Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag rensat klart morotslandet. Det vara bara sommarmorötterna som grodde och jag har låtit svinmållan växa för att skydda småplantorna och bara rensat i raderna. Nu hade den växt för mycket så jag började rensa bort den med resultat att ungefär 25% av morotsplantorna brändes ihjäl (ja jag tunnade ut den i omgångar). Nu har jag rensat hela och sått nya höstmorötter med lite nyare frön, sått i hålen bland sommarmorötterna och lagt fiberduk på det hela. Håll tummarna för att det funkar.
När jag satte ut kålen var det uppenbart att det var torrsommar på gång så jag grävde gropar som jag satte dem i och täckte mellanrummet med finhackad halm. Nu vattnar jag bara i groparna och de plantor som klarade utplanteringen ser riktigt fina ut. I nuläget får de vatten varannan dag.

Hur mycket tror ni att man behöver vattna nyplanterade svarta vinbärsbuskar? De sitter i en blandning av hästgödsel och lera och är täckta med ungefär 10 cm halm. De nedersta bladen har börjat gulna vilket jag inte är helt bekväm med så det kanske behöver mer. De har fått ungefär 5-10 liter i veckan och har sett fina ut fram tills nu.
Svårt att säga utan att veta hur stora plantorna är. men jag hade nog vattnat åtminstone två gånger i veckan och då 10-20 liter per gång.
 
I går gjorde jag ett provisoriskt fågelbad av ett stort krukfat och en sten.
Idag när jag kom ut satt det en skata på stenen och plaskade nöjt i vattnet :)
Hann inte få någon bild på skatan tyvärr.
20230612_155833.jpg
 
Råkade bli meddragen till ett ställe där det fanns några tomater på utförsäljning. Blev en Ildi (körsbär, låg, gul) som jag tror mig varit intresserad av tidigare:D:banana: 20 kr! Van att vara ute så ska bara omskola till slutkruka. Väldigt förtjänt av den med allt mitt telefonstrul, tror mig egentligen vara förtjänt av mer än så:idea:
:angel:
 
@SiZo Hoppas det löser problemet, aldrig varit med om det men förstår hur frustrerande det måste vara :heart
Ja den första tomaten skulle jag spara för att ta frön ifrån var tanken, för att det är min egna sort som jag har glömt vilken sort det egentligen är... Men SÅ god. Och jag visste att den inte var korspollinerad då den blommade en vecka innan alla andra. Meeeeeeen det sket sig ju. Tror att jag har några gamla frön kvar ändå som är 5 år gamla.

Jag har nu ställt ut vatten, solrosfrön och lite valnötter till fåglarna. Äter de tomater så tänker jag att det är väldigt ont om mat. Sitter nu och funderar på om man kan ge dem hönsfoder. Vildfågelfoder är ju så attans dyrt.
 
Det gick åt i rasande fart. Så nu har jag blött upp hundfoder och ska ge dem, och imorgon köper jag billigaste hundfodret jag kan hitta på maxi och ger skatorna. Tror att det kan passa dem bra!
 
Krukrabarbern (Fulton's Strawberry surprise) jag satte förra året har fördubblat sig trots undermålig vård. Provskördar för att se hur den smakar, sen får den växa till nästa år. :heart (Ska dela och sätta en bit av den i pallkrage senare, vill egentligen inte ha den där katterna är...)

20230613_135612.jpg
 
Uppdaterar om mina sparrisar, jag planterade ju rötter i mitten på maj. Av 15 plantor har 13 tittat upp nu! Vissa med en stängel och andra med två. Hoppas de sista också kommer igång, vore fint att veta att alla lever. Men det kan tydligen dröja till nästa år också. Har vattnat en gång förutom vid planteringen, iom att det varit så torrt, även om instruktionen var att vattna "vid plantering och bara några gånger under sommaren -men rejält".
 
I går gjorde jag ett provisoriskt fågelbad av ett stort krukfat och en sten.
Idag när jag kom ut satt det en skata på stenen och plaskade nöjt i vattnet :)
Hann inte få någon bild på skatan tyvärr.
Visa bifogad fil 121158
Bra påminnelse! Jag ska sätta ut ett vattenfat åt insekterna nu i torkan. Ska göra det på en gång - tänkt på det flera veckor men det har aldrig blivit av.
 
Kört en omgång med kvarnen. Blir en skottkärra om dagen ungefär. Hoppas det innebär att jag kan vattna lite mindre i framtiden.

När är det bäst att vattna i växthuset, på morgonen eller kvällen?
 
Kört en omgång med kvarnen. Blir en skottkärra om dagen ungefär. Hoppas det innebär att jag kan vattna lite mindre i framtiden.

När är det bäst att vattna i växthuset, på morgonen eller kvällen?
Jag kan inte säga säkert vad som är bäst men jag försöker utföra all vattning på kvällen så att mer vatten ska tränga ner i marken och inte dunsta av när solen ligger på. Jag pratar dock friland men skulle tänka likadant med växthus.
 
Kört en omgång med kvarnen. Blir en skottkärra om dagen ungefär. Hoppas det innebär att jag kan vattna lite mindre i framtiden.

När är det bäst att vattna i växthuset, på morgonen eller kvällen?
Personligen vattnar jag alltid på kvällen. Då kan jag spola över hela plantan utan att behöva bekymra mig om att bladen far illa när solen börjar bränna också. :)

Edit: småkrukor på friland får stödvattning på morgonen också om det är varmt, men då vattnar jag undr bladen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp