Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_7496.jpeg
Undra vad för spännande detta är. Inte planterat något där under äppleträdet vad jag vet. Har inte heller gått lös med trimmern i år 😁
 
Någon här som har buksbom? Tror mina två fina buskar har fått buxbombladloppa 🙈 har googlat runt lite på behandling och hittar allt från spola vatten till att använda vilket som vanligt medel mot ohyra, till svårbehandlat med någon egenblandad huskur 😅 dela gärna om någon har erfarenhet och hur det gick 🙏🤞
 
Eftersom det ska komma regn i eftermiddag så lyfte jag av fiberduken från morotssådden när jag kom hem. Såg då att kålnätet var svartprickigt. Kollade och det var tusentals jordloppor. De flesta ovanpå nätet men även på kålen. Hur sjutton dödar jag dem? Det föreslås att man ska spola vatten men det driver ju bara ner fanskapen i jorden och jag har ingen slang.
HJÄLP
DSC_0330.JPG

(Det här är en del av nätet med låg koncentration)
 
Åh nej! Behöver vattna, men hur vattnar man med kanna när händerna är fyllda av kryckor?

Det har formligen exploderat ute i växthuset. Helt fantastiskt! Jag är så glad!

Och @Sel MER bilder på din fina trädgård! Det ser så härligt ut, blir inspirerad att odla ännu mer när jag ser den.
 
Åh nej! Behöver vattna, men hur vattnar man med kanna när händerna är fyllda av kryckor?

Det har formligen exploderat ute i växthuset. Helt fantastiskt! Jag är så glad!

Och @Sel MER bilder på din fina trädgård! Det ser så härligt ut, blir inspirerad att odla ännu mer när jag ser den.
Mutar någon om man inte har slang...
 
Någon som har smällspirea Diabolo? Bilder? Blir dom verkligen 2 m?

Jag har några stycken framför stugan. Jag har klippt dom när dom blir lika höga som räcket, kan det vara 1,80 cm? Så jag tror absolut att dom kan bli 2 meter höga.
981B6428-12BB-4AD5-97DF-FDD63A90735F.jpeg


Här är det två Diablo och två Amber Jubileé. Jag tror att bilden är tagen ganska tidigt på sommaren och dom blev ganska mycket högre innan jag klippte ner dom. Är i zon 6.
 
En till bild. Det är fina buskar, speciellt när dom blommar, men jag tycker tyvärr inte alls att dom passar framför stugan, det blir så mörkt. Jag klippte ner dom ordentligt i höstas och funderar på att flytta dom men det känns som att jag kommer få gräva stora hål.
7C2673DF-8311-4C8E-9ADE-F0CED18B0AB7.jpeg
 
Jag har några stycken framför stugan. Jag har klippt dom när dom blir lika höga som räcket, kan det vara 1,80 cm? Så jag tror absolut att dom kan bli 2 meter höga. Visa bifogad fil 121790

Här är det två Diablo och två Amber Jubileé. Jag tror att bilden är tagen ganska tidigt på sommaren och dom blev ganska mycket högre innan jag klippte ner dom. Är i zon 6.

Men vilken läcker plantering 😍. Nu är Diablo på min vill-ha-lista.
 
En till bild. Det är fina buskar, speciellt när dom blommar, men jag tycker tyvärr inte alls att dom passar framför stugan, det blir så mörkt. Jag klippte ner dom ordentligt i höstas och funderar på att flytta dom men det känns som att jag kommer få gräva stora hål.
Visa bifogad fil 121791
Vad tror du om framför den här lådan? För att dölja den lite och ge den liv.
 

Bifogade filer

  • 20230617_211134.jpg
    20230617_211134.jpg
    548 KB · Visningar: 38
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 889
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp