Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi försöker återta trädgården från några års skötselfrånvaro. Det funkar ju ok när det finns växter som blir ser gladare ut av bara lite nässelrensning och klippning av gräset..
 

Bifogade filer

  • 20230712_155156.jpg
    20230712_155156.jpg
    733,2 KB · Visningar: 48
Jag har inte gjort så mycket utöver jobbet senaste veckorna men trots det växer det för fullt! Paprikan och chilin har massa blomknoppar på gång, tror jag var lite för feg med att ställa ut dem på balkongen dock, de stortrivs där fast det blåser en del. Imorgon planerar jag gå ner och rensa mer ogräs, sen ska vi lägga på ett antal meter markduk till.

Min första pion blommar också :love: Min odlingskompis som valde ut den, jag hade dock för mig det var en vit doftpion... men den är otroligt vacker ändå oavsett vilken sort det är :love:
20230709_125506.jpg
 
@Sassy
Det finns fiberdukshuvar till pallkragar med resår
Jag köpte från Weibull för 69 och de verkar rätt slitstarka
De är sydda för att passa med pallkragebågar även lite högre så de blev hyfsat med rymd under dom
 
Tack för svar! Den var jätteglad i samma kruka förra året. Jag har en något större, men törs jag plantera om den igen? Jag har haft droppbevattning, så spontant känns det som att vattningen borde ha varit jämn...:confused:
 
@Sassy
Det finns fiberdukshuvar till pallkragar med resår
Jag köpte från Weibull för 69 och de verkar rätt slitstarka
De är sydda för att passa med pallkragebågar även lite högre så de blev hyfsat med rymd under dom

Det är exakt den kombon jag har. Det blåser av första kvällen om man inte förankrar det, och om man sätter det i skruvar som jag har gjort trasas det sönder. Verkar funka utmärkt i den mindre utsatta grannföreningen dock.
 
Torr period pa varen? :rofl: jag undrar hur de har kunnat bli invasiva har i Oregon

Har kallas de for "butterfly bush" och jag har ocksa funderat pa en da aven colibrina gillar den ... (och jag gillar att titta pa mina collibrin :D) men sag att de var invasiva. Nu nar jag sag OSU's forklaring sa ar det ju ingen fara om man skoter om den.

Visst ar det en "tri-color" du bestallt? Jag ar ganska sugen pa en, men recommendationen har ar att ha den i kruka och flytta in den i skydd pa vintern och jag vet inte om jag ar tillrackligt sugen pa en for att klara av det ... i synnerhet som de sager att den behover "moist" jord. Ar det aven pa vintern nar den star i garaget eller shedden?
Det är allmänna namnet för dem här också, och det stämmer verkligen. <3
Precis! Hos våra trädgårdshandlare går den visst under "flower power" istället men jag antar att det är samma? Jag har aldrig flyttat på mina under vintern och de flesta har de planterade i backen här - hur kallt får ni som värst?
 
på mina under vintern och de flesta har de planterade i backen här - hur kallt får ni som värst?

Det kan ga ner till -5 nagot dygn, eller nagra natter men vi har aldrig nagon tjale eller langvarig kyla annat an att vi kanske svavar runt +-0 7-10 natter sammanlagt. Daremot regnar det som skjutton over vintern ... December till borjan av March kommer det mesta av var nederbord i stadigt, ihallande, men sallan riktigt hart, regn och tre manader pa sommaren regnar det inte alls. Vi raknas till Zone 9b/10a har i dalen.
 
Det kan ga ner till -5 nagot dygn, eller nagra natter men vi har aldrig nagon tjale eller langvarig kyla annat an att vi kanske svavar runt +-0 7-10 natter sammanlagt. Daremot regnar det som skjutton over vintern ... December till borjan av March kommer det mesta av var nederbord i stadigt, ihallande, men sallan riktigt hart, regn och tre manader pa sommaren regnar det inte alls. Vi raknas till Zone 9b/10a har i dalen.
Det är betydligt mildare än här så jag ser inte varför den inte skulle kunna bo ute så länge krukan är dränerad, det gör de ju även i Sverige... men de är kanske inte härdade på samma sätt hos er?

Det regnar ju som bekant rätt rejält om vintern här också. :D
 
Senast ändrad:
Det är betydligt mildare än här så jag ser inte varför den inte skulle kunna bo ute så länge krukan är dränerad, det gör de ju även i Sverige... men de är kanske inte härdade på samma sätt hos er?

Det innebar att jag maste till "Farmers Market" pa Torsdag och kolla om OSU fortfarande har ett stand dar man kan fraga allt om vaxter, skotsel, och vad som ar lagligt och inte. Annars far jag nastan ringa och fraga.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ojdå då blåser det O_o

Ja. Det var över 20 m/s förra veckan (om jag inte snurrar till dagarna nu), och vi brukar ha 3-4 sådana tillfällen per sommar. Åker aldrig bort ett par dagar utan att surra utemöblerna.

Grenar knäcks, ett par björkar välte på sidan av den lilla höjden jag bor på (förmodligen försvagade redan innan ? :confused:) och utfarten fick stängas ett tag för att säkra ett träd där kronan knäckts över vägen. Hos en vän fyra gator bort var det inte värre än att ett par buskar vält.

Vi har ett väldigt intressant mikroklimat här, och då bor jag knappt 4 km från centralstationen i Gbg...
Har även alltid mer snö än nere i centrum eller hos kompisar ett par km bort. De brukar å andra sidan ha någon decimeter vatten stående på gatan efter varje större regn och översvämmade källare än något man räknar med då och då. Det visar verkligen hur man behöver ta hänsyn till naturen om vi ska kunna stadsplanera resilient för framtiden.
 
Ja. Det var över 20 m/s förra veckan (om jag inte snurrar till dagarna nu), och vi brukar ha 3-4 sådana tillfällen per sommar. Åker aldrig bort ett par dagar utan att surra utemöblerna.

Grenar knäcks, ett par björkar välte på sidan av den lilla höjden jag bor på (förmodligen försvagade redan innan ? :confused:) och utfarten fick stängas ett tag för att säkra ett träd där kronan knäckts över vägen. Hos en vän fyra gator bort var det inte värre än att ett par buskar vält.

Vi har ett väldigt intressant mikroklimat här, och då bor jag knappt 4 km från centralstationen i Gbg...
Har även alltid mer snö än nere i centrum eller hos kompisar ett par km bort. De brukar å andra sidan ha någon decimeter vatten stående på gatan efter varje större regn och översvämmade källare än något man räknar med då och då. Det visar verkligen hur man behöver ta hänsyn till naturen om vi ska kunna stadsplanera resilient för framtiden.
Lite spännande egentligen även om det är jobbigt om man vill odla ;)
20 m/s har jag nog aldrig haft sommartid bara på hösten
Då förstår jag att fiberduken inte håller :)

Går det att gräva och så man odlar under marknivå istället :idea:
Jobbigt vid skörd dock
:D
 
Det innebar att jag maste till "Farmers Market" pa Torsdag och kolla om OSU fortfarande har ett stand dar man kan fraga allt om vaxter, skotsel, och vad som ar lagligt och inte. Annars far jag nastan ringa och fraga.

Finns en youtuber som bor i Oregon (dock i Ontario så high desert) men hon snackar ibland om att det är ok att köpa sorter som benämns som sterila, hon har rätt många buddleijor och alla är planerade i marken
 
Lite spännande egentligen även om det är jobbigt om man vill odla ;).


Går det att gräva och så man odlar under marknivå istället :idea:
Jobbigt vid skörd dock
:D

Det är faktiskt ett rätt sugigt läge. Få soltimmar pga både hus och träd, men de vi har är mellan 11-14 så att skuggväxter steks sönder. Och så den här blåsten som förstärks av tunneleffekter mellan husen (man försöker så gott det går att sätta träd som bryter upp det lite, men det är ju svårt när de inte får hamna för nära husen heller). Men det är här jag bor och det är inte mycket att göra åt. Området är väldigt bra ur många andra synvinklar.

Jag är faktiskt väldigt nyfiken på nergrävda växthus, men kanske inte i blöteborg. :rofl:
 
Det är betydligt mildare än här så jag ser inte varför den inte skulle kunna bo ute så länge krukan är dränerad, det gör de ju även i Sverige... men de är kanske inte härdade på samma sätt hos er?

Det regnar ju som bekant rätt rejält om vintern här också. :D
Rotsystemet är ofta känsligt för kyla så har man i kruka behöver man se till att den inte fryser.
 
Finns en youtuber som bor i Oregon (dock i Ontario så high desert) men hon snackar ibland om att det är ok att köpa sorter som benämns som sterila, hon har rätt många buddleijor och alla är planerade i marken

Gar det dar borde det ga har ocksa. Det ar betydligt kallare i "the high desert" pa vintern an har i dalen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp