Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sliten pga jobbet, stressad över allt i odlingsväg jag inte hunnit/orkat etc... men jag har ju faktiskt orkat rensa den här rabatten samt planterat lite nytt där. Och det är ju faktiskt vackert även om det inte blivit exakt som jag ville :heart #goodenough

Visa bifogad fil 121817
Åh jag vill också ha en stor sten i trädgården att göra en rabatt runt. Så fint!
 
Åh jag vill också ha en stor sten i trädgården att göra en rabatt runt. Så fint!

Det är faktiskt inte jag som är "skyldig" till den, trots mitt yrke ;) Mamma fick hit den när jag var barn för att det var en brant del av gräsmattan som var krånglig att klippa :heart Sedan har jag givetvis utökat rabatten med lite mer sten från jobbet :D

Edit: Katten ÄLSKAR att sitta högst upp på stenen och spana - det har tidigare katter också gjort!

Edit 2: Blodalunroten som ser ut att växa upp från ett par stenar var det mamma som planterade :heart
 
Idag nyss när vi skulle lägga oss kom herr grävling gåendes på tomten...

Natten till lördag i helgen hade jag också grävlingsbesök i odlingen. Den hade varit i nästan varenda låda, och även i växthuset. Förödelsen såg total ut först, men efter att jag besinnat mig lite och sambon torkat mina tårar så kunde vi faktiskt rädda det mesta, tack och lov. Det såg fullständigt brutalt ut, jord och plantor överallt. :( Nu har vi en fälla ute, ifall den kommer igen.
 
Natten till lördag i helgen hade jag också grävlingsbesök i odlingen. Den hade varit i nästan varenda låda, och även i växthuset. Förödelsen såg total ut först, men efter att jag besinnat mig lite och sambon torkat mina tårar så kunde vi faktiskt rädda det mesta, tack och lov. Det såg fullständigt brutalt ut, jord och plantor överallt. :( Nu har vi en fälla ute, ifall den kommer igen.
Sätt upp eltråd - effektivt. Och fälla? Ska ni skjuta Grävlis? Dom har väl ungar nu som alla andta djur.
 
Alltså jag trodde ju inte att en pallkrage täckt med fiberduk skulle vara 100 % inbrottssäker. Men hade ändå inte förväntat mig att den skulle bli uppriven av katter. Katten/katterna har alltså gått omkring på fiberduken och krafsat upp hål i den för att ta sig ner till jorden. Men sen var den tydligen ändå inte nöjd med resultatet för pallkragen bredvid med jordgubbar (som inte hade fiberduk) är istället grävd ett antal gropar i med tillhörande bajskorvar :yuck::rage:
 
Alltså jag trodde ju inte att en pallkrage täckt med fiberduk skulle vara 100 % inbrottssäker. Men hade ändå inte förväntat mig att den skulle bli uppriven av katter. Katten/katterna har alltså gått omkring på fiberduken och krafsat upp hål i den för att ta sig ner till jorden. Men sen var den tydligen ändå inte nöjd med resultatet för pallkragen bredvid med jordgubbar (som inte hade fiberduk) är istället grävd ett antal gropar i med tillhörande bajskorvar :yuck::rage:
Har hört att man kan sticka ner massa grillspett i trä i pallkragar för att undvika katter. Inte för att spetsa katterna då utan de undviker att ens gå i dem om det är en massa pinnar i. De är så tunna så de inte skadar växterna heller.
 
Alltså jag trodde ju inte att en pallkrage täckt med fiberduk skulle vara 100 % inbrottssäker. Men hade ändå inte förväntat mig att den skulle bli uppriven av katter. Katten/katterna har alltså gått omkring på fiberduken och krafsat upp hål i den för att ta sig ner till jorden. Men sen var den tydligen ändå inte nöjd med resultatet för pallkragen bredvid med jordgubbar (som inte hade fiberduk) är istället grävd ett antal gropar i med tillhörande bajskorvar :yuck::rage:
Kompostgaller.
 
Sätt upp eltråd - effektivt. Och fälla? Ska ni skjuta Grävlis? Dom har väl ungar nu som alla andta djur.
Fullt tillåtet.

Screenshot_20230622_094800_Chrome.jpg

Gäller dock ffa om man har höns o dyl.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/jaktforordning-1987905_sfs-1987-905/
 
Fast ett grävlingsliv plus eventuella ungars för att skydda en hobbyodling? Det hjälper suveränt med en låg eltråd. Eller stadigt förankrade kompostgaller. Bor dom i en husgrund så förstår jag varför en vill ha bort problemet. Grävlingen i Sverige lider forfarande av myten om att dom är farliga. Jag har ett gryt på tomten. Har aldrig sett det som problem. En gång en mörk kväll sprang en av hundarna på en äppelmumsande grävlis och dom blev först lika rädda bägge två. Grävlis fräste och slog ut med tassen. Hund backade så pass så grävlis kunde sticka. En liten reva på kinden på hunden. Inga bett så ben krasar. Jag är så evinnerligt trött på att naturen ska utplånas för att någon ska äta jordgubbar 2 veckor på året.
 
Sätt upp eltråd - effektivt. Och fälla? Ska ni skjuta Grävlis? Dom har väl ungar nu som alla andta djur.
precis. Det är inte jakttid på grävling nu. De har ungar.
1 augusti till 15 januari får man jaga den.

Min granne kommer med fälla när tiden är inne.

Han berättade om en person som hade grävling under gamla ladugårdsgolvet. Frågade en jägare om denne ville skjuta men fick nej. Så en släkting satte sig på pass vid ingången. Sammanlagt 9 grävlingar sköts innan det blev lugnt.

Grävlingar kan göra stor skada på hus och marker om de är på fel ställe :(
 
Se där! Håller dock med @Luff . Odling är ett enormt intresse för mig, men jag skulle aldrig avliva en grävling som eventuellt har ungar för att skydda den. Hade vi behövt odlingen för att överleva vintern hade det varit en annan fråga. Så fruktansvärt om ett gäng ungar ska behöva svälta ihjäl.
fruktansvärt, och väldigt, väldigt förbjudet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 890
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp