Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är min egen uppfödning som också blommar för 1a gången :heart
 

Bifogade filer

  • Akleja egenuppfödning.jpg
    Akleja egenuppfödning.jpg
    184,5 KB · Visningar: 47
Nu blommar min Akleja för 1a gången, där jag fått avelsmaterialet av @Lillgrådis :bow:

Hur coolt att jag känner igen den! Jag gillar det här aklejutbytet av avelsmaterial, här är några från @mamman som också blommar för första gången i år:

C2C8D532-A81F-4F51-AF47-2723A06492D2.jpeg

Och nu har jag tussat ihop dem i en plantering nära aklejor från @athena_arabians - så snart är vi aklej-buk-svägerskor allihopa! 😂
 
Usch, vill knappt titta ut från fönstret. Min trädgård ser mer ut som en savann än en svensk trädgård. Det är bara gult och torrt överallt. Har en grund grävd brunn och tomma regnvattentunnor. Samlar slattar av vatten som blir över och vattnar det viktigaste som är på vippen att ta stryk. Åker alltid med en dunk i bilen, finns alltid nån mack man åker förbi som man kan stanna till vid och fylla upp med vatten i service-skåpet 🥸 Är det omoraliskt att stanna vid kyrkogården och ta av deras vatten…ehhh.. frågar åt en kompis, en kompis som är medlem i svenska kyrkan 😇
 
Fokus just nu är mest marktäckning och få iordning så det blir lättskött. Allt växer bra iaf och jag har räknat till 6 kaprifoler som överlevt i slutändan, riktigt kul! Pionen fortsätter få knoppar och den nya rosen växer som tusan. Louise Bugnet växer bra men har inga knoppar än dock men kanske kommer. Jordgubbarna har blommor så förhoppningsvis blir det provsmak snart :d
 
Såg alldeles för många gula löv under mitt Czar-plommon imorse. Ruskade lite på trädet och det rasade mer.
Tittade noggrannare och hela trädet är lusangripet och kladdigt. Spolade med kallvatten ikväll och det verkar som karten klarar sig?

Jag klippte gräsmattan bara på vissa ställen i maj. Sen har jag inte klippt mer. Gräset är i stort sett borta men jag har massor av prästkragar och annat i grupper. Ser ut som en torr äng.

Tack och lov har bäcken inte torkat så jag kan vattna med bäckvattnet. Har tack och lov också en riktigt bra borrad brunn. Men allt är så torrt. Man får gräva en bra bit ner för att hitta markfukt.

Satte ut squashen idag. Grävde gropar som jag flera gånger fyllde med vatten . Sen satte jag i plantorna och vattnade mer. Nu håller jag tummarna att de inte blir brända av solen.
 
Såg alldeles för många gula löv under mitt Czar-plommon imorse. Ruskade lite på trädet och det rasade mer.
Tittade noggrannare och hela trädet är lusangripet och kladdigt. Spolade med kallvatten ikväll och det verkar som karten klarar sig?

Jag klippte gräsmattan bara på vissa ställen i maj. Sen har jag inte klippt mer. Gräset är i stort sett borta men jag har massor av prästkragar och annat i grupper. Ser ut som en torr äng.

Tack och lov har bäcken inte torkat så jag kan vattna med bäckvattnet. Har tack och lov också en riktigt bra borrad brunn. Men allt är så torrt. Man får gräva en bra bit ner för att hitta markfukt.

Satte ut squashen idag. Grävde gropar som jag flera gånger fyllde med vatten . Sen satte jag i plantorna och vattnade mer. Nu håller jag tummarna att de inte blir brända av solen.
En riktig lussommar i år. Har löss på så mycket så orkar inte 😂 dock verkar liljebaggarna inte gjort entré än
 
Hur i hela fridens dagar kan en ängsfröblandning innehålla dylikt? 🤯

20230615_123810.jpg


Såg bladen tidigt och tänkte att det kan ju bara inte vara lupin i en sån blandning mtp att de är invasiva och bör utrotas i mesta möjliga mån.
Funderade lite och kom fram till att det måste ju vara något med liknande blad, men nu är det uppenbart vad det är för något = projekt utrota lupiner från lilla blomsterängen måste planeras och utföras!!
 
Senast ändrad:
Hur i hela fridens dagar kan en ägnsfröblandning innehålla dylikt? 🤯

Visa bifogad fil 121317

Såg bladen tidigt och tänkte att det kan ju bara inte vara lupin i en sån blandning mtp att de är invasiva och bör utrotas i mesta möjliga mån.
Funderade lite och kom fram till att det måste ju vara något med liknande blad, men nu är det uppenbart vad det är för något = projekt utrota lupiner från lilla blomsterängen måste planeras och utföras!!
Vad är det för ängsfröblandning?
Funderar på att ta tag i det här med äng nästa år men vill ju inte råka ut för den typen av överraskningar.
 
Hur i hela fridens dagar kan en ägnsfröblandning innehålla dylikt? 🤯

Visa bifogad fil 121317

Såg bladen tidigt och tänkte att det kan ju bara inte vara lupin i en sån blandning mtp att de är invasiva och bör utrotas i mesta möjliga mån.
Funderade lite och kom fram till att det måste ju vara något med liknande blad, men nu är det uppenbart vad det är för något = projekt utrota lupiner från lilla blomsterängen måste planeras och utföras!!

Jag hade kontaktat leverantören, det där är inte ok någonstans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp