn på paradisbusken. Klippte bort alla döda grenar. Bredvid står Rosenhagtornet som vi funderat på att ta bort. Det är över 20 år gammalt och har inte trivts någon gång. Fullt med lav och dåligt med gröna blad. Gav alla låga grenar en rejäl omgång. Så nu ser det trevligare ut runt stammen, inte klar än dock. Hum, pappas gamla äppelträd som vi inte beskurit på åratal. Klipp klipp klipp. Måste ta till sågen också en annan dag men det blev påbörjat. Maken får hjärtsnörp när jag kommer igång med beskärningsredskapen. Går in alldeles svettig med sjumiljoner bös i huvudet och innanför tröjan. Ska ta av mig bhn för att skölja av mig. Den har svettat fast så högt på ryggen så jag fick nästan kramp när jag skulle få fatt på spännet. Livet är en kamp.😂
 
Fått lite gjort i trädgården idag, det mesta sånt jag inte planerat.
-Lagt på lite mer silage på delar av potatisen. Måste börja bära ner från högen vid häcken nu då det vid landet är slut.
-Rensat "klart" det nya hallonlandet.
-Gallrat plommon, mer ska göras men jag gör lite då och lite då för det är så tråkigt.
-Gallrat äpplen borde nog ta mer då trädet är litet. Har tagit ungefär 1/3
-Klippt bort skotten av syren där jag sågade ner syrenhäcken för många år sedan. Det minskar för varje år men de är ihärdiga.
Ska ta och vattna grönsakerna när jag kommer från stallet och sen blir det kvällen.

Är så nöjd med dagen :)
 
Har alltid varit missnöjd med den här pionen. Jag köpte den märkt som röd och jag kan inte i min vildaste fantasi kalla den röd utan den är för mig lila med dragning mot rött. Tillsammans med den röda planterade jag en vit...som visade sig vara rosa :meh:
Nu många år senare då den växt till sig och blivit större så gillar jag den mer och mer, även om de rosa stammarna fortfarande retar mig rejält, tack och lov blommar de lite senare.


DSC_0335.JPG

Färgen på bilden är tyvärr ganska mycket ljusare än verkligheten lägg till en nyans med blått och två i mörkhet.
 
På den här bilden kan man se färgskillnaden, om än ej helt kameran har svårt med vissa färger, mellan de två färgerna där den rosa är en rätt normal rosa på pion
DSC_0336.JPG


Nu måste jag dock flytta den men har ingen aning om vart. Det ska stå röda vinbärsbuskar där den bor idag. Den märkliga färgkombon gör ju inte saken lättare direkt.
 
På den här bilden kan man se färgskillnaden, om än ej helt kameran har svårt med vissa färger, mellan de två färgerna där den rosa är en rätt normal rosa på pion
Visa bifogad fil 121968

Nu måste jag dock flytta den men har ingen aning om vart. Det ska stå röda vinbärsbuskar där den bor idag. Den märkliga färgkombon gör ju inte saken lättare direkt.
Det var väl inget fel.med den färgkombon. Coolt.
 
Ändå, lila och rosa är -för mig iaf- inte en märklig kombination 😅
Men om du inte vill ha den kan du skeppa den hit 😁😁
Klart jag ska ha den förhoppningsvis kan jag nästla ut den rosa (tror den är tre stänglar) och plantera den med en annan rosa som har en lite annan utformning av blomman och som blommar tidigare än denna rosa vilket lär göra den vackrare och under längre tid. Då blir placeringen lättare och jag kommer kunna njuta mer av min "lila"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp