Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag till mamma och fikade, passade på att stjäla kvistar av både schersmin och forsythia att göra sticklingar av :up: Kul med nya expriment!
Just nu när jag skriver detta så inser jag att kvar i byxfickan ligger frökapslar av iris, jag måste nog gå och rädda dom :idea:
 
Äntligen börjar lite annat än aklejor och gula ängsblommor att blomma 😅

1689188798197.jpg
 
Kan nån berätta för mig om detta är normalt?
Det är alltså majs. Mindre än 1 meter hög.
DSC_5219.JPG

Det är första gången jag odlar majs med förodling. Har tidigare bara varit ute efter grönmassan och då sått sent på säsongen.
 
Kan nån berätta för mig om detta är normalt?
Det är alltså majs. Mindre än 1 meter hög.
Visa bifogad fil 123309

Det är första gången jag odlar majs med förodling. Har tidigare bara varit ute efter grönmassan och då sått sent på säsongen.
Det ser ut som vår majs så jag säger att det är helt normalt 🤷. (Utan att vara expert säger jag att det där är blomman som sedan utvecklas till en majskolv).
 
Det är blomman som pollinerar majskolven, kolvarna sitter längre ned i bladvecken. (mvh kan omöjligen låta bli att rätta andra människor)
Tack för rättelsen, då fick jag lära mig något nytt idag. Jämför man med andra gräs, typ säd, timotej och liknande, så sitter ju blommorna direkt på axen. Trodde det var samma sak här.
 
På väg hem från en semestertripp, jag har varit på både Zetas trädgård och Ulriksdals slottträdgård/handelsträdgård. Tur vi har en caddy :angel: hittade dock inte syrenen jag letade efter, så får nog ersätta min som dött till våren istället.
Kan syrener dö ? Jag tänker mig dem mer som invasiva och extremt bra på att både sprida sig och överleva. Lyckas halvdant trots ganska mycket jobb med att hålla dem stången. (Fast det finns såklart många sorter.)
 
Vi ska tydligen bli med ett litet växthus 😁👌 kom över ett på skänkes, som vi förhoppningsvis ska demontera och hämta idag 🥳vi har redan hämtat stenarna som var till grunden. Vi är väldigt nya på sånt här så hoppas någon här har kloka tankar. Undrar, hur hade ni lagt stenarna, med markduk och sättsand eller nått mer? Vi tänkte bara plana ut en plats på gräset, på med markduk och sättsand, kan det fungera?
 
Kan syrener dö ? Jag tänker mig dem mer som invasiva och extremt bra på att både sprida sig och överleva. Lyckas halvdant trots ganska mycket jobb med att hålla dem stången. (Fast det finns såklart många sorter.)
Hos mig har faktiskt en vanlig bondsyren dött en gång! Det här var dock en ädelsyren som blivit knäckt av snömängderna och lite gnagd på. Men löjligt vacker, så jag behöver en ny! Beauty of Moscow heter sorten.
 
B3AC4FDD-DC17-48B5-A1D6-3CEFF87594A3.jpeg


Hallå odlingsexperter! Hoppas det är ok med en ohyresfråga. Vad är det som äter mina dahlior? 😫 Och hur tar man död på dem? 💀
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp