Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Se där! Håller dock med @Luff . Odling är ett enormt intresse för mig, men jag skulle aldrig avliva en grävling som eventuellt har ungar för att skydda den. Hade vi behövt odlingen för att överleva vintern hade det varit en annan fråga. Så fruktansvärt om ett gäng ungar ska behöva svälta ihjäl.
Håller helt med. Sedan är jag nog lite konstig då jag tycker det är snyggt med en inhägnad köksträdgård.
 
Apropå skadedjur hittade jag sparrisbaggar på mina sparrisar 🙃 Det tar aldrig slut med den biologiska mångfalden! Nu har alla sparrisplantor tittat upp i vart fall. Och baggarna är långsamma och osmarta så det var lätt att plocka bort dem. Inga ägg eller larver ännu.

Kronärtskockorna är hårt drabbade av svarta löss, jag är där och klämmer varje dag. Tufft för nya blad att växa fram, men jag hoppas de tar sig. En nyckelpiga har hittat dit åtminstone.

På ett av aprikosträden (ett ungt, utan frukt i år) är det också lössinvasion. Men också fullt av nyckelpigor. Samma sak i fjol, då var lössen uppätna inom en vecka så jag avvaktar och rullar tummarna :D
 
Rådjuren fortsätter med att toppa mina penséer på trappan. Fördelen är att de blir väldigt täta och fina. Nackdelen är att blommorna aldrig hinner komma till sin rätt innan de blir rådjursmat.
 
Sätt upp eltråd - effektivt. Och fälla? Ska ni skjuta Grävlis? Dom har väl ungar nu som alla andta djur.

Jag har inte möjlighet till eltråd i denna del av odlingen. Vi har fått ok från kommunjägare att avliva vid behov, men givetvis håller vi tummarna för att den helt enkelt inte kommer tillbaka. Med tanke på hur nära den gått huset så är det gissningsvis nån lätt förvirrad fjolårsunge.
 
Det dyker hela tiden upp nya växter i min trädgård. Jag vet inte om det är ogräs eller vad det är.
Just den här är fin och uppskattad av humlor.
Är det den som kallas byaskvaller?
Visa bifogad fil 121816
Vissa kallar den för det. Akta dig dock för det namnet för utan att anstränga mig kan jag efter den här våren/försommaren göra en lista med ett tiotal växter som kallas så.
 
precis. Det är inte jakttid på grävling nu. De har ungar.
1 augusti till 15 januari får man jaga den.

Min granne kommer med fälla när tiden är inne.

Han berättade om en person som hade grävling under gamla ladugårdsgolvet. Frågade en jägare om denne ville skjuta men fick nej. Så en släkting satte sig på pass vid ingången. Sammanlagt 9 grävlingar sköts innan det blev lugnt.

Grävlingar kan göra stor skada på hus och marker om de är på fel ställe :(

fruktansvärt, och väldigt, väldigt förbjudet.

Skyddsjakt på grävling får bedrivas året runt. :) Läs texten som @Gnist lade in.
 
Vissa kallar den för det. Akta dig dock för det namnet för utan att anstränga mig kan jag efter den här våren/försommaren göra en lista med ett tiotal växter som kallas så.
Oj, jag har bara hört det om just denna. Nu blir jag nyfiken ju. Vilka mer kallas byaskvaller?
 
Fast ett grävlingsliv plus eventuella ungars för att skydda en hobbyodling? Det hjälper suveränt med en låg eltråd. Eller stadigt förankrade kompostgaller. Bor dom i en husgrund så förstår jag varför en vill ha bort problemet. Grävlingen i Sverige lider forfarande av myten om att dom är farliga. Jag har ett gryt på tomten. Har aldrig sett det som problem. En gång en mörk kväll sprang en av hundarna på en äppelmumsande grävlis och dom blev först lika rädda bägge två. Grävlis fräste och slog ut med tassen. Hund backade så pass så grävlis kunde sticka. En liten reva på kinden på hunden. Inga bett så ben krasar. Jag är så evinnerligt trött på att naturen ska utplånas för att någon ska äta jordgubbar 2 veckor på året.

Fast här blir det ett problem, både vad gäller vår odling men också för de ca 30-40 frigående hönsen vi har. Vi bor på gård och har verkligen inte möjlighet att ha något grävlingsgryt här utan att det skulle vara oproblematiskt. Det handlar knappast bara om några jordgubbar som blir drabbade.
 
Jag har en liten termometer ute i växthuset. En sån här närmare bestämt.
Just nu står den på en stege, men stegen ska ju ut ur växthuset med tiden.
Att ställa den på plåthyllorna blir ju inte bra, då kommer det bli varmt som skråen. I en kruka funkar inte heller, då blir det besvärligt att vattna.

Tips? Hur och var kan jag placera den för bästa mätning?
 
Jag har också en sten @athena_arabians :D den syns inte så mycket på sommaren dock
 

Bifogade filer

  • IMG_20230622_122257.jpg
    IMG_20230622_122257.jpg
    715,1 KB · Visningar: 47
Håller helt med. Sedan är jag nog lite konstig då jag tycker det är snyggt med en inhägnad köksträdgård.
Ja hellre göra en snygg inhägnad kring köksträdgården. Går ju att få jättefint.

Jag hade ju grävling på besök som bökade lite i gräsmattan. Helt ok. Men sen hittade hunden den under huset och där gick gränsen för vår gästfrihet. Den fick sig en rejäl åthutning av hunden och fattade vinken.
 
Fast här blir det ett problem, både vad gäller vår odling men också för de ca 30-40 frigående hönsen vi har. Vi bor på gård och har verkligen inte möjlighet att ha något grävlingsgryt här utan att det skulle vara oproblematiskt. Det handlar knappast bara om några jordgubbar som blir drabbade.
Mina grävlisar tittade aldrig åt mina frigående höns. Men så var dom ju inne bakom el på natten. Höken och räven var dock ett problem dagtid.
 
Natten till lördag i helgen hade jag också grävlingsbesök i odlingen. Den hade varit i nästan varenda låda, och även i växthuset. Förödelsen såg total ut först, men efter att jag besinnat mig lite och sambon torkat mina tårar så kunde vi faktiskt rädda det mesta, tack och lov. Det såg fullständigt brutalt ut, jord och plantor överallt. :( Nu har vi en fälla ute, ifall den kommer igen.
Jag har en grävling som kommer och käkar på dyngstacken. Där får den gärna vara men när den har försökt flytta in i vagnsskjulet, vilket hänt två gånger, har det blivit krig! Det har funkat väldigt bra med att hälla parfym på trasor och lägga där den tar sig in.

I år har den lille uslingen hittat till odlingen. Hela majsbädden var uppriven och lite i potatislandet. Där häller vi ut gammal duschkräm runt landet och det har peppar, peppar funkat. Staket är nu på gång.
 
Härom kvällen tyckte jag det luktade Schersmin och kunde inte förstå varför. Jag vet ingen granne som har en sådan buske och min visste jag var kvävd av vresrosorna. idag gick jag ut och letade efter krolliljan jag hittade i våras för att se om den slagit ut och lyfte sedan blicken.
DSC_0332.JPG


Jag har ett rött rejält jobb att göra men den LEVER
 
Spatserade (läs: stapplade mig fram) över min gigantiska blomsteräng, dbs stora lägdan och såg en dylik misärväxt :cautious:

DSC_0176_1.JPG


Säkerligen "planterad" av nån fågel som smaskat i sig nypon bortibyn, men jag vägrar dylika misärtingestar på min mark :wtf: så jag lär gräva upp den medan den fortfarande är ett yngel och förpassa till brännhögen, där den hör hemma :sneaky:
 
Har nu äntligen fått ner alla dahliorna i gräsmattan. Det ser lite ut som en gravplats för marsvin just nu, men jag hoppas att de växer på sig snabbt så det ser lite bättre ut. Nu måste jag bara täcka med papp och hö också. Men det blir inte förrän på lördag.

Avslutade trädgårdsdagen med att ta in en liten bukett med luktärter och sommarflox. De har så orimligt korta stjälkar just nu, så även om det känns lite jobbigt att ta bort typ allt som blommar, så är det förhoppningsvis värt det längre fram. Det luktar iaf gott inne!
Bukett.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 892
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Tvättstugedrama
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp