Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också små självplanterade tjuvar. Här är det solrosor bland petuniorna! 🥰
20230613_185643.jpg
 
Tack, då fortsätter jag med kvällsvattning.

Hörde på radion att grannkommunen går ut med en vädjan till folk att använda mindre vatten. Snart kommer det hit med.. Och inget regn i sikte..
Framförallt är det viktigt att inte använda spridare, när vattnet sprutas ut i luften avdunstar stora delar av det långt innan det når marken. Mycket avdunstar också från bladen när det landar där. Så att vattna jorden är viktigt för att inte "slösa" med vattnet. Jag önskar att det fanns ett allmänt gräsmattevattnarförbud och ett förbud mot att fylla poler med vatten.
 
Förra året försökte jag vattna mer på morgonen, efter att ha läst på lite om olika anledningar till att vattna vid olika tidpunkter. Läste bland annat den här artikeln och tyckte att det lät rimligt. Det känns också spontant rimligare att vattna på lite svalare jord, med tanke på avdunstning och så. Det är bara det att jag inte är så bra på att gå upp tidigt. Så jag kanske kommer vattna mest på kvällen i år 😆
 
Hade ganska mycket sniglar i början av säsongen, men de har drastiskt minskat. Vi har ganska gott om paddor här i år. Dessutom tar väl fåglarna en del. Och jag har små blå pellets som bonus, som jag lagt ut på vissa ställen.
 
Jahaja... Nu har värmen kommit till Norrbotten sen 3 dagar tillbaks.

Gräsmattan är bränd.

Jag bor förvisso i ett extremt mikroklimat, på en liten höjd gjord av sand och grus, ingen skog nära, men det här är rätt extremt. Det ser ut som slutet av juli. Det känns som att tidigare torkor har förkonditionerat marken, den är liksom extra porös sen 2018 och när tjälen går ur så säger det bara slurp så är snön borta, noll lerbildning... och så har det regnat extremt lite.

Enda fördelen är att den här veckans gräsklippning lär vara den sista för säsongen...
 
Nu har jag hittat insynsskydd, men, det verkar vara för bra för att vara sant. Någon som kan hjälpa mig att kolla upp om företaget är legitimt?

Insynsskydd Grönt

Det är ett typiskt "näthandel av billiga prylar"-bolag. Jag skulle inte köpa något som man vill ha en specifik finish eller kvalitet på, men om det är okej med "amazonkvalitet" så verkar det rimligt.

Edit: det är den tyska sidan jag har kollat, det är väl en idé att kolla så att betalningen verkligen går till det bolaget.
 
Mina odlingslådor med diverse sorters sallad, rödbeta och morötter tar sig inte alls. Spenaten blev det aldrig något av trots att jag sådde i rätt tid och nu har jag fått ge upp och så om salladen. Jag har solcellsdriven droppbevattning men är inne på att det är det som är felet i torkan. Idag har jag gått över till vattenspridaren. Återstår att se om rotblöta hjälper.
Tre dagars rotblöta med vattenspridaren uppskattades av plocksalladen. 👍

IMG_9683.jpeg
 
Hur har ni det i torkan med mördarsniglar?
Kom på att jag inte sätt någon än i år 🤗

Jag tog ett gäng små för några veckor sedan, flera var som målsökande zombier på väg mot dahliorna, men efter det har jag trots letande gått bet. Här var torrt långa perioder förra sommaren också, men då var det precis som att de hade fått hållas för länge för tidigt på säsongen, och sedan fortsatte de välla fram trots både torka och värme.
 
Jag tog ett gäng små för några veckor sedan, flera var som målsökande zombier på väg mot dahliorna, men efter det har jag trots letande gått bet. Här var torrt långa perioder förra sommaren också, men då var det precis som att de hade fått hållas för länge för tidigt på säsongen, och sedan fortsatte de välla fram trots både torka och värme.
Jag hoppas på att dom fortsätter hålla sig borta här. Här att dom faktiskt minskat i antal sedan torkan 2018 och inte kommit upp i antalet dom kunde komma i innan den torkan.
 
Hade planterat lite örter häromdagen.... Igår var det som vanligt... idag var basilika helt borta dill upprivet och lakrits ört upprivet.... :rage: :rage::rage::rage:
Så fick bli lite nya örter då... ny basilika hoppas dill och lakrits klarar sig... lakrits ört var slut men fanns apelsin tagetes....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 877
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp