Trädgårds- och odlingstråden 2023 - Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade kontaktat leverantören, det där är inte ok någonstans.
Vad är det för ängsfröblandning?
Funderar på att ta tag i det här med äng nästa år men vill ju inte råka ut för den typen av överraskningar.

Problemet är att jag sådde in ängen ifjol med några olika fröblandningar, så jag vet inte vilken blandning/leverantör lupinerna kommer från 🤷‍♀️

Tror jag har kvar bilder på påsarna, så får väl isf kontakta alla, men om det ger något 1 år senare är en annan sak.
 
Problemet är att jag sådde in ängen ifjol med några olika fröblandningar, så jag vet inte vilken blandning/leverantör lupinerna kommer från 🤷‍♀️

Tror jag har kvar bilder på påsarna, så får väl isf kontakta alla, men om det ger något 1 år senare är en annan sak.
Och du är säker på att den här inte flyttat in av sig själv, lupinfrön kan ligga väldigt länge i jorden utan att gro. Sen finns det icke invasiva arter av lupin tex regnbågslupin men de hör ju inte hemma i en frömix för svenska inhemska ängar om det är det du köpt.
 
Hur i hela fridens dagar kan en ängsfröblandning innehålla dylikt? 🤯

Visa bifogad fil 121317

Såg bladen tidigt och tänkte att det kan ju bara inte vara lupin i en sån blandning mtp att de är invasiva och bör utrotas i mesta möjliga mån.
Funderade lite och kom fram till att det måste ju vara något med liknande blad, men nu är det uppenbart vad det är för något = projekt utrota lupiner från lilla blomsterängen måste planeras och utföras!!

När jag var på Granngården så sålde de plantor med lupin från känd leverantör. Helt sjukt, borde vara förbjudet.
 
Just nu säger klart.se 62 mm på midsommar afton :jawdrop:
Isåfall tänker jag dansa runt midsommarstången för första gången sedan jag var liten :banana:
Vågar jag verkligen tro på detta :cautious:
SMHIs sida ”misslyckas med att hämta data” :crazy:
Tittar klart står 21 mm på söndag. Förlåt dottern men jag hoppas du får orientera i regn... 19 mm på midsommarafton jag dansar med dig @Snowball ..... :banana: :banana::banana::banana::banana::banana:
 
Har väl 2 timmars rensande kvar men är helt yr nu. Borde verkligen passa på att rensa det sista nu när det är lite molnigt men får se om huvudet orkar. Blir ju inte bättre i full sol 🙈
Screenshot_20230615_143640_Thermometer.jpg
 
20230615_194329.jpg

Tänkte denna tråd kanske har mer svar än balkongtråden. Någon gissning vad för sorts tomat kan tänkas bli?

Detta är planta inte vet var det är kom med i fröpåse och är uppenbarligen inte vad som stod på påsen. :rofl: (resten ser helt annorlunda ut från den påsen)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 878
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 300
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
69 70 71
Svar
1 410
· Visningar
51 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp