Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Sassy
Det finns fiberdukshuvar till pallkragar med resår
Jag köpte från Weibull för 69 och de verkar rätt slitstarka
De är sydda för att passa med pallkragebågar även lite högre så de blev hyfsat med rymd under dom
Ojdå då blåser detDet är exakt den kombon jag har. Det blåser av första kvällen om man inte förankrar det, och om man sätter det i skruvar som jag har gjort trasas det sönder. Verkar funka utmärkt i den mindre utsatta grannföreningen dock.
Det är allmänna namnet för dem här också, och det stämmer verkligen.Torr period pa varen? jag undrar hur de har kunnat bli invasiva har i Oregon
Har kallas de for "butterfly bush" och jag har ocksa funderat pa en da aven colibrina gillar den ... (och jag gillar att titta pa mina collibrin ) men sag att de var invasiva. Nu nar jag sag OSU's forklaring sa ar det ju ingen fara om man skoter om den.
Visst ar det en "tri-color" du bestallt? Jag ar ganska sugen pa en, men recommendationen har ar att ha den i kruka och flytta in den i skydd pa vintern och jag vet inte om jag ar tillrackligt sugen pa en for att klara av det ... i synnerhet som de sager att den behover "moist" jord. Ar det aven pa vintern nar den star i garaget eller shedden?
på mina under vintern och de flesta har de planterade i backen här - hur kallt får ni som värst?
Det är betydligt mildare än här så jag ser inte varför den inte skulle kunna bo ute så länge krukan är dränerad, det gör de ju även i Sverige... men de är kanske inte härdade på samma sätt hos er?Det kan ga ner till -5 nagot dygn, eller nagra natter men vi har aldrig nagon tjale eller langvarig kyla annat an att vi kanske svavar runt +-0 7-10 natter sammanlagt. Daremot regnar det som skjutton over vintern ... December till borjan av March kommer det mesta av var nederbord i stadigt, ihallande, men sallan riktigt hart, regn och tre manader pa sommaren regnar det inte alls. Vi raknas till Zone 9b/10a har i dalen.
Det är betydligt mildare än här så jag ser inte varför den inte skulle kunna bo ute så länge krukan är dränerad, det gör de ju även i Sverige... men de är kanske inte härdade på samma sätt hos er?
Ojdå då blåser det
Lite spännande egentligen även om det är jobbigt om man vill odlaJa. Det var över 20 m/s förra veckan (om jag inte snurrar till dagarna nu), och vi brukar ha 3-4 sådana tillfällen per sommar. Åker aldrig bort ett par dagar utan att surra utemöblerna.
Grenar knäcks, ett par björkar välte på sidan av den lilla höjden jag bor på (förmodligen försvagade redan innan ? ) och utfarten fick stängas ett tag för att säkra ett träd där kronan knäckts över vägen. Hos en vän fyra gator bort var det inte värre än att ett par buskar vält.
Vi har ett väldigt intressant mikroklimat här, och då bor jag knappt 4 km från centralstationen i Gbg...
Har även alltid mer snö än nere i centrum eller hos kompisar ett par km bort. De brukar å andra sidan ha någon decimeter vatten stående på gatan efter varje större regn och översvämmade källare än något man räknar med då och då. Det visar verkligen hur man behöver ta hänsyn till naturen om vi ska kunna stadsplanera resilient för framtiden.
Det innebar att jag maste till "Farmers Market" pa Torsdag och kolla om OSU fortfarande har ett stand dar man kan fraga allt om vaxter, skotsel, och vad som ar lagligt och inte. Annars far jag nastan ringa och fraga.
Lite spännande egentligen även om det är jobbigt om man vill odla .
Går det att gräva och så man odlar under marknivå istället
Jobbigt vid skörd dock
Rotsystemet är ofta känsligt för kyla så har man i kruka behöver man se till att den inte fryser.Det är betydligt mildare än här så jag ser inte varför den inte skulle kunna bo ute så länge krukan är dränerad, det gör de ju även i Sverige... men de är kanske inte härdade på samma sätt hos er?
Det regnar ju som bekant rätt rejält om vintern här också.
Såpass? Det visste jag inte, jag misshandlar mina för fullt. Men det förklarar varför vi miste så många när det blev -15 våras.Rotsystemet är ofta känsligt för kyla så har man i kruka behöver man se till att den inte fryser.
Finns en youtuber som bor i Oregon (dock i Ontario så high desert) men hon snackar ibland om att det är ok att köpa sorter som benämns som sterila, hon har rätt många buddleijor och alla är planerade i marken