Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lilla dammen på 250 liter börjar bli full av regnvatten. Perfekt! Ska köpa lite blommor till den en dag tänkte jag. Men funderar på fontän/pump. Räcker det med en sån där flytande fontän eller två, eller måste jag dra fram el och sätta en riktig pump? Det ska vara lite växter på sidorna, typ sumpväxter eller nåt. Det är en sån här vi har.
Hjälp!
Vi har en sån flytande i ett eldfat på ca 70 cm i diameter. Då får vi fylla på vatten relativt ofta eftersom det sprutar vatten över kanterna när det solar mycket. Så ligger dammen på ett soligt ställe hade jag provat med en flytande till en början. Kom ihåg att lägga i en sten som sticker upp eller en träbit som flyter så fåglar och insekter kan dra nytta av vattnet också :up:
 
Vi har en sån flytande i ett eldfat på ca 70 cm i diameter. Då får vi fylla på vatten relativt ofta eftersom det sprutar vatten över kanterna när det solar mycket. Så ligger dammen på ett soligt ställe hade jag provat med en flytande till en början. Kom ihåg att lägga i en sten som sticker upp eller en träbit som flyter så fåglar och insekter kan dra nytta av vattnet också :up:
Japp, vi har lagt en stenhög i för fåglarna. Insekterna har en egen grund balja (men de är givetvis välkomna var de vill).

Ska testa med en flytare. Vore ju smidigt om det fungerade, slippa dra el är alltid bra.
Den ligger mitt i solen så det borde fungera.
 
Lilla dammen på 250 liter börjar bli full av regnvatten. Perfekt! Ska köpa lite blommor till den en dag tänkte jag. Men funderar på fontän/pump. Räcker det med en sån där flytande fontän eller två, eller måste jag dra fram el och sätta en riktig pump? Det ska vara lite växter på sidorna, typ sumpväxter eller nåt. Det är en sån här vi har.
Hjälp!
Jag har provat en solcellsdriven, den var sjukt dålig. Har en riktig pump nu, helt klart värt det. Blir så fin fontän!
 
Jag har provat en solcellsdriven, den var sjukt dålig. Har en riktig pump nu, helt klart värt det. Blir så fin fontän!
Min mamma har en solcell och är nöjd, fast det är ju bara i ett litet fat förstås.

Klart att det blir bättre med pump, men det blir dyrare också. Dra el och allt sånt. Jag kan ju inte ha så stor fontän ändå i den lilla dammen.

Jag tror jag testar en solcell först. Nästa säsong kanske det blir en större.
 
Hur mycket regn behövs det för att trädgården ska bli ordentligt genomvattnat?

Det ska ha kommit ca 15 mm här och jag undrar om det innebär att jag inte behöver åka och vattna i stugan?
Vattnade senast i början av veckan och det har varit väldigt varmt i veckan.
 
Hur mycket regn behövs det för att trädgården ska bli ordentligt genomvattnat?

Det ska ha kommit ca 15 mm här och jag undrar om det innebär att jag inte behöver åka och vattna i stugan?
Vattnade senast i början av veckan och det har varit väldigt varmt i veckan.
Beror på hur fuktig marken var innan.

15 mm räcker för att fukta ytan. Efter en dag eller två med sol är det kört igen...
 
Hur mycket regn behövs det för att trädgården ska bli ordentligt genomvattnat?

Det ska ha kommit ca 15 mm här och jag undrar om det innebär att jag inte behöver åka och vattna i stugan?
Vattnade senast i början av veckan och det har varit väldigt varmt i veckan.
15 mm blir en bra vattning av marken, men för en mer ihållande fukt krävs 25-30 mm som dessutom gärna får komma över flera timmar och moln på himlen så att det inte dunstar.

Men det beror på hur känsliga växter man vill bevara i skick, många växter klarar ganska mycket torka.
 
1687511380184.jpg


Del av funkiarabatten och spökfunkiorna är hyfsat creme/citronfärgade än så länge. Får väl se om de vitnar, eller om de behåller den färgen.
 
Wow, vad det regnar! Nu har vi passerat 20mm. Vattentunnan är överfull, så jag vet inte hur många kannor jag har sprungit med. Buskar, träd och en del perenner har fått extra vatten, så jag hoppas jag lyckats blöta ner dom på djupet! Ska fortsätta regna lika mycket till. :)
Wow vad härligt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp