Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hansestadt Rostock börjar nu blomma. Jag hade sån ågren när jag skulle välja rabattros för ett par år sedan, men i efterhand är jag nöjd.
20230711_105043.jpg
 
Nu har min sallad blåst sönder, mangolden blommar istället för att växa, salladslöken hann först inte orka igång pga torkan och kvävas av salladen innan salladen dog. Den nysådda salladen tog sniglarna helt och hållet när regnet kom. Jag får väl äta rädisor? Ringblommorna verkar dock må okej? Och det är ju synd att inte aklejan är ätbar... :idea:

Vad kan jag så nu som kan hinna ge någon skörd innan hösten? Har blåst och skyfall att se fram emot i veckan som kommer också...
Spenat? Mer sallat?
(Täck med fiberduk eller kålnät så blåser inget sänder).
 
Har nån här beställt höstlökar från Garden Seeds Market? Deras hemsida känns så himla fishy men jag har hört många säga att grejerna är ok, undrar mest om man får det man beställt, höstlökar är ju alltid svårare med sånt
 
Har nån här beställt höstlökar från Garden Seeds Market? Deras hemsida känns så himla fishy men jag har hört många säga att grejerna är ok, undrar mest om man får det man beställt, höstlökar är ju alltid svårare med sånt
Jag har beställt därifrån, bland annat sandoxalis, allium, tulpaner och klockliljor. Det enda jag inte varit nöjd med är vissa tulpaner där färgerna stämt väldigt dåligt överens med deras bilder. De aprikosa var t ex betydligt mer rosa.
 
Rabatten har verkligen blivit fin! Typ allt köpt på 70% i höstas, har ett ställe i rabatten där jag byter växter beroende på säsong (haft ljung, penséer och nu lavendel).

Älskar vipphortensian! Klätterhortensiorna behöver stadigare spaljéer, hittat fina men de var svindyra så ska leta billigare alternativ.

Jasminen - behålla eller ta bort? Exakt NOLL blommor i år och den växer som ogräs. Men ganska skönt insynsskydd - kommer ett separat inlägg om häck snart!

9B47A579-D51D-47FD-84E2-F5ACB02E897C.jpeg
 
Rabatten har verkligen blivit fin! Typ allt köpt på 70% i höstas, har ett ställe i rabatten där jag byter växter beroende på säsong (haft ljung, penséer och nu lavendel).

Älskar vipphortensian! Klätterhortensiorna behöver stadigare spaljéer, hittat fina men de var svindyra så ska leta billigare alternativ.

Jasminen - behålla eller ta bort? Exakt NOLL blommor i år och den växer som ogräs. Men ganska skönt insynsskydd - kommer ett separat inlägg om häck snart!

Visa bifogad fil 123247
Klippte du ner den ifjor, jasminen? Har för mig att dom blommar på 2 åriga (eller äldre) grenar 🤔 rabatten ser väldigt fin ut :)
 
Fiberduken blåser sönder så att det bara är trasor... :bag: :rofl:

(Jag kan inte spänna den tight och platt, har rabarber som behöver några dm höjd.)

Jag bor i en blåstunnel och jag sätter ner pinnar runt odlingsbädden och spänner fiberduk över. Sedan förankrar jag med stenar runtom.
 
Jag är så sjukt trött på att det är kallt och regnigt nu. Det känns som att inget växer utom gräset och ogräset. Och det är inte särskilt lockande att gå ut. Nu ska det i alla fall bli uppehåll ett par dagar! Men prognosen visar inte över 20 grader kommande 10 dagar...
 
Fiberduken blåser sönder så att det bara är trasor... :bag: :rofl:

(Jag kan inte spänna den tight och platt, har rabarber som behöver några dm höjd.)

Jag bor i ett blåshål och har haft problem med att vinden torkar sönder och saker blir för varma och går i blom för tidigt.

I år flyttade jag tomaterna till en plats med mer skydd och vattenavrinning + byggde extra vindskydd runt + det är skugga där på eftermiddagen. Det blev jättebra.

Grönsakspallkragarna flyttade jag till en plats med kvällsskugga och minst vind på hela tomten och det blev jättebra. Det blev nog lite vind för att det skulle gå bra att ha fiberduk på. Det enda som blev för varmt och torrt var spenaten, men salladen är jättefin.

Så det jag vill säga är att det kan vara värt att flytta lådorna :). Leta efter de ställen på tomten som har frodigast gräsväxt.
 
Jag bor i ett blåshål och har haft problem med att vinden torkar sönder och saker blir för varma och går i blom för tidigt.

I år flyttade jag tomaterna till en plats med mer skydd och vattenavrinning + byggde extra vindskydd runt + det är skugga där på eftermiddagen. Det blev jättebra.

Grönsakspallkragarna flyttade jag till en plats med kvällsskugga och minst vind på hela tomten och det blev jättebra. Det blev nog lite vind för att det skulle gå bra att ha fiberduk på. Det enda som blev för varmt och torrt var spenaten, men salladen är jättefin.

Så det jag vill säga är att det kan vara värt att flytta lådorna :). Leta efter de ställen på tomten som har frodigast gräsväxt.

Hade det varit min tomt hade jag definitivt planerat annorlunda. :) Nu är det föreningens mark, så det blir som det blir. Jag ska ställa mig i kö till en annan förening lite längre bort, där det ligger några meter lägre och omgivet av träd istället för här på högsta punkten på berget och med 11-våningshus som kanaliserar vinden från Skagerrak... :banghead:

Men jag kommer ju inte släppa mina pallkragar när de står rakt utanför dörren, så till nästa år får jag väl sy någon kombo av fiberduk och starkare nät så att det inte bara trasas sönder i fästpunkterna som nu. Tänkte sydda kanaler som jag trär sträckvajer igenom och fäster några cm ner på insidan av pallkragen så att vinden inte kommer in under.

Hade det varit min tomt hade jag helt enkelt slängt dit en extra krage eller två när det är som värst, så hade åtminstone rabarbern klarat sig bättre.

Har åtminstone aklejor med stjälkar tjocka som tummar. :eek:
 
Hade det varit min tomt hade jag definitivt planerat annorlunda. :) Nu är det föreningens mark, så det blir som det blir. Jag ska ställa mig i kö till en annan förening lite längre bort, där det ligger några meter lägre och omgivet av träd istället för här på högsta punkten på berget och med 11-våningshus som kanaliserar vinden från Skagerrak... :banghead:

Men jag kommer ju inte släppa mina pallkragar när de står rakt utanför dörren, så till nästa år får jag väl sy någon kombo av fiberduk och starkare nät så att det inte bara trasas sönder i fästpunkterna som nu. Tänkte sydda kanaler som jag trär sträckvajer igenom och fäster några cm ner på insidan av pallkragen så att vinden inte kommer in under.

Hade det varit min tomt hade jag helt enkelt slängt dit en extra krage eller två när det är som värst, så hade åtminstone rabarbern klarat sig bättre.

Har åtminstone aklejor med stjälkar tjocka som tummar. :eek:

Aha jag förstår, men kan du inte köpa några plexiglasplattor från Jula/Biltema och bygga runt dina lådor istället då :)? Eller fynda gamla glasfönster. Kanske kan även växthusplast funka, men du får tänka på fästena för det är där det kommer blåsa sönder först.

På ett sånt ställe hade jag valt solida väggar.
 
Aha jag förstår, men kan du inte köpa några plexiglasplattor från Jula/Biltema och bygga runt dina lådor istället då :)? Eller fynda gamla glasfönster. Kanske kan även växthusplast funka, men du får tänka på fästena för det är där det kommer blåsa sönder först.

På ett sånt ställe hade jag valt solida väggar.

Plexi och kanalplast har jag på balkongen när det stormar (men även där är det lite för tufft för den typen av material och nästa år blir det nog vindnät istället), men det är svårt att förankra bra i lådor så att man kan sätta upp det bara när det behövs, och jag har ingenstans att ställa en ihopsnickrad träram som är det som hade funkat ute i det läget. Glasrutor vill jag verkligen inte ha när det far lösa grenar och utemöblerna behöver surras. :eek:
 
Hade det varit min tomt hade jag definitivt planerat annorlunda. :) Nu är det föreningens mark, så det blir som det blir. Jag ska ställa mig i kö till en annan förening lite längre bort, där det ligger några meter lägre och omgivet av träd istället för här på högsta punkten på berget och med 11-våningshus som kanaliserar vinden från Skagerrak... :banghead:

Men jag kommer ju inte släppa mina pallkragar när de står rakt utanför dörren, så till nästa år får jag väl sy någon kombo av fiberduk och starkare nät så att det inte bara trasas sönder i fästpunkterna som nu. Tänkte sydda kanaler som jag trär sträckvajer igenom och fäster några cm ner på insidan av pallkragen så att vinden inte kommer in under.

Hade det varit min tomt hade jag helt enkelt slängt dit en extra krage eller två när det är som värst, så hade åtminstone rabarbern klarat sig bättre.

Har åtminstone aklejor med stjälkar tjocka som tummar. :eek:
Bygg något av kompostgaller o buntband. Trä sedan fiberduken på.
 
Hjääälp! Blir så himla ledsen:cry: Förra året planterade jag lite hallon i en kruka (en sort som skulle funka bra i kruka, minns inte namnet). Redan förra säsongen kom det en helt ok mängd stora supergoda hallon. Nu i år hoppades jag på ännu mer förstås, och den såg så stark och fin ut i början av säsongen. Sen plötsligt inser jag att myror har byggt bo i krukan, och det har kommit löss på den. Jag försöker först behandla med såpavatten mot lössen och kanel, bakpulver och myrr-dosa mot myrorna (inte allt samtidigt). Verkade inte göra varken till eller från... Till slut tömde jag ut all jord och satte rotklumpen i en vattenhink nån timme (läst att då dör de sista myrorna som kan finnas kvar). Sen planterade jag om i krukan med helt ny jord. Nu finns inga löss eller myror, men däremot ser det ut som att hela alltet håller på att dö ifrån mig:nailbiting: Vad är det som händer? Finns det nåt hopp, eller är det bara att sörja och satsa på nya tag till nästa år? Den är inte uttorkad och jag har gett den lite näring, men det gör varken till eller från...
Hallon.jpg
 
Rabatten har verkligen blivit fin! Typ allt köpt på 70% i höstas, har ett ställe i rabatten där jag byter växter beroende på säsong (haft ljung, penséer och nu lavendel).

Älskar vipphortensian! Klätterhortensiorna behöver stadigare spaljéer, hittat fina men de var svindyra så ska leta billigare alternativ.

Jasminen - behålla eller ta bort? Exakt NOLL blommor i år och den växer som ogräs. Men ganska skönt insynsskydd - kommer ett separat inlägg om häck snart!

Visa bifogad fil 123247
Har Schersminen blommat tidigare på samma ställe?
 
Hjääälp! Blir så himla ledsen:cry: Förra året planterade jag lite hallon i en kruka (en sort som skulle funka bra i kruka, minns inte namnet). Redan förra säsongen kom det en helt ok mängd stora supergoda hallon. Nu i år hoppades jag på ännu mer förstås, och den såg så stark och fin ut i början av säsongen. Sen plötsligt inser jag att myror har byggt bo i krukan, och det har kommit löss på den. Jag försöker först behandla med såpavatten mot lössen och kanel, bakpulver och myrr-dosa mot myrorna (inte allt samtidigt). Verkade inte göra varken till eller från... Till slut tömde jag ut all jord och satte rotklumpen i en vattenhink nån timme (läst att då dör de sista myrorna som kan finnas kvar). Sen planterade jag om i krukan med helt ny jord. Nu finns inga löss eller myror, men däremot ser det ut som att hela alltet håller på att dö ifrån mig:nailbiting: Vad är det som händer? Finns det nåt hopp, eller är det bara att sörja och satsa på nya tag till nästa år? Den är inte uttorkad och jag har gett den lite näring, men det gör varken till eller från...
Visa bifogad fil 123278

Det större problemet är att krukan är jätteliten, svårt att hålla jämn fukt med så liten jordmassa.

Växter kan bli rejält chockade vid omplantering, men om du kan så ställ den i halvskugga och håll den lagom fuktig så kanske den repar sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 411
· Visningar
51 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp